ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«اسيدپاشی؛ بهانه‌ای ديگر برای سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران»

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه تازه‌ای گفته است حکومت ایران در پی اسیدپاشی به زنان در اصفهان فشار خود بر رسانه‌ها را بیشتر کرده تا خبرها و گزارش‌های مربوط به این رویداد را منتشر نکنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه تازه‌ای گفته است حکومت ایران در پی اسیدپاشی به زنان در اصفهان فشار خود بر رسانه‌ها را بیشتر کرده تا خبرها و گزارش‌های مربوط به این رویداد را منتشر نکنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز: حکومت ایران در پی اسیدپاشی به زنان در اصفهان فشار خود بر رسانه‌ها را بیشتر کرده است.

این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و مطبوعات در جهان، در بیانیه خود به نمونه‌های مختلفی از واکنش بسياری از مسئولان جمهوری اسلامی ايران در برابر رويداد اسیدپاشی و حمله آن‌ها به رسانه‌ها و تهديد و بازداشت روزنامه‌نگاران، از جمله سخنان احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان، ابراهیم رئیسی، دادستان کل، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران و رسانه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اين ميان تسنيم و فارس‌نيوز، اشاره کرده است.

به‌تازگی چند مورد اسیدپاشی به زنان در اصفهان گزارش شد که دست‌کم بخشی از افکار عمومی بر این باور است این اسیدپاشی با هدف مقابله با «بدحجابی» انجام شده، موضوعی که البته مسئولان جمهوری اسلامی آن را تأیید نمی‌کنند و مرتبط دانستن اسیدپاشی‌ها با امر به معروف و نهی از منکر را «توطئه ضد انقلاب» می‌دانند.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین به بازداشت آريا جعفری، عکاس خبرنگار همکار خبرگزاری دانشجویان ایران (ايسنا) در اصفهان و چهار تن دیگر از خبرنگاران ايسنا در این شهر اشاره کرده است.

بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارشگران بدون مرز، تعدادی از روزنامه‌نگاران به‌ويژه در دو شهر تهران و اصفهان از سوی نهادهای امنيتی با احضار و يا با تماس تلفنی تهديد شده‌اند تا «پرونده اسيدپاشی را پيگيری نکنند و در اين‌باره ننويسند.»

به‌گفته رضا معينی، مسئول دفتر ايران و افغانستان گزارشگران بدون مرز، «بيلان چهار سال گذشته‌ ايران در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی فاجعه‌بار است».

رضا معینی گفته است گزارشگران بدون مرز در آستانه بررسی دوره‌ای وضعيت حقوق بشر جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل ( يو‌پی‌ار) که در ٣١ اکتبر در ژنو برگزار می‌شود، خواهان توجه شورای حقوق بشر به وضعيت نگران‌کننده فعالان رسانه‌ای در اين ايران است.

وی افزوده است: «حمله‌های نظام‌مند مسئولان جمهوری اسلامی عليه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای يا شهروندخبرنگاران نشانگر عدم تعهد مسئولان اين نظام در برابر الزامات بين‌المللی کشور در عرصه حقوق بشر است.»

گزارشگران بدون مرز جمهوری اسلامی ايران را يکی از سرکوبگرترين کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی می‌داند که با ٤٨ زندانی يکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران است.

در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات این سازمان، ایران در سال ٢٠١٤، از ميان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ترانه

    در آرمان شهر ساخته علی شریعتی و ملا ممد خاتمی و دوستان، آب پاشی منکر حساب می شه و اسید پاشی نهی از منکر؟ (جمعی از اصلاح طلبان بنفش)

  • معصومه

    حالا خوبه این بیچاره ها نه توانایی شو دارن و نه جراتشو که بشه بهشون گفت روزنامه نگار. یه مشت قلمچی بیچاره که شدن مرغ عروسی و عزای اطلاعاتی و امنیتی ها. اوج ضعف این نظام گندیده اینه که فقط زورش به دور و بریهای ضعیف خودش برسه. قدیم کولی ها برای گدایی تهدید می کردن که بچه شونو می زنن زمین بلکه یکی بگه نه بیا این دوزار رو بگیر نکن این کار رو. ج ا هم الان کارش شده اینکه طبقات مختلف مردم ایران رو اذیت کنه تا بلکه غرب دلش به رحم بیاد و بهشون چیزی بده.