ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار اسناد تخلف‌های مالی در تامین اجتماعی؛ انکار سعید مرتضوی

سعید مرتضوی، اتهام‌های نسبت داده شده به خود در زمینه فساد مالی را انکار کرده و اسناد ارائه شده از سوی نمایندگان به قوه قضائیه را «غیر قابل اعتنا» خوانده است.

سعید مرتضوی، رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی اتهام‌های نسبت داده شده به خود را در زمینه فساد مالی انکار کرده و اسناد ارائه شده از سوی نمایندگان به قوه قضائیه را «غیر قابل اعتنا» خوانده است.

این انکار باعث شده است تا بخشی از اسناد مربوط به تخلف‌های مالی او، ازجمله قرارداد سازمان تامین اجتماعی با شبکه سه صدا و سیمای ایران علنی شود.

طی روزهای اخیر، حسین دهدشتی و علیرضا محجوب، دو عضو کمیته تحقیق‌وتفحص پرونده سعید مرتضوی از سوی سازمان تامین‌اجتماعی، نسبت به روند کند رسیدگی به این پرونده از قوه قضائیه گله کردند.

سعید مرتضوی در پی این انتقاد، روز هفتم مهرماه سال جاری در مجلس ترحیم مادر محمود هاشمی شاهرودی، در جمع خبرنگاران گفت که در پرونده تامین‌اجتماعی، «اپسیلونی» (ذره‌ای) تخلف صورت نگرفته و اصولاً نمایندگان در گزارش تحقیق‌وتفحص سند قابل‌اعتنایی رو نکرده‌اند و ادعایشان دروغ بوده است.

مرتضوی نه‌تنها واگذاری ۱۳۷ شرکت به بابک زنجانی را زیر سئوال برده، بلکه ماجرای قرارداد ۱۵۰ میلیون تامین‌اجتماعی و صداوسیما برای پخش مراسم پنجاهمین سالگرد سازمان تامین‌اجتماعی را نیز انکار کرده است که با واکنش شدید نمایندگان مجلس روبه‌رو شده است.

وی بروز هرگونه تخلف در پرونده تامین‌اجتماعی را رد کرده و گفته است: «این پرونده را به هر مرجعی همچون حفاظت اطلاعات قوه‌قضاییه و وزارت اطلاعات ارجاع دهند حقیقت بیشتر روشن می‌شود و ما استقبال می‌کنیم. می‌دانیم در پرونده تامین‌اجتماعی حتی یک اپسیلون - ذره- خلاف قانون رخ نداده و حتی یک مورد هم از سوی مراجع مختلف گزارش نشده است.»

زئیس سابق سازمان تامین اجتماعی گفته است: «تحقیق‌وتفحص مجلس بیان می‌کند که ما ۱۳۷شرکت به بابک زنجانی واگذار کرده‌ایم. ما می‌گوییم اشکالی ندارد و می‌توان در شعار و تبلیغات، هر ادعایی را طرح کرد. ما از بازپرس خواسته‌ایم که اسناد واگذاری یکی از شرکت‌ها را ارائه دهد، آنها (مجلس و دادستانی) همچنین ادعا می‌کنند که ما ۱۰فقره زمین به یک مجموعه داده‌ایم اما حتی یک سند هم ارایه نکرده‌اند.»

مرتضوی همچنین درباره قرارداد سازمان تامین اجتماعی با صدا و سیما و دادن ۱۵۰ میلیون تومان به این سازمان گفته است: «مسئله‌ای که مطرح می‌کنند، دادن ۱۵۰میلیون‌تومان به صداوسیماست در حالی که صداوسیما حساب و کتاب دارد و شماره حساب‌هایش مشخص است. بررسی این موضوعات نشان داد که همه این ادعاها دروغ بود. حتی اگر یک مورد واگذاری یا پرداخت غیرقانونی پیدا کردند، اسناد آن را بیاورند تا ما پاسخ دهیم.»

این در حالی است که گفته می‌شود در گزارش سازمان تامین‌ اجتماعی آمار دقیق تخلف‌های مالی مرتضوی ازجمله قرارداد با صداو سیما ارائه شده است.

