ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محرومیت دو میلیون و پانصد هزار کارگر از دریافت سبد کالا

دور جدید توزیع سبد کالا برای ۵/ ۷ میلیون نفر از خانوارهای زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد از هفته سوم مهر آغاز می‌شود. کارگران کم‌درآمد وارد فهرست دریافت‌کنندگان نشده‌اند.

دور جدید توزیع سبد کالا برای ۵/ ۷ میلیون نفر از هفته سوم مهر آغاز می‌شود. دریافت‌کنندگان افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی خواهند بود و کارگران کم درآمد مشمول کمک‌های دولتی نشده‌اند.

علی ربیعی، وزیر کار ایران در شهریور ماه گفته بود که در صورت فراهم شدن منابع مالی مورد نیاز، تعداد دریافت‌کنندگان بسته‌های موسوم به «امنیت غذایی» به ۱۰ میلیون نفر ارتقاء می‌یابد.

طبق ابلاغیه دولت در تیرماه، قرار بود دو گروه جدید وارد فهرست دریافت کمک‌های غذایی دولت شوند که حقوق‌ ماهیانه‌شان زیر ۶۰۰ هزار تومان و بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان باشد.

خبرگزاری «مهر» روز شنبه ۱۹ مهر به نقل از نمایندگان کارگری می‌نویسد، حقوق‌های تا یک میلیون تومان در ماه مربوط به کارگران و مشمولان قانون کار است که تاکنون از سوی دولت به عنوان مشمولان دریافت بسته‌های غذایی معرفی نشده‌اند.

براساس آمارهای موجود از مجموع حدود ۱۱ میلیون و پانصد هزار کارگر دارای بیمه و شناسنامه کاری در ایران، دستکم ۳ میلیون نفر، دستمزدهای حداقلی به میزان ۶۰۹ هزار تومان در ماه می‌گیرند. بر اساس تعریف، این گروه می‌توانند در شمار دریافت‌کنندگان کمک‌های موسوم به «بسته امنیت غذایی» باشند.

به نوشته «مهر»، نه تنها وزیر کار، بلکه هیچ یک از مقامات دولت روحانی تاکنون از از کارگران به عنوان مشمولان احتمالی دریافت بسته،های امنیت غذایی نامی نبرده‌اند. این در حالی است که نمایندگان کارگران اصرار دارند که نام کارگران دارای دستمزد نازل باید در فهرست دولت قرار داشته باشد.

مهر می‌‌افزاید حدود ۱۵ درصد از جامعه در شرایط کاملا نامناسب و ناامن به لحاظ دریافت مواد غذایی قرار دارند.

موضوع توزیع این بسته‌ها، نخستین بار در ششم اردیبهشت ۱۳۹۳ و در حاشیه «همایش سلامت» در تهران مطرح شد. در این همایش، علی ربیعی عنوان کرد که دستمزد کارگران با فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اضافه نمی‌شود اما دولت در صدد است تورم را با افزایش خدمات و توزیع هدغمند بسته کیفیت غذایی به قشرهای ضعیت کنترل کند.

ارزش بسته یک نفره ۳۰ هزار تومان عنوان شده و بیشترین اعتبار آن ۱۲۰ هزار تومان برای خانوارهای ۲ نفر به بالاست. طبق تصمیم وزارت کار، هر کس می‌تواند با کسر ۲۰ درصد از ارزش ریالی هر بسته حمایتی، معادل نقدی آن را دریافت کند.

با توجه به تجربه طرح عمومی سبد کالا در زمستان سال ۱۳۹۲، به نظر می‌رسد جنبه نقدی این سبد برای خانواده‌های کم‌درآمد از جمله خانواده‌های کارگری، مهم‌تر از اقلام خوراکی موجود در آن باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهبانو

    سلام. رضا جان اگر متن را بخوانید متوجه می‌شوید که وعده شده بود که دو و نیم میلیون نفر دیگر بادستمزد پایین در دور دوم توزیع سبد کالا به گیرندگان اضافه شوند. کارگران امیدوار بودند جزو گیرندگان باشند. تیتر یک وعده عملی نشده را برجسته کرده و نگفته که توزیع سبد کالا بین محرومان کمیته امداد چیز بدی است. مهبانو

  • hamid

    چقدر مملکت بدبخت شده و جقدر دزدیده اند  که کارگران نیز باید سبد کالای هندی پاکستانی دریافت کنند؟!

  • رضا

    این هم یه جور تیتر زدن یک جانبه و بی طرفانه است. مثلا میشه به جای " محرومیت دو میلیون و پانصد هزار کارگر از دریافت سبد کالا" نوشت " اختصاص سبد کالا به خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد"!!! مگر هر چیزی به محرومان کمیته امدا و بهزیستی داده میشود غلط است یا اینکه باید به همه داد؟ قطعا بهتر است که سبدکالا به همه خانواده های نیازمند داده شود و البته بهتر است که از تیترهای بیطرفانه هم استفاده شود.