ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه‌ روزنامه‌نگاران به روحانی: وجود روزنامه‌نگاران زندانی در ايران را انکار نکنيد

۱۳۵ روزنامه‌نگار ايرانی در نامه‌ای به حسن روحانی، به سخنان او در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان واکنش نشان دادند. رئیس‌جمهور ایران در آن مصاحبه وجود روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را انکار کرده بود.

۱۳۵ روزنامه‌نگار ايرانی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران از اين‌که او در مصاحبه‌ با سی‌ان‌ان، واقعيت وجود روزنامه‌نگاران زندانی در ايران را انکار کرده، انتقاد کردند و از او خواستند در وضع فعلی روزنامه‌نگاران زندانی و رسانه‌های این کشور تغيير ايجاد کند و از «انکار واقعيت و پاک کردن صورت مسأله» بپرهيزد.

حسن روحانی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته بود: فکر نمی‌کنم فردی به خاطر روزنامه‌نگاری يا فعاليت رسانه‌ای دستگير شده باشد.

در اين نامه که روز پنج‌شنبه ۱۰ مهر منتشر شده، روزنامه‌نگاران حسن روحانی را به «اصلاح گفته‌های نادرستش» و عمل به وعده‌هايش در مورد رسانه‌ها فرا خوانده‌اند.

حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته و همچنين پس از آن وعده داده بود که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بازگشايی می‌شود و محيطی امن برای رسانه‌ها فراهم خواهم شد.

با اين حال تاکنون تلاش و پيگيری‌های هيأت مديره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برای بازگشايی اين تشکل صنفی به جايی نرسيده است. در همين حال در يک سال گذشته شماری از روزنامه‌نگاران بازداشت و زندانی و چند نشريه و روزنامه نيز توقيف شده‌اند.

روزنامه‌نگاران امضاکننده اين نامه، سخنان حسن روحانی را در رد وجود روزنامه‌نگار زندانی در ايران، يادآور رويه «تحريف و انکار واقعيت» دانسته‌اند که روحانی خود پيشتر منتقد اين رويه بوده است.

اين ۱۳۵ روزنامه‌نگار می‌گويند که «انکار وجود روزنامه‌نگاران زندانی را که با دخالت نهادهای امنيتی و به شکلی غيرقانونی، زندانی شده و از حقوق قانونی، حرفه‌ای و انسانی خود محروم شده‌اند، توجيه‌پذير نمی‌دانند.»

حسن روحانی هفته گذشته در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته بود: «فکر نمی‌کنم فردی به خاطر روزنامه‌نگاری يا فعاليت رسانه‌ای دستگير شده باشد.»

اين در حالی است که ده‌ها روزنامه‌نگار زندانی در ايران در حبس هستند و به گفته فدراسيون جهانی روزنامه‌نگاران، ايران «يکی از بدترين زندانبانان روزنامه‌نگاران در جهان است.»

امضاکنندگان نامه در انتهای بیانیه خود خطاب به حسن روحانی نوشته‌اند: «کمترین انتظار ما از شما، اصلاح این گفته‌ نادرست و تلاش در جهت تحقق وعده‌هایی است که در مورد رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مطرح کرده‌اید.»

رونوشت نامه ۱۳۵ روزنامه‌نگار ايرانی به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و انجمن بين‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) ارسال شده است.

ايران با ۶۵ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار زندانی، يکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای و بزرگ‌ترين زندان جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زن به شمار می‌رود.

اين کشور همچنين در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١۴، از ميان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.