توهین به گزارش مجلس

«حسین دهدشتی»، عضو کمیته تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی به روزنامه «شرق» گفته است: «اگر مجلس وارد نمی‌شد قرارداد واگذاری ۱۳۷ شرکت تامین‌اجتماعی به بابک زنجانی نهایی شده بود و سطح تخلف پرونده زنجانی و مرتضوی توسعه می‌یافت. حالا که مجلس جلوی این تخلف را گرفته، دلیل نمی‌شود آقای مرتضوی امضاها و مستندات را نادیده بگیرند. در مورد قرارداد صداوسیما هم مستندات موجود بوده و به قوه‌قضاییه فرستاده شده است.»

قرارداد ۱۵۰میلیون‌تومانی میان سازمان تامین‌اجتماعی و صداوسیما

عضو کمیته تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی، سخنان مرتضوی را توهین به گزارش مجلس دانسته و گفته است: «گزارش مجلس گزارش مستندی است و این مستندبودن را نه آقای مرتضوی که مراجع قضائی تایید خواهند کرد. گویا آقای مرتضوی زیادی ترسیده‌اند که اینطور منکر هرگونه فساد و تخلف در دوران مدیریتشان در سازمان تامین‌اجتماعی می‌شوند. اگر نه مدیر عادی و بدون خطا هم منکر "اپسیلون" خطا نمی‌شود چه رسد به ایشان که در دوره مدیریتش، سازمان تامین‌اجتماعی را تا مرز ورشکستگی پیش برد. آقای مرتضوی بهتر است به‌جای این فرافکنی‌ها پیش وجدانش پاسخگو باشد. یک‌ریال از پول خانواده کارگر به هدر رود عین فاجعه است، چطور می‌شود در این بخش تخلف کرد و آسوده خوابید و بعد هم منکر همه چیز شد.»

نمایندگان در پاسخ سخنان مرتضوی، مستنداتی را مطرح کرده‌اند  که حرف‌های مرتضوی را رد می‌کند.

قرارداد ۱۵۰میلیون‌تومانی به ماجرای توافق مالی میان سازمان تامین‌اجتماعی و صداوسیما برای پخش برنامه ۵۰دقیقه‌ای از مراسم بزرگداشت شصتمین سال تاسیس سازمان تامین‌اجتماعی بازمی‌گردد.

حسین دهدشتی در ادامه گفت و گو با «شرق» گفته است: «البته دیوار حاشا بلند است و مستندات ما هم زیاد. در متن اسناد ارائه شده از سوی تامین‌ اجتماعی در نامه‌ای که در تاریخ نهم مرداد۹۲ نوشته شده، امضای ح. ظ مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط‌عمومی سازمان تامین‌اجتماعی درج شده و آمده که نظر به اینکه مجری قرارداد نسبت به اتمام بیش از ۵۰درصد از موضوع قرارداد اقدام کرده، ضمن تائید حسن انجام کار دستور فرمایید نسبت به صدور چک مرحله اول، معادل ۵۰درصد کل مبلغ قرارداده یاد شده، در وجه حساب جاری به نام م.ه.ا اقدام شود.»

به گفته دهدشتی در «در ماده سه این قرارداد تاکید شده که کارفرما در قبال انجام کامل موضوع ماده یک توسط مجری مبلغ ۱۵۰میلیون‌تومان پرداخت شود.»

سعید مرتضوی، در مقام دادستان سابق تهران، توقیف ۱۲۰روزنامه و نشریه را در کارنامه کاری خود دارد.

علاوه بر این، ارقام ارائه شده در گزارش هیئت تحقیق‌وتفحص از تامین‌ اجتماعی که چندی پیش در صحن علنی مجلس خوانده و سعید مرتضوی، مدیر پیشین این سازمان به فساد مالی متهم شد، بالغ بر ده‌هاهزار‌میلیاردتومان است.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود، از بودجه‌ای که در اختیار مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بوده، بیش از ۱۳۳‌میلیون‌تومان کارت هدیه به ۳۷ نفر از نمایندگان مجلس داده شده است. همچنین وی هدیه‌ها و مبالغی از ده هزار تا ده میلیون‌تومان به مدیرمسئولان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها داده است.

در پی علنی شدن این اقدام، حدود هزار نفر از کارگران شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی کشور، علیه سعید مرتضوی، بابک زنجانی،  ۳۷ نماینده مجلس و مدیران رسانه هایی که از سازمان تامین اجتماعی پول دریافت کرده‌اند، شکایت کردند. این شکایت در شعبه ١۵ دادسرای کارکنان دولت ثبت شده است.

قرار است به زودی‌ نیز حکم نهایی دادگاه کهریزک برای مرتضوی صادر شود. این پرونده در شعبه ۹ دادگاه دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.