ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریحانه به خاک سپرده شد

ریحانه جباری که سحرگاه شنبه ۳ آبان‌ماه در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شده بود، در قطعه ۹۸ «بهشت زهرا» در تهران به خاک سپرده شد.

ریحانه جباری که سحرگاه شنبه ۳ آبان‌ماه در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شده بود، در قطعه ۹۸ «بهشت زهرا» در تهران به خاک سپرده شد.

ریحانه جباری

در مراسم تدفین ریحانه جباری، شعله پاکروان، مادر او و عده‌ای از بستگان و دوستان او حضور داشتند. گزارش‌های رسیده از تهران حاکی از آن است که بیش از ۱۵۰ نفر نيروی مسلح و پليس ضد شورش قطعه ۹۸ بهشت‌زهرا را محاصره کرده بودند و از تجمع مردمی که برای همراهی با ریحانه جباری و شعله پاکروان به بهشت زهرا آمده بودند، جلوگیری کردند.

بسياری از اشخاصی که برای همدردی و همراهی به قطعه ۹۸ بهشت‌زهرا رفته بودند، توسط نيروهای امنيتی و لباس شخصی ها متفرق شدند. یکی از دوستان شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری که در این مراسم حضور داشت، گزارش داده است که مأموران امنیتی به تدفین‌کنندگان اجازه صحبت کردن نمی‌دادند.

شعله پاکروان با روسری آبی در مراسم خاکسپاری دخترش

به گفته شاهدان عینی تشییع جنازه‌ای برای ریحانه جباری برگزار نشد. جسد او را به محل دفن آوردند و با سرعت خانواده را مجبور به دفن ریحانه کردند. گفته می‌‌شود حتی به خانواده او اجازه برگزاری نماز میت ندادند.

خبرگزاری ایسکانیوز گزارش داده است که در مراسم تدفین ریحانه جباری از نوحه‌خوانی و عزاداری‌های مرسوم نشانی نبود.

شعله پاکروان پس از تدفین دخترش خطاب به حاضران گفت: «دیگر تمام شد. باید برای روزنامه [آگهی] تسلیتی بفرستیم.»

ریحانه جباری در سال ۱۳۸۶، هنگامی که فقط ۱۹ سال داشت، به اتهام قتل مرتضی عبدالعلی سربندی که بعداً معلوم شد کارمند وزارت اطلاعات است، بازداشت شد. او گفته بود برای دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی مرتکب قتل شده است. مرتضی عبدالعلی سربندی هنگام وقوع قتل ۴۷ سال داشت.

برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام ریحانه جباری، تعدادی از فعالان حقوق بشر کمپینی تشکیل دادند و بیش از صد هزار امضا هم در مخالفت با اجرای این حکم جمع‌آوری کردند.

مینا احدی و نازنین افشین جم از فراخوان‌دهندگان برای این کمپین بودند. آنها امضاهای جمع شده در مخالفت با اعدام ریحانه را که بیش ۲۳۰۰ صفحه بود، در سه نسخه چاپ و برای احمد شهید، بان کی مون و کاترین اشتون ارسال کردند.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا و عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان، با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، خواهان توقف اجرای حکم اعدام ریحانه جباری شده بود.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران، شیرین عبادی، برنده نوبل صلح و برخی از هنرمندان سرشناس مانند اصغر فرهادی، بهاره رهنما و محمد رضا شجریان خواهان توقف حکم اعدام ریحانه جباری شده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره ۶۹

    […] ریحانه به خاک سپرده شد ریحانه ی من ، ریحانه ی تو در تماشاگه چوبه‌‌ دار درخواست محمدرضا شجریان برای بخشش ریحانه جباری رییس پارلمان اروپا خواستار توقف اجرای حکم اعدام ریحانه جباری و محاکمه عادلانه او شد سازمان عفو بین‌الملل: اعدام ریحانه جباری را «لکه خونینی بر کارنامه حقوق بشری ایران» خواند […]

  • معصومه

    اعتراض عملی یعنی این: http://www.demotix.com/news/6122305/topless-femen-activists-protest-front-iranian-embassy-germany#media-6121998

  • حسین

    تا امثال جهان سومی های مثل شما تو جامع هست ایران پیشرفت نمیکنه شما اگر پاتون بشکنه یخورده از حقتون نمیگذرید حالا امدید حرف از حقوق بشر میزنید طرف ادم کشته ادم "اول ببنید چی شده بعد ادای روشن فکررارو دربیارید و به پای دشمنان ایران بیوفتید که تو مسائل داخلی ما دخالت کنن

