ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش میان حزب‌الله و اسرائیل در مرز لبنان

با دو درگیری نظامی میان اسرائیل و حزب‌الله در روزهای اخیر در جنوب لبنان، تنش مداوم در این منطقه بار دیگر بالا گرفت.

توپخانه اسرائیل دو موضع حزب‌الله در جنوب لبنان را بمباران کرد. یک سرباز لبنانی به‌طور سطحی زخمی شد. در اقدامی تلافی‌جویانه حزب‌الله لبنان نیز به نیروهای اسرائیلی حمله کرد.

مرز اسرائیل و لبنان همواره منطقه‌ای تنش‌زا بوده و در مراقبت شدید قرار دارد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، با توجه به شواهد ارائه شده توسط ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان، نیروهای حزب‌الله بعد از ظهر روز سه‌شنبه، ۷ اکتبر / ۱۵ مهرماه، در منطقه پرتنشی که با نام مزارع شبعا شناخته می‌شود، موشکی علیه یک گشت‌زنی اسرائیل شلیک کردند.

به‌گفته ارتش اسرائیل لحظاتی بعد دومین موشک نیز شلیک شد اما کسی را زخمی نکرد.

منطقه مزارع شبعا (به عبری «هار دُو») منطقه‌ای کوهستانی به وسعت ۲۵ کیلومترمربع در مرز لبنان و سوریه است. این منطقه در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل تسخیر شد و لبنان مدعی حاکمیت آن است.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته و گفته است این عملیات توسط واحد «شهید حسن‌علی حیدر، از جنبش مقاومت اسلامی» صورت گرفته است.

حسن‌علی حیدر عضوی از حزب‌الله لبنان بود که در پنجم سپتامبر / ۱۴ شهریورماه سال جاری، در جریان متلاشی کردن بخشی از دستگاه جاسوسی اسرائیل در جنوب لبنان کشته شد.

آخرین حمله حزب‌الله لبنان علیه سربازان اسرائیلی به ماه مارس گذشته باز می‌گردد. در این حمله که در همین منطقه مزارع شبعا رخ داد، بمبی بر سر راه یک خودرو زرهی اسرائیل منفجر شد اما کسی زخمی نشد.

پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای مسئولیت مستقیم حمله سه‌شنبه را بر عهده «حزب‌الله و دولت لبنان» دانسته و آن را «نقض آشکار حاکمیت اسرائیل» عنوان کرده است.

وی همچنین گفت: «ارتش اسرائیل در پاسخ به این حمله خشونت‌بار علیه نیروهایش، به عملیات خود با هدف حصول اطمینان از امنیت مرز شمالی اسرائیل، ادامه خواهد داد.»

دولت آمریکا نیز حمله حزب‌الله به اسرائیل را به‌شدت محکوم کرد.

در سال ۲۰۰۶، حمله مرزی حزب‌الله لبنان به اسرائیل و کشته شدن سه سرباز اسرائیلی و دستگیری دو سرباز دیگر، آتش جنگ لبنان را شعله‌ور کرد.

حمله یکشنبه اسرائیل به لبنان

در سال ۲۰۰۶، حمله مرزی حزب‌الله لبنان به اسرائیل و کشته شدن سه سرباز اسرائیلی و دستگیری دو سرباز دیگر، آتش جنگ لبنان را شعله‌ور کرد. در این جنگ، یک‌هزار و ۲۰۰ لبنانی که بیشتر آن‌ها را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند و ۱۶۰ سرباز اسرائیلی کشته شدند.

مرز اسرائیل و لبنان همواره منطقه‌ای تنش‌زا بوده و در مراقبت شدید قرار دارد.

ارتش لبنان اعلام کرد که روز یکشنبه پنجم اکتبر / ۱۳ مهرماه بر اثر تیراندازی نیروهای اسرائیلی از آن سوی مرز، یک سرباز لبنانی زخمی شد.

ارتش اسرائیل در توضیح این اقدام خود گفت به روی «نیروهای مظنون» که به خاک این کشور وارد شده بودند آتش گشوده است. این حمله در غرب مزارع شبعا رخ داد.

این رویدادها به‌طور منظم در امتداد «خط آبی»، که مرز لبنان و اسرائیل را تعیین می‌کند رخ می‌دهند. «خط آبی» توسط سازمان ملل متحد پس از عقب‌نشینی اسرائیل در سال ۲۰۰۰ و پایان دادن به ۲۲ سال اشغال جنوب لبنان کشیده شد.

«تجهیز گسترده حزب‌الله در جنوب لبنان»

یک مسئول نظامی اسرائیل در نیمه ماه سپتامبر اعلام کرد که ارتش اسرائیل خود را برای دفاع در برابر حمله گسترده زمینی از سوی حزب‌الله آماده کرده است، حتی اگر خطر جنگ جدید به نظر قریب‌الوقوع نباشد.

به‌گفته این مسئول نظامی اسرائیل، حزب‌الله لبنان از فرصت شرایط منطقه به‌منظور تقویت توانایی خود برای حضور در سوریه، جایی که در کنار نیروهای حکومت بشار اسد علیه شبه‌نظامیان با گرایش‌های مختلف می‌جنگد، استفاده می‌کند.

آریه شالیکار، یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل نیز می‌گوید: «‌آن‌ها در ۲۰۰ شهرک جنوب لبنان با انواع سلاح‌ها و موشک‌ها با بُردهای مختلف، کاملا تقویت شده‌اند. آن‌ها این شهرک‌ها را به مواضع نظامی تبدیل کرده‌اند.»

وی افزود: «این دیگر بستگی به زمان دارد که در چه زمانی و به چه شکلی آن‌ها درگیری را آغاز کنند.»

با این حال جنگ دیگری در آینده‌ نزدیک با حزب‌الله بعید به‌نظر می‌رسد، این جنبش شیعه لبنان که در حال حاضر در برابر جهادگران اهل سنت در لبنان و سوریه می‌جنگد، در برابر زنجیره‌ای از حوادث که منجر به درگیری با اسرائیل شود، محتاط عمل می‌کند.

در حال حاضر تمام مناطق شمالی اسرائیل در وضعیت هوشیاری و نظارت بالا قرار دارد. اسرائیل از نزدیک بر نبردی که در مرزهای سوریه در بلندی‌های جولان در جریان است و به این کشور نزدیک شده، نظارت می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.