ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«دولت با خطر کسری بودجه شدید رو به روست»

حسن روحانی از وزیر نفت خواسته به فکر راه‌کارهای دیپلماتیک باشد، اما برگزاری نشست اضطراری اوپک هنوز درخواست نشده است.

سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی، دولت ایران را با چشم انداز کسری بودجه شدید رو به رو کرده است. حسن روحانی از وزیر نفت خود خواسته تا تدبیری برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت بیندیشد.

بودجه ایران بر اساس قیمت ۱۰۰ دلاری نفت برای هر بشکه تنظیم شده اما قیمت آن حالا ناگهان به حدود بشکه‌ای ۸۵ دلار رسیده است

میزان سقوط بهای نفت در طول چهار ماه گذشته بیش از ۲۵ دلار در هر بشکه بوده و قیمت آن را از حدود ۱۱۰ دلار به ۸۵ دلار رسانده است. این در حالی است که دولت ایران بودجه خود را بر اساس قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه تنظیم کرده است. برای حدود ۴ سال قیمت جهانی نفت در حدود بشکه‌ای ۱۱۰ دلار ثابت مانده بود. اکنون کشورهایی مانند ایران که اقتصادشان عمیقا به نفت وابسته است باید به فکر شرایط بحرانی جدید باشند.

در این میان عربستان سعودی نیز اقدام به کاهش بهای نفت خود کرده است. این امر منجر به واکنش شرکت ملی نفت ایران شد و این شرکت نیز به ناچار بهای نفت خود در بازارها را پایین آورد.

با این حال محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت می‌گوید هدف ایران از کاهش بهای نفت خود در بازارهای جهانی به هیچ وجه رقابت با عربستان سعودی در عرضه نفت خام خود به خریداران نیست.

اکنون دیگر کشورهای صادرکننده نفت در حوزه خلیج فارس نیز قیمت‌های خود را به طور چشمگیری کاهش دادند. ایران از راه افتادن رقابت بر سر کاهش بهای نفت در منطقه بسیار بیمناک است.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، از احتمال کسری شدید بودجه خبر داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، نوبخت می‌گوید اگر کاهش بهای نفت به همین روال ادامه داشته باشد دولت مجبور خواهد شد هزینه‌ها را کاهش دهد. او تاکید کرده است در صورت کاهش درآمدها دولت سعی می‌کند هزینه‌های جاری را کم و به هزینه‌های عمرانی اضافه کند. به گفته سخنگوی دولت، فعالیت‌های عمرانی در تولید موثر است و یکی از دلایل خروج از رکود پیشین، مبالغ قابل توجهی بود که از سوی دولت در طرح های عمرانی سرمایه گذاری شد.

سقوط آزاد بهای نفت در بازارهای جهانی این پرسش را در ایران مطرح کرده است که آیا این کشور عضو اوپک درخواست برگزاری جلسه اضطراری خواهد کرد یا خیر؟

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم، در ابتدای بحران سقوط نفت اعلام کرده بود ایران فعلا قصد ندارد پیشنهاد یک نشست اضطراری را مطرح کند. اما در هفته جاری نوبخت اعلام کرد حسن روحانی از وزیر نفت خواسته تمام گزینه‌ها را در نظر بگیرد.

عدم تحرک ایران برای درخواست نشست اضطراری اوپک منتقدانی در داخل داشته است. مسعود میرکاظمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و وزیر اسبق نفت در کابینه محمود احمدی نژاد، می‌گوید باید حتما جلسه اضطراری اوپک برگزار شود تا کشورهایی مانند عربستان که کاملا ضد منافع کشورهای تولیدکننده نفت عمل می کند، میزان تولید خود را کاهش دهند. او از سیاست فعلی وزارت نفت ایران به شدت انتقاد کرده است.

محمد سعید نوری نائینی، معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی، نیز درباره کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر منابع صندوق توسعه ملی و کسری بودجه  گفت به خاطر آن‌که قیمت پایه نفت در بودجه حدود ۱۰۰ دلار پیش بینی شده است کاهش بهای نفت بر منابع صندوق تاثیرگذار است. در حال حاضر ۲۹ درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می شود.

