ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار یونسکو نسبت به نابودی میراث فرهنگی عراق و سوریه

یونسکو تلاش می‌کند برای سیادت از میراث فرهنگی سوریه و عراق، قطعنامه‌ای را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند.

سازمان یونسکو از نابودی و پاکسازی میراث فرهنگی عراق و سوریه توسط پیکارجویان داعش اظهار نگرانی کرده است.

در حاشیه برگزاری یک کنفرانس میراث فرهنگی در پاریس، ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو به خبرگزاری گزارش داده است که پیکارجویان گروه «دولت اسلامی» در تکریت و موصل، بسیاری از نسخ خطی، کلیسا‌ها و زیارتگاه‌ها را از بین برده‌اند.

ویرانه‌های به جای مانده از مقبره یونس پیامبر

قیس حسین رشید، مدیر موزه ملی بغداد هم در حاشیه کنفرانس میراث فرهنگی در پاریس خبر داد که پیکارجویان داعش در تکریت و موصل عمارت‌های باستانی را که توسط آسوری‌ها در ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بنا شده‌اند، تخریب کرده است.

مدیر موزه ملی بغداد به خبرگزاری فرانسه گفته است: «سازمان‌های مافیایی هرآنچه را که در مناطق جنگ‌زده عراق، رنگ و بوی میراث فرهنگی داشته باشد غارت می‌کنند و زیر نظر پیکارجویان داعش و با همکاری آن‌ها این اشیا را در بازارهای سیاه می‌فروشند.»

او همچنین به غارت موزه موصل اشاره کرده و گزارش داده که پیکارجویان داعش در حمله به صومعه‌ها بیش از ۱۵۰۰ نسخه خطی کتاب‌های تاریخی را سوزانده‌اند.

فیلیپ لالیو، سفیر یونسکو در فرانسه نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است: «میراث فرهنگی عراق در خطر بزرگی قرار دارد.»

بنا به خبرهایی که پیش از این به طور جسته و گریخته در رسانه‌های جهان منتشر شده، داعش تاکنون گور یونس پیامبر، بسیاری از مجسمه‌های شاعران ملی، تندیس قدیسان مسیحی، کلیسا‌ها و زیارتگاه‌ها و قصرهای به جای مانده از دوران آسوری را منهدم کرده است.

یونسکو به موزه‌های جهان هشدار داده که از خریدن میراث فرهنگی غارت‌شده در عراق بپرهیزند.

ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو در پی آن است که قطعنامه‌ای را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند که به موجب آن هرگونه داد و ستد میراث فرهنگی غارت‌شده عراق و سوریه ممنوع اعلام شده باشد و جرم محسوب شود.

یونسکو همچنین با پلیس بین‌الملل (اینترپل) همکاری می‌کند با این هدف که مانع از خرید و فروش اشیای غارت‌شده دربازارهای سیاه بشود.

در ادامه این تدابیر، یونسکو اطلاعات وسیعی درباره میراث فرهنگی عراق و سوریه در اختیار نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا قرار داده با این امید که این مکان‌ها از بمباران‌ها مصون بمانند.

گالری عکس: تخریب اماکن مذهبی توسط داعش

 در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.