ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر کار: سند جامع سالمندی تدوین می‌شود

علی ربیعی از گنجانده شدن بخش مختص سالمندی در برنامه ششم توسعه ایران خبر داد و اذعان کرد که سالمندان ایرانی با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند.

علی ربیعی از گنجانده شدن بخش مختص سالمندی در برنامه ششم توسعه ایران خبر داد و اذعان کرد که سالمندان ایرانی با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند. او  می‌گوید جمعیت سالمندی به سمت زنانه‌شدن پیش می‌رود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران می‌گوید رشد جمعیت سالمندی در کشور بالاست و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده ۳۰ درصد جمعیت به سمت سالمندی پیش رود.

ربیعی در حاشیه اولین جلسه شورای ملی سالمندان (یکشنبه ۵ مهر)  عنوان کرد که ساختارها و فرهنگ جامعه با توجه به افزایش آمار سالمندان، باید برای پذیرش سالمند آماده شود. او افزود: «در حال حاضر ۳۰ درصد جمعیت سالمندی زیر پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند.‌»

خبرگزاری «مهر» به نقل از ربیعی می‌نویسد: «در آینده تعداد سالمندان زنی که تنها زندگی می‌کنند افزایش پیدا خواهد کرد بر همین اساس باید با توجه به سبک زندگی و شهرنشینی نسبت به نیازهای سالمندان اقدامات ویژه‌ای انجام شود.»

او می‌گوید تا دو ماه دیگر سند جامع سالمندی تدوین می‌شود تا سندهایی که تاکنون تدوین شده‌ و شامل اسنادی در سازمان‌های بهزیستی، تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی بودند، یکپارچه شوند: «تاکنون تنها در یک برنامه توسعه به بخش سالمندی توجه شده و در سایر برنامه‌ها از این موضوع غفلت شده است.»

ربیعی به موضوع بیمه‌ها نیز  اشاره کرده اما توضیح نداده که سند مورد نظر واجد چه نکات و راه‌کارهایی برای خدمات بیمه‌ای و مراقبت‌های درمانی یا توانبخشی خواهد بود.

شیب تند سالمندی در ایران

در سرشماری سال ۱۳۹۰ اعلام شده بود که حدود ۶ میلیون سالمند در ایران زندگی می‌کنند. مسئولان بهزیستی تاکید کرده‌اند که با توجه به شیب تند سالمندی در ایران، لازم است ساختارهای مناسب برای بیمه‌های درمانی‌، نگاهداری و نیازهای دوران سالمندی ایجاد شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در زمستان ۱۳۸۹ گزارشی در هشدار نسبت به پیر شدن جمعیت ایران داد و بر لزوم برنامه‌ریزی برای تمرکز بر نیازهای سالمندان و سالخوردگان در دو دهه آینده تاکید ورزید. در این گزارش آمده بود که نیمی از سالمندان کشور دچار اختلالات حرکتی هستند و نیاز به رسیدگی‌های ویژه دارند.

طبق شواهد موجود، بیش از نیمی از زنان سالمند و حدود یک چهارم مردان سالمند از نظر اقتصادی به اطرافیان خود وابسته هستند. تعداد زیادی از آنها زیر پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند و اگر هم دارند‌، خدماتی چون توانبخشی، مراقبت در منزل یا مراقبت‌های آسایشگاهی را دریافت نمی‌کنند.

بخش دیگری از نیازهای جمعیت سالمند، نیازهای عاطفی و روانی است. جامعه‌شناسان نسبت به جابه‌جایی ارزش‌هایی در جامعه متحول ایرانی هشدار می‌دهند که مراقبت از سالخوردگان را به نسل جوان‌تر واگذار می‌کرد. به گفته آنها، مدیریت کلان کشور برای جایگزینی این خلاء تدبیری نیندیشیده است.

علی ربیعی هم در سخنان خود اذعان کرده که بخشی از سالمندان حمایت مالی می‌شوند اما از حمایت عاطفی و پرستاری بی‌بهره‌اند: «دولت باید در این زمینه آینده‌نگری‌های خاصی را انجام دهد.»

نتیجه یک تحقیق دانشگاهی نشان می‌دهد که زنان سالمند به دلیل ساختار مردسالار جامعه و ارتباط‌های اجتماعی و فردی کمتر، میزان مرگ و میر یا افسردگی بیشتری دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    بنویسید و بعد بذاریدش کنار منشور حقوق شهروندی تا آنگاه از هر دو به عنوان صافی در کوزه استفاده کنیم راستی طفدارای بنفشه این روزا سری به روحانی سنج زدن؟