به گفته نوری نائینی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، بیشترین سهم پرداختی از منابع صندوق در سال جاری به بخش صنعت به ویژه در بخش سرمایه در گردش که یک نیاز واقعی است، پرداخت شده است. پس از آن بخش کشاورزی دومین بخش است که منابع صندوق را به خود اختصاص داده است.

غلامحسین حسن تاش رئیس اسبق موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران نیز کاهش قیمت نفت ایران را باعث نیمه تمام ماندن طرح ها و پروژه های عمرانی و تشدید وضعیت رکود در کشور عنوان کرده و یادآور شده است هنوز بخشی از درآمدهای نفتی بلوکه شده  ایران در سایر کشورها به خزانه کشور تزریق نشده و این مشکلات را دو چندان می کند.

حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد بود چرخ اقتصاد را نیز در کنار چرخش سانتریفوژها به حرکت در می‌آورد. حالا کاهش شدید بهای نفت تحقق وعده‌های اقتصادی او را بیش از پیش دشوار خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • samad

    چگونه از جیره‌بندی آب در تهران جلوگیری شد؟ پروفسور پرویز کردوانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مهمترین مسئله دنیا در 20 سال آینده امنیت غذایی است و متاسفانه در کشور ما به این موضوع مهم توجه نشده و همه توجه‌ها به شهر و صنعت است. وی افزود: در شهریور ماه قرار بود در 12 شهر کشور به دلیل کمبود، آب این مناطق را جیره بندی کنند ولی با اقداماتی اشتباه همچون حفر چاه‌های زیاد و گرفتن آب کشاورزی از این کار جلوگیری شد.!! این چهره ماندگار کشوری حفر چاه را در شرایط موجود بسیار اشتباه دانست و گفت: برای حل این بحران نباید چاه زد بلکه مردم، صنعت و شهر باید مصرف خود را کم کنند که نیازی به آب چاه نداشته باشند برای اینکه آب چاه برای نسل‌های آینده است. کردوانی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که برای جلوگیری از جیره‌بندی آب انجام دادند این بود که آب کشاورزی روستاها را برای مصرف شهرخریداری کردند. در ایران همه جا بحران آب وجود دارد و اگر قرار باشد درهمه کشور اینکار صورت گیرد در این حالت کشاورزی تعطیل خواهد شد و این خود یک بحران جدی است. بنابراین با حفر چاه و خرید آب کشاورزی از جیره بندی آب تا پاییز در ده شهر بحرانی جلوگیری کردند ولی در شهر کرمان و اصفهان نتوانستند این کار را انجام دهند و در تهران هم با حفر 70 چاه و انتقال آب از ورامین، از جیره‌بندی جلوگیری کردند.!! پدر کویرشناسی ایران گفت: متاسفانه در حال حاضر آب کشاورزی را به شهر دادند که در شهر کارواش درست کنند، خیابان را بشویند، چمن کاری کنند، فضای سبز ایجاد کنند؛ نباید اینکار شود بلکه مردم شهری صرفه‌جویی کنند و این قدر ساختمان سازی شکل نگیرد این همه برج‌ها در شهرها می‌سازند؛ فردا آب این برج‌ها را از کجا تهیه می‌کنند؟ وی با بیان اینکه در ایران از آب فاضلاب‌ها استفاده نمی‌شود در حالی که از 50 سال پیش در کشورهای دیگر از آب تصفیه شده فاضلاب استفاده شده است، گفت: شهرداری‌ها و صنایع باید از آب تصفیه شده فاضلاب‌ها استفاده کنند و صنایع و نیروگاه‌ها تا هفت بار می‌توانند از آب خود بهره‌برداری کنند تا صرفه‌جویی شود، اما متاسفانه فقط یک بار استفاده می‌شود، آن هم از آب چاه و رود

  • nader

    شما را جایگزین شاه کردند تا اپک را نابود کنند.

  • حسن

    قیمت بالای نفت و فلزات از ابتدا هم کاذب بود.نفت به حدود 60 دلار خواهد رسید