ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوئد کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد: با اعلام به رسمیت شناختن کشور فلسطین، رابطه بین دولت سوئد و اسراییل پیچیده خواهد شد.

دولت سوئد، امروز پنج‌شنبه ۳۰ اکتبر، فلسطین را عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخت.

دولت سوئد قصد دارد رابطه برابر بین طرفین مذاکره‌کننده برقرار کند و نقطه عزیمت مذاکره به رسمیت شناختن مرزهای پیش از درگیری های سال ۱۹۷۶ باشد.

این خبر را مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد در مقاله‌ای در روزنامه داگنز نی‌هتر (DN) اعلام کرده است.

وی نوشته است با اعلام به رسمیت شناختن کشور فلسطین، رابطه بین دولت سوئد و اسراییل پیچیده خواهد شد.

مارگوت والستروم یادآور شده است که تصمیم دولت سوئد در شرایطی بسیار حساس و بحرانی گرفته شده است.

وی تاکید کرده است: «شاید برخی فکر کنند که این تصمیم بسیار عجولانه و زود اتخاذ شده است. من اما نگرانم که ما دیر تصمیم گرفته باشیم. مسکن‌سازی‌های جدید اسراییل شرایط را برای همزیستی مسالمت‌آمیز دو دولت اسراییل و فلسطینی مشکل‌تر می کند. به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی سوئد، حداقل کمکی است که بتوانیم برای گسترش صلح و زندگی تفاهم‌آمیز بین فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها تلاش کنیم‌.»

سال ۲۰۰۹، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای برقراری صلح بین «فلسطین و اسرائیل» و «خاورمیانه»، راه‌حل تشکیل دو دولت و دو کشور مستقل را ارائه داده بودند. تا به امروز اما چگونگی اجرای این پیشنهاد مورد بررسی جدی قرار نگرفته ست.

این تاخیر در حالی است که در سال‌های اخیر مذاکرات صلح‌آمیز بین فلسطین و اسرائیل پیشرفتی نداشته است. مارگوت والستروم نوشته است: «برنامه‌های جدید اسرائیل برای خانه‌سازی در مناطق اشغالی، وضعیت مذاکرات را دشوارتر کرده و اینک خشونت دوباره به مناطق غزه بازگشته است.»

مارگوت والستروم

وزیر امور خارجه سوئد تاکید کرده است که تصمیم امروز ما پیامی است که می‌تواند برای آینده بهتر فلسطین و اسرائیل موثر باشد.

او نوشته است: «ما از طریق به رسمیت شناختن فلسطین می‌خواهیم حمایت خود را از تلاش میانه‌روها در فلسطین ادامه دهیم.»

دولت سوئد قصد دارد از طریق به رسمیت شناختن فلسطین رابطه برابر بین طرفین مذاکره‌کننده برقرار کند و نقطه عزیمت مذاکره به رسمیت شناختن مرزهای پیش از درگیری های سال ۱۹۷۶ باشد.

مارگوت والستروم تاکید کرده است: «ما می‌خواهیم همان پیامی را به کودک شش ساله فلسطینی که تاکنون شاهد سه جنگ بوده است بدهیم که به کودک اسراییلی و آن این است که ما هنوز به توافق صلحی که بر اساس آن دولت اسراییل در کنار فلسطینی‌ها در صلح و امنیت و رابطه دموکراتیک قرار بگیرد، اعتقاد داریم.»

سوئد پیش از این، در سال ۱۹۹۲ دولت کرواسی و در سال ۲۰۰۸ کوزوو را با وجود عدم کنترل کامل بر سرزمین‌های خود، به‌رسمیت شناخته بود.

تصمیم دولت سوئد درباره فلسطین نیز در پی بررسی‌های مختلف و با تائید متخصصان حقوق بین‌الملل گرفته شده است. سه کارشناس حقوق بین‌الملل، سعید محمودی، اووه برینگ و پول رانگ این تصمیم را دقیق و متکی بر قوانین بین‌الملل دانسته‌اند.

استفان لوون، نخست وزیر جدید سوئد، در سخنرانی پس از انتخابات خود در اواخر ماه سپتامبر سال جاری، ازجمله برنامه‌های دولت خود را به رسمیت شناختن دولت فلسطین اعلام کرده بود. این تصمیم تا کنون از سوی احزاب دست راست سوئد و دو دولت اسرائیل و آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

سوئد در ژوئیه سال ۲۰۱۲ نیز در قراردادی بین کارل بیلت، وزیر امور خارجه وقت این کشور و هاله حسنی فریز، مسئول نمایندگی فلسطین در استکهلم، مقر این نمایندگی را به عنوان سفارتخانه به رسمیت شناخته بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 72

    […] سوئد کشور فلسطین را به رسمیت شناخت حریم خصوصی، حقوق نادیده گرفته شده‌ کاربران فیس‌بوک مصر مردان حاضر در ‘ویدئوی ازدواج دو همجنسگرا’ به زندان محکوم شدند  […]

  • Behrouz

    چپ در سوئد، با افزایش جمعیت مسلمان که مانند ملخ رشد کرده است وبه خاطرآرام کردن این جمعیت که امنیت سوئد را به خطر انداخته، حاضر است نه تنها «کشور فلسطین» بلکه حزب اله وحماس را هم به رسمیت بشناسد. مالموــ شهرسوم سوئد ـــ با حداقل ۲۵ در صد جهان سومی ـــ با اکثریت مسلمان ـــ تجاوز های جنسی، تبهکاریها و قتلهای ناموسی رکورد را شکسته و وضعیت سایر شهرها بهتر از مالمو نیست. سایر کشورهای اسکاندیناوی ـــ دانمارک، نروژ و فنلاند ــــ درخواست سوئد برای برسمیت شناختن «کشور فلسطین» را رد کرده اند.