ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست از دادگاه قانون اساسی اسپانیا برای مخالفت با همه‌پرسی کاتالونیا

در پی اعلام برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در روز ۹ نوامبر، نخست‌وزیر اسپانیا از دادگاه قانون اساسی این کشور خواست تا این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کند.

روز ۹ نوامبر / ۱۸ آبان‌ماه کاتالونی‌ها می‌خواهند همه‌پرسی استقلال خود از اسپانیا را برگزار کنند. اما دولت در مادرید با این همه‌پرسی مخالف است. اکنون ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا از دادگاه قانون اساسی این کشور خواسته است که غیرقانونی بودن این همه‌پرسی را طی حکمی اعلام کند.

تظاهرات بزرگ ۱۱ سپتامبر/ ۲۰ شهریورماه در کاتالونیا در در بارسلون

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ماریانو راخوی پس از برگزاری نشست هیأت دولت گفت دولت اسپانیا درخواست تجدیدنظر در همه‌پرسی استقلال کاتالونیا را به دادگاه قانون اساسی این کشور ارائه کرده است.

به درخواست دولت مرکزی، قضات دادگاه قانون اساسی اسپانیا می‌بایست غیرقانونی بودن برنامه رهبران کاتالونیا را اعلام کنند و بدین ترتیب فرمان دولت منطقه‌ای در بارسلونا برای برگزاری همه‌پرسی به حالت تعلیق در آید.

آرتور ماس، رئیس منطقه کاتالونیا روز شنبه به‌طور رسمی اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال در روز یکشنبه  ۹ نوامبر / ۱۸ آبان‌ماه برگزار خواهد شد. وی یک هفته پیش، پس از همه‌پرسی استقلال اسکاتلند که به شکست استقلال‌طلبان انجامید نیز گفته بود: «من فرمان برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا را امضا می‌کنم و همان‌طور که چند ماه پیش اکثریت نیروهای سیاسی کاتالونیا موافقت کردند آن را برای روز یکشنبه ۹ نوامبر سازماندهی خواهم کرد.»

دولت محافظه‌کار اسپانیا اما این تلاش‌ها را رد کرده است.

ثریا سائنز دو سانتاماریا، معاون نخست‌وزیر اسپانیا در این‌باره گفت: «این همه‌پرسی برگزار نخواهد شد چرا که نقض قانون اساسی است.»

بر پایه قانون اساسی اسپانیا یک منطقه حق ندارد خود را بالاتر از اراده مردم این کشور قرار دهد.

نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرده است که در برابر تصمیم دادگاه قانون اساسی نخواهد ایستاد.

پارلمان اسپانیا هشتم آوریل / ۱۹ فروردین‌ماه طرح همه‌پرسی استقلال در منطقه خودمختار کاتالونیا را رد کرد.

ماریانو راخوی در مخالفت با همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالونیا خود را «رئیس دولت همه» عنوان کرده و گفته بود: «من از حفظ کاتالونیا در اسپانیا دفاع می‌کنم، زیرا نمی‌توانم به اسپانیا بدون کاتالونیا فکر کنم. من نمی‌توانم به کاتالونیای بیرون از اسپانیا و اروپا بیندیشم.»

گرایش‌های استقلال‌طلبانه در کاتالان در سال‌های اخیر قدرت بیشتری گرفته‌اند. جدایی‌خواهان کاتالونیا و شماری از اقتصاددانان معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود، چرا که ۲۷ درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و ۲۵درصد گردشگران اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا است. همچنین سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد ۱۵ میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.

طبق آخرین همه‌پرسی در ژوئیه ۲۰۰۶ کاتالونیا به بخشی خودمختار تبدیل شد و از نظر درآمدهای مالیاتی و کنترل بر مرزها و فرودگاه‌ها و قوانین مهاجرتی مستقل‌تر از قبل شد.

به‌تازگی و در روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر / ۲۰ شهریورماه صدها هزار تن از جدایی‌طلبان کاتالونیا در پشتیبانی از استقلال این منطقه در بارسلون دست به تظاهرات زدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.