ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز شکست‌های «دولت اسلامی»

ارتش عراق، شبه‌نظامیان شیعه و پیشمرگه‌های کرد با حمایت ائتلاف جهانی، شکست‌های استراتژیکی را در روزهای اخیر به داعش تحمیل کرده‌اند.

نيروهای گروه دولت اسلامی در عراق متحمل شکست‌های استراتژيکی در روزهای اخير شده‌اند. آنها در برابر نيروهای ارتش عراق، شبه‌نظاميان شيعه، و نيز نيروهای پيشمرگه کرد که تحت حمايت هوايی نيروهای ائتلاف قرار داشته‌اند، وادار به عقب‌‍نشينی از مناطقی شده‌اند که پيشتر تصرف کرده‌ بودند.

مبارزان شیعه و اعضای ارتش عراق در وسایل نقلیه در جریان گشت زنی در جرف‌الصخر

بازپس‌گيری جرف‌الصخر؛ بزرگترين دستاورد ارتش عراق

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، ارتش عراق همراه با شبه‌نظاميان شيعه که از بغداد محافظت می‌کنند، توانستند تا کنترل شهر استراتژيک «جرف الصخر» در ۶۰ کيلومتری پايتخت را به دست‌آورند. نيروهای داعش اکنون در جنوب غربی شهر پناه گرفته‌اند، اگرچه بخش اعظم شهر و کنترل آن در دست ارتش عراق است.

اين بزرگترين دستاورد ارتش عراق در طی ماه‌ها نبرد عليه دولت اسلامی بوده‌ است.

درحالی که پيکارجويان دولت اسلامی دور تا دور بغداد پايگاه‌های خود را گسترانده‌اند و برای حمله به پايتخت آماده می‌شوند، اين پيروزی می‌تواند آنها را از تنگ‌ترکردن حلقه محاصره باز دارد. به‌علاوه، اتصال داعش با مراکز فرماندهی در غرب استان انبار از اين طريق قطع خواهد شد و امکان حمله داعش به شهرهای شيعه‌نشين جنوب بسيار اندک خواهد بود.

در آخرين نبردها بر سر شهر جرف الصخر، ۶۷ سرباز عراقی و شبه‌نظامی شيعه، و نيز حدود ۳۰۰ پيکارجوی دولت اسلامی کشته‌ شده‎اند.

در همين حال، خبرگزاری کار ايران، ايلنا، نيز به نقل از يک منبع امنيتی در الانبار، از بازپس‌گيری ۱۴ روستا در اين استان خبر داد که در حد فاصل شهرهای «هيت» و «البغدادی» بوده‌اند. بنا بر اين گزارش، جنگنده‌های نيروهای ائتلاف مواضع دولت اسلامی در نزديکی شهر البغدادی را به‌شدت بمباران کرده‌اند. رويترز به اين اخبار در گزارش خود اشاره‌ای نکرده‌ است.

قسمت اعظم استان الانبار در کنترل داعش است و تنها ۳۰ درصد آن کماکان در کنترل نيروهای ارتش عراق قرار دارد.

زمار آزاد شد: پيروزی نيروهای پيشمرگه در برابر داعش

نيروهای کرد نیز توانستند تا پس از بمباران سنگين نيروهای ائتلاف عليه مواضع داعش در زمار، اين شهر و بسياری از روستاهای اطراف را بازپس بگيرند.

هواپیماهای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا مواضع داعش در زمار را بمباران کردند

اگر نيروهای پيشمرگه بتوانند زمار را حفظ کنند، آنگاه داعش در رساندن تسليحات و نيروهای کمکی به شهرهای اطراف دچار مشکل خواهد شد.

به نقل يکی از افسرهای اطلاعاتی کرد در زمار، نيروهای پيشمرگه صبح روز شنبه ۲۵ اکتبر از پنج جهت به شهر حمله کردند و پس از مواجهه با مقاومتی بسيار سخت از سوی نيروهای دولت اسلامی، در نهايت توانستند کنترل اين شهر را به دست بگيرند.

زمار يکی از نخستين شهرهای کردنشين بود که ماه اوت سال جاری به دست داعش افتاد. با حفظ زمار پيشروی به سوی «سنجار»، شهر کردهای اقليت ايزدی، آسان‌تر خواهد شد.

