ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه ترکیه: آماده اقدام یک‌تنه علیه داعش نیستیم

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در نشست مشترک خبری با دبیرکل ناتو اعلام کرد که انتظار پیشروی یک‌تنه ترکیه به سوریه در مقابله با داعش امری واقع‌بینانه نیست.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در نشست مشترک خبری با دبیرکل ناتو اعلام کرد که انتظار پیشروی یک‌تنه ترکیه به سوریه در مقابله با داعش، امری واقع‌بینانه نیست.

وزیر خارجه ترکیه پس از ملاقات با دبیرکل ناتو گفت کشورش آماده نیست به تنهایی برای نجات کوبانی از محاصره داعش به سوریه پیشروی کند.

او خواستار توافق ائتلاف جهانی بر سر یک استراتژی واحد علیه گروه‌ دولت اسلامی شد و افزود: «اگر تصمیم مشترکی گرفته شود، ترکیه در ایفای نقش خود درنگ نخواهد کرد.»

وزیر خارجه ترکیه این اتهام را نیز رد کرد که کشورش به اندازه کافی، اقدامی علیه داعش انجام نداده است. این انتظاری است که ناتو و آمریکا تاکنون از ترکیه داشته‌اند.

دبیرکل ناتو هم در این کنفرانس مطبوعاتی، ترکیه را شریکی مهم خواند و گفت: «ناتو آماده دفاع از هم‌پیمانان خود در مسیر امنیت آنهاست.» ینس اشتولتنیرگ، در این چارچوب به استقرار سیستم دفاع موشکی پاتریوت در ترکیه برای حراست از این کشور در برابر حملات داعش از سوریه اشاره کرد.

وزیر خارجه ترکیه در ملاقات با دبیرکل ناتو بار دیگر پیشنهاد کشورش در ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را طرح کرد. ترکیه این طرح را به منظور ایجاد اردوگاه‌هایی برای آوارگان سوری عنوان می‌کند اما اشتولتنبرگ نیز می‌گوید که هیچ بحثی در این پیمان پیرامون در باره منطقه پرواز ممنوع یا منطقه حائل وجود ندارد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون چنین پیشنهادی را فاقد چشم‌انداز خوانده است. این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۸ اکتبر در ملاقات با فیلیپ هموند، همتای بریتانیایی خود عنوان کرد که این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه ترکیه و دبیرکل ناتو

دولت سوریه هم با چنین پیشنهادی مخالفت قطعی کرده است. فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه این طرح را که تاکنون تنها از سوی فرانسه حمایت شده، نافی حق حاکمیت کشورش دانسته است.

دبیرکل ناتو در آنکارا با رجب‌ طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز ملاقات کرد. او در دیدار با احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه گفت اگر داعش بخواهد از کوبانی به سمت ترکیه پیشروی کند، آنکارا می‌تواند ناتو را به کمک بطلبد.

«داعش یک‌سوم کوبانی را در اختیار دارد»

اخبار مربوط به کوبانی به دلیل منابع ناموثق، بسیار متناقض و متفاوت هستند. به دلیل عدم حضور گژارشگران مستقل در منطقه، امکان تایید قطعی خبرها وجود ندارد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) به نقل از رزمندگان کرد در کوبانی می‌نویسد که یک سوم شهر در اشغال داعش قرار دارد.

این سازمان هم‌چنین عنوان می‌کند که مقر نیروهای امنیتی کرد در کوبانی نیز در کنترل دولت اسلامی قرار دارد و بسیاری از نفرات این مقر کشته شده‌اند. هم‌زمان ارتش امریکا اعلام کرده که کردها بخشی از شهر را دوباره به دست گرفته‌اند.

رئیس جمهور آمریکا که به دلیل ناکام ماندن دولتش در مقابله با داعش پیوسته در معرض انتقادهای بیشتر قرار می‌گیرد، از افکار عمومی درخواست شکیبایی کرده و گفته است: «از آغاز هم گفته شده بود که منهدم کردن داعش کاری یک‌شبه نیست.»

اوباما در مشاوره با نظامیان ارشد آمریکا یادآور شده که مبارزه با داعش «ماموریتی بس دشوار» است.

وزارت دفاع امریکا هم گفته است که بمباران‌های هوایی به تنهایی موجب نجات کوبانی نخواهند بود. جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت امکان دارد که شهرهای دیگری هم در سوریه به کنترل داعش درآیند. کربی افزود که در جنگ داخلی سوریه، جای یک حریف مصمم، توانا و موثر برای مقابله زمینی با داعش خالی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    ظاهرا سیاست امریکا ایجاد تنش در منطقه برای چپاول نفت ارزانتر و فروش اسلحه و هواپیما بکشورهای منطقه میباشد!

  • farid

    انهمه شعار های جان کری  و شرکا  چی شد؟! چرا از اسد پشتیبانی میکنند و منطقه پرواز ممنوع برای ارتش سوریه وضع نمیکنند؟!