ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تهران و کرج مقابل زلزله آمادگی ندارند»

براساس آمار سازمان تحقیقات مسکن ۸۳ درصد شهرهای ایران مقابل زلزله آسیب پذیر هستند، اما در این میان شهرهای تهران و کرج بیشترین آسیب‌پذیری را برابر زلزله خواهند داشت.

براساس آمار سازمان تحقیقات مسکن ۸۳ درصد شهرهای ایران مقابل زلزله آسیب پذیر هستند، اما در این میان شهرهای تهران و کرج بیشترین آسیب‌پذیری را برابر زلزله خواهند داشت.

تهران و کرج بیش از شهرهای دیگر برابر زلزله آسیب پذیر هستند

به گفته بهرام عکاشه، زلزله شناس، این نتیجه بر اساس تحقیقی که در مورد ۶۰۰ شهر در ایران انجام شده به دست آمده است. شهرهای تهران و کرج  هر دو در دامنه کوه‌های البرز قرار دارند و بر اثر فعال شدن گسل شمالی تهران حادثه‌ای بزرگ در هر دو می‌تواند رخ دهد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این زلزله شناس که در همایش زلزله استان البرز سخن می‌گفت تاکید کرد سالانه حداقل وقوع یک زلزله شش ریشتری در ایران دور از انتظار نیست. این انتظار از قرن بیستم تاکنون برای هر ۱۰ سال، یک زلزله هفت ریشتری است.

«آسیب پذیری ایران هزار برابر ژاپن است»

هشدار نسبت به آسیب پذیر بودن شهرهای تهران و کرج در حالی است که پیش‌تر اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران نیز آسیب پذیری ایران در برابر زلزله را هزار برابر ژاپن عنوان کرده بود. نجار به مناسبت آغاز هفته «کاهش اثرات بلاهای طبیعی در ایران» که از ۲۰ مهرماه آغاز شده به رسانه‌ها گفت ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان است و  در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام ششم را دارد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، علی رغم این که ایران در این جایگاه قرار دارد، اما آسیب پذیری آن در برابر زلزله قریب به هزار برابر  بیشتر از کشور ژاپن است که کشوری کاملا زلزله خیز است.

نجار مهمترین گام برای پیشگیری و آگاهی بخشی در مورد حوادث و به ویژه زلزله در ایران را گسترش آموزش‌های عمومی و همچنین آموزش مسئولان در دستگاه‌های مختلف اجرایی بیان کرد.

«پیش‌بینی ۶۳ هزار کشته با وقوع زلزله ۶ ریشتری در تهران»

در همین حال، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز می‌گوید نرم افزارهای ژاپنی براساس اطلاعات داده شده پیش بینی کرده‌اند اکنون با وقوع زلزله ۶ ریشتری در تهران ۶۳ هزار کشته خواهیم داشت در حالی که این آمار در سال ۱۳۷۵ می‌توانست بیش از ۳۶۰ هزار کشته باشد.

به گفته احمد صادقی در صورت بروز حادثه طبق قانون باید به اندازه ۱۰ درصد نیازهای اولیه شهروندان تهرانی امکانات وجود داشته باشد اما این در حالی است که کل انبارهای هلال احمر می تواند  تنها ۱۰ درصد اقلام امدادی در زمان حادثه را تامین کند.

او زلزله احتمالی تهران را یک «موضوع ملی» خواند و گفت:«من به جرات می توانم بگویم که برای زلزله تهران اصلا آمادگی نداریم.»

«بیمه کیفیت ساختمان‌ها»

بالا بودن ضریب خطر ساختمان‌ها در ایران در حالی است که هنوز بحث بیمه کیفیت ساختمانی در برابر حوادثی مانند زلزله جدی گرفته نشده است.

اکبر ترکان، رییس سازمان نظام مهندسی ایران، از ضرورت اجرای هر چه سریع‌تر بیمه کیفیت ساختمانی سخن می‌گوید. او نیز در هفته «کاهش اثرات بلاهای طبیعی در ایران» به خبرنگاران گفت برای اجرای این بیمه باید بانک ها، بیمه و بازرسی فنی با یکدیگر همکاری کنند و تا زمانی که این زنجیره به هم متصل نشود نمی توان ساختمانی را در مقابل خطرات بیمه کرد.

به اعتقاد ترکان، بدون در نظر گرفتن این مجموعه بیمه کیفیت ساختمان اثربخش نیست و بیمه زمانی اعتبار دارد که با مهندسی و کاهش ریسک هماهنگ باشد تا خطرات کاهش پیدا کرده و کیفیت افزایش یابد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان و انجمن مهندسی زلزله در ایران به تازگی تفاهم‌نامه‌ای را برای همکاری مشترک در زمینه آیین نامه ها، استانداردها و مشخصات فنی ساختمان‌ها و پایداری آن‌ها برابر زلزله امضاء کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    سی و پنج سال است که کل  ایران دچار زلزله جهل و توهم و فریب و دروغ شده!