ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس‌جمهور بورکینافاسو استعفا داد

بلیز کومپائوره، رئیس‌جمهور بورکینافاسو در پی اعتراضات گسترده مردم در چند روز اخیر سرانجام استعفا داد. او قصد داشت با تغییر قانون اساسی دوران ریاست جمهوری خود را تمدید کند.

سرانجام پس از چند روز اعتراضات خیابانی مردم و کشته شدن ده‌ها نفر، بلیز کومپائوره که قصد داشت با تغییر قانون اساسی دوران ریاست جمهوری خود را تمدید کند، استعفا داد.

بلیز کومپائوره، رئیس‌جمهور بورکینافاسو پس از ۲۷ سال از قدرت کنار رفت

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، بلیز کومپائوره پیش از تصمیم به استعفا پنحشنبه شب در پیامی خطاب به مردم بورکینافاسو گفت: «من پیام شما را دریافت کردم و آن را فهمیدم. من خواست بزرگ شما برای تغییر را دریافتم.»

وی گفت یک دولت انتقالی متشکل از نمایندگان همه طرف‌ها باید کشور را برای انتخاباتی در مدت ۱۲ ماه آماده کند و در پایان یک دوره انتقالی، او قدرت را به رئیس‌جمهور منتخب دموکراتیک تحویل خواهد داد.

با این حال ده‌ها هزار نفر بار دیگر روز جمعه ۳۰ اکتبر / ۹ آبان در مرکز اوگادوگو، پایتخت بورکینافاسو علیه او دست به تظاهرات زدند و خواهان استعفای وی شدند.

سرهنگ بوریما فارتا، از فرماندهان ارتش در میان مردم حاضر شد و اعلام کرد که «رئیس‌جمهور دیگر در قدرت نیست».

بلیز کومپائوره ۶۳ ساله از سال ۱۹۸۷ با کودتا در بورکینافاسو به قدرت رسید اما در سال ۱۹۹۱ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و از آن زمان تاکنون همچنان بر این کشور حکمفرمایی می‌کند.

به‌گفته اپوزیسیون درگیری‌های پایتخت ۳۰ کشته به جای گذاشته است

مطابق قانون اساسی بورکینافاسو، انتخابات ریاست جمهوری می‌بایست هر هفت سال یک بار برگزار شود. بلیز کومپائوره قصد داشت با تغییر قانون اساسی، ریاست جمهوری‌اش را تمدید کند اما از شامگاه ۲۷ اکتبر / ۵ آبان به دعوت اپوزیسیون صدها هزار تن از مردم معترض به خیابان‌ها آمدند.

پیش از پیام بلیز کومپائوره و در پی ناآرامی‌های خونین روز پنجشنبه ۳۰ اکتبر / ۸ آبان که به‌گفته اپوزیسیون ۳۰ کشته به جای گذاشت، ارتش زمام امور را در دست گرفت و پارلمان این کشور را منحل اعلام کرد.

رئیس‌جمهور بورکینافاسو روز پنجشنبه اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد و در پیام خود بر انحلال پارلمان برای روی کار آمدن دولت انتقالی موقت سخن گفت.

پس از پیام کومپائوره، در اوآگادوگو، پایتخت بورکینافاسو، بلافاصله هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند تا علیه انتخاب مجدد اواعتراض کنند. این تظاهرات به درگیری‌های شدید با پلیس منجر شد.

در درگیری‌های روز پنجشنبه، معترضان بخشی از پارلمان را آتش زدند و به ساختمان تلویزیون هجوم بردند. شامگاه پنجشنبه ارتش اعلام کرد که تا تشکیل دولت انتقالی و انتخابات بعدی قدرت را در دست می‌گیرد. ارتش همچنین اعلام کرد که از ساعت ۱۹ تا ۶ صبح قانون منع عبور و مرور را به اجرا خواهد گذاشت.

ارتش اعلام کرد که از ساعت ۱۹ تا ۶ صبح قانون منع عبور و مرور را به اجرا خواهد گذاشت

نیروهای اپوزیسیون قدرت‌گیری نظامیان را محکوم کرده‌اند. بنه‌ونده سانکارا، رهبر اپوزیسیون می‌گوید استعفای رئیس‌جمهور «قابل مذاکره نیست». او می‌گوید کومپائوره «۲۷ سال تمام مردم خود را زیر فشار قرار داد».

در همین حال، ایالات متحده خود را در کنار رئیس‌جمهور بوکینافاسو قرار داده و اظهار امیدواری کرده است که انتقال قدرت به‌شکل مسالمت‌آمیز پیش رود.

وزارت امور خارجه آمریکا از موضع بلیز کومپائوره مبنی بر خودداری از اصلاح قانون اساسی و ایجاد دولت انتقالی و آماده ساختن انتخابات، استقبال و از کشته‌شدن معترضان در جریان تظاهرات اظهار تأسف کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.