ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۶۷۰ هزار شغل دیگر در ایران از بین رفت

بر اساس تاره‌ترین آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده، باز هم به تعداد بیکاران کشور افزوده شده است. کشاورزان، زنان و شهرستان‌های پیرامونی بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند.

بر اساس تاره‌ترین آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، در یک سال گذشته در ایران ۶۷۰ هزار شغل از بین رفته است.

استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاهان به ترتیب در صدر جدول بیکاران کشور

از نتایجی که از طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران به دست آمده، چنین برمی‌آید که در تابستان ۱۳۹۲ مجموعاً ۲۲ میلیون و  ۱۶۷هزار و ۴۱۸ شغل در ایران وجود داشته. این تعداد در تابستان ۱۳۹۳ به ۲۱ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۱۳ شغل کاهش یافته و به این ترتیب ۶۷۰ هزار ایرانی به خیل بیکاران پیوسته‌اند.

بر اساس این آمار، تعداد شاغلان در بخش کشاورزی از  چهار میلیون و ۳۳۷ هزار و  ۶۸۱ نفر به  چهار میلون و ۸۶ هزار و ۸۰۷، در بخش صنعت از  هفت میلیون و ۵۱۳هزار و  ۴۷۹ نفر به  هفت میلیون و۲۱۳ هزار و ۹۴۷ نفر و در بخش خدمات از ده میلیون و ۳۱۶ هزار و ۲۵۸ به ده میلیون و ۱۹۷ هزار و ۲۵۹ نفر رسیده است. به این ترتیب، ۲۵۰ هزار و ۸۷۴ نفر در بخش کشاورزی، ۲۹۹ هزار و۵۳۲ نفر در بخش صنعت و ۱۱۸ هزار و ۹۹۹ نفر در بخش خدمات شغل خود را از دست داده‌اند.

درصد شغل از دست رفته در بخش کشاورزی به تعداد کل شغل این بخش، حدود شش درصد، در بخش صنعت، حدود چهار درصد و در بخش خدمات حدود یک درصد بوده است.

بر اساس این آمار شاغلان ایرانی در بخش کشاورزی بیشتر در معرض بیکاری قرار داشته‌اند. بخش خدمات همچنان کمترین آسیب‌ها را متحمل شده است. در یک سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور ۱/۹ درصد کاهش پیدا کرده و زنان شهرنشین بیشتر از زنان روستایی در خطر بیکاری قرار داشته‌اند.

۸/۶درصد از جمعیت شاغل کشور از «اشتغال ناقص» برخوردارند. بر اساس یافته‌های مرکز آمار ایران، میزان اشتغال ناقص در روستاها بیش از شهرهاست و مردها بیش از زنان از طریق مشاغل کاذب یا اشتغال‌های کوتاه‌مدت زندگی‌شان را می‌گذرانند.

مرکز آمار ایران در بررسی‌های جداگانه‌ای، در مرداد ماه سال جاری، آمار بیکاری بیش از ۳۰۰ شهرستان و استان‌های ایران را اعلام کرده بود. بر اساس این پژوهش، استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاهان به ترتیب در صدر جدول بیکاران کشور قرار دارند.

پیش‌بینی می‌شود که جمعیت فعال و جویای کار ایران تا سال ۱۴۰۰ به ۶۱ میلیون نفر خواهد رسید و به عبارتی دیگر ۵/۲ درصد رشد خواهد داشت. چنانچه تا سال ۱۴۰۰، ۲۹ میلیون فرصت شغلی در ایران ایجاد شود، آمار بیکاران در همین تعداد باقی خواهد ماند.

در آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده از بیکاری دانش‌آموختگان سخنی در میان نیامده است. پیش از این سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان اعلام کرده بود که در ایران ۱۵/۶ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکارند.

از مجموع بیش از ۷۶۸ هزار نفر بیکار فارغ‌التحصیل دانشگاهی، ۳۶۳ هزار و ۷۴۰ نفر مرد و ۴۰۴ هزار و ۳۱۱ نفر نیز زن است که بالا‌ترین تعداد مردان بیکار در رشته مهندسی، ساخت و تولید با ۱۷۸ هزار و ۴۶۱ نفر است و بیشترین تعداد زنان بیکار نیز با ۱۳۴ هزار و ۷۹۱ نفر در رشته علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده‌اند.

نرخ بیکاری دانش‌آموختگان ایرانی به تفکیک گروه تحصیلی

گروه تحصیلینرخ بیکاری
صنعت و فراوری41.6
علوم کامپیوتر30.4
روزنامه نگاری و اطلاع رسانی30.3
علوم حیاتی26.6
هنر26.4
حقوق25.4
علوم فیزیکی25
کشاورزی و شیلات24.8
صنعت و فناوری22.2
معماری و ساختمان سازی21.1
خدمات شخصی20
علوم رفتاری و اجتماعی20.4
بازرگانی و علوم اداری20.3
دامپزشکی20.2
خدمات بهداشتی19.8
خدمات محیط زیست19.5
ریاضیات و آمار19
علوم انسانی15.2
خدمات امنیتی8.9
بهداشت8
تربیت معلم7.7
خدمات حمل و نقل3.9

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.