ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از شیوع ابولا پس از بازگشت حجاج به ایران

بیش از ۶۳ هزار زائر ایرانی از مهر تا آبان‌ماه از عربستان سعودی به ایران بازمی‌گردند. دوره کمون «ابولا» ۲۱ روز است. با این‌حال وزیر بهداشت می‌گوید جای نگرانی نیست.

یکشنبه، ۱۳ مهر ماه عید قربان فرامی‌رسد و حجاج ایرانی به کشور بازمی‌گردند. در عربستان سعودی چند مورد ابتلا به ویروس «ابولا» مشاهده شده و اکنون این واهمه وجود دارد که از طریق حجاج این ویروس‌ به ایران هم منتقل شود. حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت اما می‌گوید: «جای نگرانی برای بازگشت حجاج به کشور وجود ندارد.»

در سال جاری ۶۳ هزار و ۶۶۰ زائر به مکه سفر کرده‌اند

حسن قاضی‌زاده هاشمی همچنین گفته است: «اگر مواردی هم مشاهده شود معاونت بهداشتی وزارتخانه آمادگی کامل در این زمینه را دارد.»

وزیر بهداشت خاطرنشان کرده که حتی یک مورد ابتلا به ابولا یا کرونا در میان حجاج ایرانی مشاهده نشده است.

منوچهر سپاسی، سرپرست عملیات حج گزارش داده که در سال جاری ۶۳ هزار و ۶۶۰ زائر به مکه سفر کرده‌اند. این زائران، به تدریج از ۱۷ مهر تا ۶ آبان ماه به ایران بازمی‌گردند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مقابله با ویروس «ابولا» این است که دوره «کمون» این بیماری طولانی است. دوره «کمون» ویروس «ابولا» ۲ تا ۲۱ روز است. در این مدت فرد بدون آنکه نشانه‌هایی از بیماری را بروز داده باشد، احساس سلامت می‌کند و ممکن است افراد دیگری را به این ویروس آلوده کند. بنابراین تا این مدت سپری نشود، نمی‌توان به قطعیت گفت که آیا فرد به ابولا مبتلا شده است.

میزان کشندگی ویروس «ابولا» هم ۲۵ الی ۹۰ درصد است.

تاکنون ویروس «ابولا» در یک اقلیم مشخص شیوع پیدا می‌کرد و به خاطر میزان بالای کشندگی‌اش جان مبتلایان را می‌گرفت. اکنون برای نخستین بار است که ویروس «ابولا» به شکل یک اپیدمی جلوه‌گر شده است.

شبکه خبری «سی ان ان» ۱۶ مرداد ماه گزارش داده بود که عربستان سعودی نیز به جمع کشورهای آلوده پیوسته است. در عربستان یک تاجر که به سیرالئون سفر کرده بود، نخستین قربانی این بیماری در این کشور بود.

اپیدمی ابولا از ابعاد جهانی برخوردار است. به همین دلیل شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲۸ شهریور در یک نشست اضطراری شیوع ویروس ابولا را«تهدیدی برای ثبات و امنیت جهانی» خواند.

پیش‌تر و در دهه‌های گذشته بیماری ایدز مورد توجه شورای امنیت به عنوان قدرتمند‌ترین نهاد سازمان ملل متحد قرار گرفته بود. نهادهای بهداشتی مرتبط با سازمان ملل، ویروس ابولا را به عنوان مهم‌ترین تهدید جهان در زمان صلح ارزیابی می‌کنند و معتقدند تاکنون با چنین خطری روبه‌رو نبوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسام

    طبق مطالعات سازمان بهداشت جهانی و مرکز مبارزه با بیماریهای آمریکا، بیماری ابولا در دوره کمون منتقل نمی شود.بیماری زمانی واگیردار است که فرد مبتلا دچار علایم شود که مهترین آنها تب است.لذا باید به خانواده مسافران حج توصیه اکید شود در صورت بروز تب یا بی حالی در فرد مسافر ضمن اجتناب از تماس نزدیک با فرد بیمار فورا وی را به بیمارستان مناسب انتقال داده و کارمندان بهداشتی را مطلع کنند.لطفا متن خبر را اصلاح کنید تا موجب تشویش اذهان مردم نشود.ترجمه توصیه های سازمان بهداشت جهانی در مورد بیماری و اطلاع رسانی در مورد آن هم مفید خواهد بود

  • مرید

    خدایا همین الساعه تمام مومنان خود را به بهشت فرابخوان و فرصت خطاکاری به آنها مده