ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ساخت و ساز جزایر فارور توسط نیروی دریایی سپاه

نیروی دریایی سپاه پاسداران، قرار است ساخت‌وساز جزایر فارور را در دست بگیرد و فرودگاه و بندرگاهی را در این جزایر احداث کند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران، قرار است ساخت‌وساز جزایر فارور را در دست بگیرد و فرودگاه و بندرگاهی در این جزایر احداث کند.

جزایر فارور در 55 کیلومتری کیش و در نزدیکی جزیره ابوموسی واقع شده است

اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی را مجاز می‌داند. هدف این اصل، کاهش دخالت دولت در امور اقتصادی و تقویت بخش خصوصی است. دولت ایران اما طی ده سال اخیر بیشتر شرکت‌های دولتی را به بخش شبه‌دولتی سپرده که سپاه پاسداران از آن جمله است.

یکی از تازه‌ترین توافق‌های دولتی، سپردن ساخت و ساز جزایر فارور به سپاه پاسداران است. فارور بزرگ» از جزیره‌های ایرانی خلیج فارس است و از جزایر قلمرو استان هرمزگان به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی و علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، روز نهم مهرماه سال جاری، از جزایر فارور بازدید کردند. طی این بازدید و سپس یک نشست مشترک، اعلام شد که سپاه قرار است به زودی ساخت‌وساز این جزایر را شروع کند.

علی‌اکبر ترکان با اشاره به ضرورت توسعه جزایر فارور گفته است: «برای ساخت‌وساز جزایر در مناطق آزاد ظرفیت‌های نیروی دریایی سپاه به کار گرفته می‌شود.»

وی تاکید کرده هدف نیروی دریایی «سپاه»، آبادانی جزایر یاد شده و افزایش رفاه و مهیاکردن وضعیت اقتصادی خوب برای مردم جزایر است.

در حال حاضر نیروهای ویژه دریایی سپاه در فارور بزرگ مستقر شده‌اند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفته است: «احداث فرودگاه در فارور بزرگ و ایجاد یک بندرگاه در فارورکوچک برای رفت‌وآمد بار و مسافر از برنامه‌های توسعه جزایر با استفاده از توانایی‌های سپاه است.»

هدف از اجرای برنامه توسعه جزایر فارور این است که «فارور بزرگ» که فرودگاه در آنجا احداث خواهد شد، مقصد اصلی مردم باشد و از آنجا بتوانند با قایق های کوچک و تفریحی به «فارور کوچک» سفر کنند.

جزیره فارور بزرگ یکی از کانون‌های زیست حیات وحش

جزیره فارور بزرگ یکی از کانون‌های زیست حیات وحش در ایران است و تعداد زیادی از پرندگان از قبیل عقاب ماهی‌گیر، طوطی، چک‌چک، قمری، چکاوک،کاکلی، پرستو، بلبل خرما، چاخ لق، هدهد، دم‌جنبانک زرد، دم سرخ معمولی، چک چک سرسیاه، زنبورخور معمولی، یاکریم و همچنین پستاندارانی از قبیل یک نوع خارپشت، مارمولک، مار جعفری و حشراتی چون عقرب در آن زندگی می‌کنند. همچنین این جزیره تنها نقطه ایران است که آهوی کوهی در آن زندگی می‌کند.

به گفته علی‌اکبر ترکان، اشغال کل جزیره فارور توسط پرندگان مهاجر در فصولی از سال، «جاذبه‌ای زیبا و بی‌نظیر» برای علاقه مندان طبیعت است. به گفته وی سازمان مناطق آزاد اقتصادی به‌دنبال فراهم‌کردن شرایطی است که افراد علاقه مند بتوانند به این مناطق سفر کنند.

به گفته علی‌اکبر ترکان، اشغال کل جزیره فارور توسط پرندگان مهاجر در فصولی از سال، «جاذبه‌ای زیبا و بی‌نظیر» برای علاقه مندان طبیعت است.

علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم سال گذشته به برنامه‌های درنظرگرفته‌شده برای رونق و آبادانی این جزایر اشاره کرده و گفته ‌بود: «با توجه به اینکه امکان مسکونی‌شدن این جزایر وجود نخواهد داشت قصد داریم فارور کوچک را به دیزنی‌لند تبدیل کرده و برای فراهم‌شدن شرایط بهتر جهت جذب گردشگر به این جزیره و توسعه گردشگری مجوز ساخت چند هتل پنج‌ستاره برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند صادر کنیم.»

به گفته مونسان در نشست مشترک دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در کیش، توسعه جزایر اقماری یادشده از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و همچنین «انتخاب پیمانکار پروژه فرودگاه و اسکله به عنوان درهای توسعه در هندورابی انجام شده و در مرحله عقد قرارداد است».

روزنامه شرق در گزارش امروز خود نوشته است که فارور بزرگ از جزیره‌های ایرانی خلیج‌فارس است که در بهمن‌ماه۱۳۸۹ قانون الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ ‌به محدوده منطقه آزاد کیش از سوی دولت ابلاغ شد.

برنامه توسعه جزایر مناطق آزاد و به‌خصوص جزایر هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، «این طرح به‌دنبال آن بود که با حفظ تعادل زیست‌محیطی، اقدامات زیرساختی در این جزایر انجام دهد و فرودگاه، بندرگاه و ایجاد زیرساخت‌های تامین آب و برق و ایجاد مناطق تفریحی از جنسی متفاوت از جزیره کیش و به شکل ویلایی را در جزایر فارور کلید بزند».

جزایر فارور در ۵۵ کیلومتری کیش و در نزدیکی جزیره ابوموسی واقع شده است و در حال حاضر به دلایل زیستی، امکان سکونت در آن مقدور نیست اما دارای جاذبه توریستی است.

اولین گام سازمان منطقه آزاد کیش، ساخت یک سد خاکی با هدف ایجاد فضای سبز و تامین آب آشامیدنی در این جزیره بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بچه تهرون

    بکیررر باوووو ..! بزا بسزاااان , فقط بچه تهرونو و سیرابببببببی !!!!

  • پرهام

    هميشه نگران اين بودم كه اين مناطق دست نخورده توسط آدميزاد اشغال بشن. از دولت و سازمان محيط زيست و هر كس ديگدي كه مي تواند استدعا مي كنم اين جزاير رو كه ارزشي بيشتر از مخازن نفت و گاز دارند خراب نكنند. فرودگاه رو چند كيلومتر اون طرف تر بزنيد. خودتون خواهيد ديد كه به محض شروع كارهاي عمراني ديگر اثري از حيات وحش در اين مناطق باقي نخواهد ماند.

  • بهنام

    کلک های چیده شده برای ویران کردن و پارو نمودن دارایی های مردم ایران را پیدانمایید