  • جعفر

    ساغر خانم بنده كاملا با شما هم عقيده ام كه نه ايشون بلكه هيچ انساني رو در هيچ جاي دنيا نبايد از بين برد ولي اگر انسان كمي از احساسات خود دست بردارد و منطقي فكر كند بايد بپذيريم كه آن دو نفر كه جانشون رو از دست دادن، در آن مقطع زماني دچار اشتباه شده اند. شك نكنيد .مثل خيلي از انسانها....ميليونها نفر در اين كشور و همه ي دنيا دارن به آرامي زندگي ميكنن.افتادن انسانها در اين وادي اينچنين عواقبي هم دارد.بگذريم از اين موضوع كه كداميك از آندو در بروز چنين اتفاقي بيشتر مفصر بوده اند.الله اعلم....

  • ساغر

    آقای کورش دقیقا به همین دلیل که شما می فرمایید که کسی آنجا نبوده و مشخص نیست چه اتفاقی افتاده نباید اعدام میشد مگر اینکه سند و مدرک واضحی ارائه میشد و مشخص میشد و پرونده این همه ابهام نداشت. دستگاه قضا قاتل بودن این خانم را به هیچ وجه نتوانسته ثابت کند مانند هزاران اعدامی که محرمانه و بدون دلیل و مدرک انجام می شود، به چه حقی او را اعدام کرده اند؟ شما اگر معنی قضاوت را میفهمی در حالت کلی به ان توجه کن نه از یک جنبه!!!

  • جعفر

    در اينكه حكم اعدام اصولا دل هر انسان باوجداني را به درد ميآورد شكي نيست وعفو و بخشش هم اجر اخروي داشته وار سوي ذات باريتعالي توصيه گرديده.ولي جز پروردگار كسي آگاه به اتفاقي كه افتاده نيست بنابراين قضاوت در اين مورد ممكن است ناصحيح باشد.

  • کوروش

    مقتول پرونده چه ادم بدبختی بوده که با اختلاف سنی 27سال قصد تجاوز داشته است,فقط از نظر سنی شماره انداخته,ولی از نظرساختار مغزی,مغزش مثل یه نوجوان 14,15ساله بوده

  • بامبو

    بالاخره ریحانه را اعدام کردند تا خیالشان راحت باشد که کسی دربرابر سریازان گمنام آقا جرات مقاومت نمی نکند حتی اگر با آلات آماده آنها روبرو شود!

  • Majid

    سئوال: چگونه است که نظام حکومتی نمایشی بظاهر «اسلامی» گورستان شهر را «بهشت زهرا» نامیده؟ مگر بهشت و جهنم متعلق به «زهرا» است و مگر «زهرا» خبر دارد که شیفتگانش قبرستانی را «بهشت» نامیده و به او نسبت داده اند؟  

  • faryad

    مهدیه گلرو، یکی از زنان اعتراض کننده به اسیدپاشی در تهران، روز یکشنبه 26 اکتبر توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، نیروهای امنیتی ایران روز یکشنبه منزل شخصی گلرو را مورد حمله قرار دادند، و پس از تفتیش و ضبظ لوازم شخصی، او را به نقطه نامعلومی منتقل کردند. برخی از نزدیکان وی به هرانا گفتند بازداشت نامبرده می‌تواند در ارتباط با تجمعات اعتراضی هفته گذشته شهرهای تهران و اصفهان در واکنش به اسیدپاشی‌های اخیر باشد. مقامات دولتی ایران مدتهاست خواهان برخورد با آنچه که آنها "بدحجابی" در جامعه می خوانند شده اند. در همین راستا اخیرا نمایندگان تندروی مجلس ایران لایحه را بنام "آمران به معروف" پیشنهاد کرده اند تا دست گروههای فشار برای برخورد با "بدحجابی" را باز کنند. مهدیه گلرو، متولد 1985 در تهران، فعال دانشجویی، فعال حقوق زنان، عضو شورای دفاع از حق تحصیل، نائب دبیر سابق انجمن دانشگاه علامه طباطبایی، عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و دانشجوی رشته اقتصاد صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی است. وی پیش از این یک دوره محکومیت ۲ سال و چهار ماه را به دلیل فعالیت‌های خود در زندان سپری کرده است