اگرچه نيروهای پيشمرگه پيشروی کرده‌اند، اما عدم دسترسی به سلاح‌های سنگين باعث شده‌است تا بمب‌های دست‌ساز و تله‌های جاده‌ای بتواند خسارت زيادی به آنها وارد کند و مانع پيشروی سريع اين نيروها گردد.

کردها يک بار ديگر در سپتامبر نيز زمار را بازپس گرفتند اما پس از تحمل خسارت‌های جانی سنگين مجبور به عقب‌نشينی از آن شدند.

گزارش تاييدنشده از نارضايتی ابوبکر البغدادی تا عقب‌نشينی از کوبانی

همچنين روز يکشنبه چهارم آبان، خبرگزاری «ايلنا» در گزارشی تأييدنشده به نقل از روزنامه «رای اليوم» خبر داد که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، در نامه‌ای به شاخه سازمان خويش در لبنان از درگيری زودهنگام آنها با ارتش لبنان انتقاد کرد.

روز جمعه و شنبه، دوم و سوم آبان ماه، پس از دستگيری «عماد احمد جمعه» يکی از فرماندهان داعش در لبنان، ارتش لبنان و نيروهای داعش با يکديگر درگير شدند.

بر اساس اين گزارش که ظاهراً از سوی منابعی در «رقه»، پايتخت خلافت خودخوانده دولت اسلامی منتشر شده است، ابوبکر البغدادی از اقدام زودتر از موعد فرماندهان خود در لبنان عصبانی است.

شاخه‌های داعش در هر منطقه از استقلال ميدانی برخوردار هستند و می‌توانند بدون هماهنگی با مرکز دست به اقدام بزنند.

اين گزارش تأييدنشده از حضور همه فرماندهان ميدانی داعش در رقه نيز خبر می‌دهد که برای بررسی پيشنهاد يکی از فرماندهان اين گروه برای عقب‌نشينی از «کوبانی» گرد هم آمده‌اند. اين پيشنهاد شامل عقب‌نشينی از کوبانی در عين حفظ برخی روستاهای استراتژيک در حوالی آن است.

کوبانی شهری کردنشين در مرز سوريه با ترکيه است که با سيستم «کانتونی» اداره می‌شود و حدود دو ماه است که «يگان‌های مدافع خلق» در آن با حمايت حملات هوايی نيروهای ائتلاف در برابر يورش نيروهای گروه اسلامی برای تصرف شهر مقاومت کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سميرا

    كامنتهاي بالا همه از يك نفر هوادار داعش خونخوار از تركيه است كه خيلي ناراحته موفقيت ناراحته از پيشروي كردهاست

  • امیر

    به نظر شما کامنتهای بالا از چند فرد مختلف هستن؟! گیریم که اینجوری باشه، اینکه چند نفر زیر یک خبر در مورد موفقیت های جنگی علیه یک گروه تروریستی و آدمخوار مثل داعش اینگونه عصبی شده ان جای تعجب بسیاره :)

  • حسین

    اوباما با حمایت از اسد نشان داد که یک جنایتکار منافق است

  • فرامرز

    اوباما ثابت کرد که طرفدار بشار اسد خونخوار است.چرا به کردهای حامی اسد سلاح میده اما برای ارتش ازاد ناز می کنه

  • حسین

    خود شبه نظامیان شیعه تروریست و جنایتکار جنگی هستند و کردها هم طرفدار بشار اسد.امریکا طرفداری خود را از اسد داره اعلام می کنه.شرم بر اوباما

  • جواد

    اایتلاف باید از الان مراقب شبه نظامیان شیعه باشد که بعد داعش حتما مشکل عراق و منطقه هستند واین اغاز خونین نزاع جدیدی در عراق و منطقه خواهد بود

  • sina

    شیخ اوباما شیعی است و ما نمیدانستیم ! بیخود نیست از مالکی و اسد پشتیبانی میکند؟ نابودی داعش خوبست ولی چه کسی حکومت اسلامی شیعه را حریف خواهد شد؟! مک کین در نامه ای به اوباما از انتصاب محمد غبان از تیپ بدر به عنوان وزیر دفاع عراق ابراز نگرانی کرد. او نوشت:‌ "این وضع به خصوص در پرتو انتصاب محمد غبان به عنوان وزیر کشور که با گروه های شبه نظامی شیعه ارتباط دارد و به حکومت اسلامی ایران وفادار است مایه تشویش است....