ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان مذاکرات ایران و آژانس انرژی اتمی در تهران

محاسبات نوترونی راکتورهای اتمی و ابعاد «انحراف احتمالی» برنامه ایران به سوی مقاصد نظامی، موضوع مذاکرات نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران بود.

مذاکرات دو روزه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان رسید. محاسبات نوترونی راکتورهای اتمی و ابعاد «انحراف احتمالی» برنامه ایران به سوی مقاصد نظامی موضوع مذاکرات نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران بود.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت و‌گویی که خبرگزاری فارس با او انجام داد، مذاکرات را سازنده، جدیی، محتوایی و صریح خواند.

ترو واریورانتا، معاون مدیرکل آژانس و رضا نجفی، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رضا نجفی گفته است: «در این دو روز تمام مسایل فی مابین از جمله نحوه تکمیل دو اقدام عملی توافق شده و راه‌های پیش رو، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

خبرگزاری فارسی گزارش می‌دهد که ظاهراً اوایل آبان‌ماه نشست دیگری با آژانس برگزار خواهد شد.

شامگاه دوشنبه، ۱۴ مهر/۶ اکتبر، یک روز پس از انفجار پارچین در شرق تهران، هیأتی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد. ریاست این هیأت را ترو واریورانتا به عهده داشت.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، خبر داده بود که هدف هیأت اعزامی از سفر به تهران این بود که درباره مسائل حل‌نشده بین ایران و آژانس انرژی اتمی گفت‌و‌گو کنند.

اینفوگرافیک خطوط قرمز مذاکره در سایت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داده بود که ایران و آژانس، در سومین گام همکاری‌های فنی برای حل پنج موضوع به تفاهم رسیده‌اند که از این میان ظاهراً دو موضوع باقی مانده؛ یکی از این دو موضوع، مقالات علمی چاپ شده در ایران درباره محاسبات نوترونی راکتورهای اتمی و دیگری ابعاد «انحراف احتمالی» برنامه ایران به سوی مقاصد نظامی بوده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که ایران برای یکی از کارشناسان آژانس بین‌اللملی انرژی اتمی روادید صادر نکرده است. رویترز همچنین می‌گوید کارشناس آژانس در امور ساخت بمب تخصص دارد و این بار سوم است که به این فرد روادید داده نمی‌شود.

رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این‌باره گفته است: «عدم صدور روادید برای عضو چهارم معرفی شده با تابعیت خاص که تنها کارمند است و بازرس انتصابی هم نیست حق حاکمیتی ایران است.»

در این میان مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران٬ از برگزاری دور بعدی مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ۵+۱ تا قبل از پایان هفته آینده در وین خبر داد.

آخرین مهلت ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای ۲۴ نوامبر است. آمریکا می‌گوید همچنان بر سر مسائل اصلی درک مشترک وجود ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • همه چیز - پایان مذاکرات یک روزه ایران و آژانس

    […] […]