ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابلاغیه دولت برای «خروج غیرتورمی از رکود»

معاون اول روحانی با ابلاغ یک بخشنامه شش بندی، وزارت‌خانه‌ها، بانک مرکزی و موسسات دولتی را به انجام وظایفی برای «خروج غیرتورمی از رکود» مکلف کرد.

معاون اول روحانی با ابلاغ یک بخشنامه شش بندی، وزارت‌خانه‌ها، بانک مرکزی و موسسات دولتی را به انجام وظایفی برای «خروج غیرتورمی از رکود» مکلف کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی فرستاده تا در هماهنگی با یکدیگر، سیاست‌ها و راه‌کارهای مربوط به خروج از رکود اقتصادی را دنبال کنند.

در این بخشنامه از هیات وزیران خواسته شده شورای «راهبردی و کارگروه‌های تخصصی» تشکیل دهند و پیشنهادها و نقشه راه خود را ظرف یک ماه به وزارت دارایی ارائه دهند.

بندهای این بخشنامه بر فوریت و ابرام راه‌کارها و زمان‌بندی اجرای آنها تاکید دارد. کلیه دستگاه‌های دولتی و کارگروه‌ها موظف شده‌اند پیشرفت‌های احتمالی خود را بر اساس شاخص‌های اعلامی وزارت اقتصاد و دارایی، به طور منظم به این وزارت‌خانه ارائه دهند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز مكلف شده شاخص‌های پایش هر بند از سیاست‌ها را حسب مورد به صورت شناسنامه مستقل طراحی و به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال کند.

این بخشنامه، پس از اعلام بانک مرکزی ایران در رشد اقتصادی ۶/ ۴ درصدی در بهار ۱۳۹۳ در ایران صادر می‌شود؛ اعلامی که بحثی را در میان نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی دامن زد. نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۲ نزدیک به منهای دو درصد بود.

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی روحانی و سخنگوی دولت، در پاسخ منتقدان گفت که نرخ رشد اعلام شده مربوط به سه ماهه ابتدایی سال جاری بوده و نه در مقابسه با کل سال. او این را هم گفت که دولت برای کنترل رکود تورمی از سیاستی استفاده کرده که هم‌زمان و به فراخور، انبساطی و انقباضی بوده است.

حسن روحانی، در میانه شهریور در جریان یک سخنرانی در مشهد گفته بود که ایران پس از دو سال پیاپی که با رشد منفی و رکود مواجه بود، توانست در سال ۱۳۹۳ از رکود اقتصادی خارج شود. روحانی ابراز امیدواری کرد که نرخ تورم تا پایان سال ۹۳ به زیر ۲۰ درصد کاهش یابد.

این در حالی است که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، در ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ اعلام کرده بود که ترکیب تورم بالای ۴۲ درصد با نرخ رشد اقتصادی منفی ۵ درصد در تاریخ کشور بی‌سابقه است. او کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را بحرانی‌تر از سایر حوزه‌ها خواند.

بخشنامه شش ماده‌ای دولت برای «خروج غیرتورمی از رکود» در حالی به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده که وزیر اقتصاد گفته است تورم و رکود هم‌زمان، استفاده از راه‌کارهای مرسوم اقتصادی را غیرممکن می‌سازد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    این نوشته را به کسانی تقدیم می‌کنم که می‌پنداشتند مار، کبوتر می‌زاید ............... چه می­شد، وقتی قاضی صلواتی پس از آنهمه خشونت با دستگیرشدگان و آن احکام مسخره، روزی که حکم دور از انصاف و مروت و انسانیت را در مورد جوان دلسوخته و زحمتکش و فرهیخته آقای روئین عطوفت، به­ جرم تشکیل جلسات ماهانه­ی فرهنگی در منزلش و جذب تعداد محدودی از فرهنگ­دوستان در آنجا، حکم ۱۱ سال زندان برایش صادر کرد، جناب رئیس جمهور تقاضای او را برای یک دیدار چند دقیقه­ای می­پذیرفت و به حرفهای یک هموطن مظلوم گوش فرا می­داد و از حق ضایع شده او دفاع می­کرد؟ چه می­شد: اگر آقای روحانی به­جای آمارهای پوچ و ادّعای بهبود وضع معیشتی مردم، واقعیت­ها را اعلام می­کرد که مردم در چه شرایط فلاکت­باری زندگی می­کنند و فقر و فساد و فحشاء و بیکاری بیشتر از گذشته شده (به گفته مقامات بالای نظام) و گرانی بیداد می­کند و حالت روانی جامعه به گونه ­ایست که اعلام می­کنند در عرض دو ماه اوّل سال ۹۳ حدود ۱۰۴ هزار نزاع ثبت شده در کلانتری­ها وجود دارد. ............ درباره برنامه هسته ای تا کی باید مردم ایران نامحرم بمانند و ندانند در پشت درهای بسته چه می­گذرد؟ می­گویند تاکنون حدود ۲۶۰ میلیارد دلار خرج کارهای مربوط به انرژی اتمی شده و چند برابر زیان­های ناشی از اینکار متوجّه ملت ایران گردیده. چرا کسی پاسخگو نیست؟ ملّت ما تا کی باید درد و رنج و فقر و بیچارگی را تحمّل کند؟ محمد ملکي

  • hasani

    وضع خرابتر از انست که با صدور بخشنامه درست شود!