ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید درگیری‌ها با ورود ۱۵۰ پيشمرگه به کوبانی

يک نیروی پيشمرگه‌ به صورت تلفنی به «رويترز» خبر داد که همه آنها به سلامت از مرز گذشته‌اند. حملات هوايی آمريکا پیش از ورود پيشمرگه‌ها شدت گرفته بود.‌

کاروان پيشمرگه‌های کرد عصر جمعه  ۳۱ اکتبر، با گذر از مرز ترکيه و سوريه به کوبانی رسیدند. همزمان با گذر این کاروان، صدای انفجارها حاکی از شدت گرفتن نبرد بین نیروهای کرد و دولت اسلامی است.

عکس‌ها و فيلم‌های جنگجويان سوار بر خودروها در حال گذر از مرز نشان می‌دهد که آنها پرچم کردستان را حمل می‌کردند

قرار است پيشمرگه‌ها به مدافعان کرد سوريه که در کوبانی در حال جنگ با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) هستند، کمک کنند. شهر کوبانی ۴۰ روز است که از سه طرف تحت محاصره داعش قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، حملات هوايی آمريکا قبل از ورود پيشمرگه‌ها شدت گرفته بود. به نظر می‌رسد اين کار برای آسان کردن انتقال و بازکردن مسير انجام شده است تا کاروان پيشمرگه‌ها‌ که مجهز به تسليحات سنگين و پيشرفته هستند، بتوانند وارد کوبانی شوند.

تعداد نيروهای پيشمرگه تنها ۱۵۰ تن بوده است. با اين حال آنها مجهز به تسليحات نظامی سنگين و پيشرفته هستند که می‌تواند به جنگجويان کوبانی در جنگ با داعش کمک زيادی کند.

شهر کوبانی ۴۰ روز است که از سه طرف تحت محاصره داعش قرار دارد

گروه داعش با تصرف بخش‌هايی از سوريه و عراق توانسته است به برخی از پايگاه‌های نظامی اين کشورها دسترسی پيدا کند. بر این اساس اين گروه در حمله به کوبانی از تجهيزات سنگين بهره می‌برد.

انتقال جنگجويان پيشمرگه توسط ده‌ها دستگاه کاميون و جيپ صورت گرفته است. تسليحات پيشرفته و خودروهای زره پوش، اين کاروان را در طی مسير ۸ کيلومتری خود از مرز تا کوبانی دنبال کرده است. به گزارش خبرگزاری «الجزيره» از جمله اين تسليحات عبارتند از اسلحه‌های اتوماتيک ضدهوايی و پرتاب‌کننده راکت.

عکس‌ها و فيلم‌های جنگجويان سوار بر خودروها در حال گذر از مرز نشان می‌دهد که آنها پرچم کردستان را حمل می‌کردند و دستانشان را به علامت پيروزی بالا برده بودند.

تشدید نبردها در کوبانی

يکی از پيشمرگه‌ها به صورت تلفنی به خبرگزاری رويترز خبر داده است که همه آنها به سلامت از مرز گذشته‌اند.

با اولين گذر کاروان پيشمرگه‌ها از مرز صدای انفجار بلندی به گوش رسيده که بخشی از يک سلسله انفجار سريع بوده است و نشان از شدت گرفتن جنگ در اين منطقه دارد.

نيروهای «دولت اسلامی» با تسخير چندين روستا در اطراف کوبانی از نيمه ماه سپتامبر اين شهر را به محاصره خود در آوردند و بخش‌های بزرگی از آن را تصرف کردند. با اين حال نبردهای خيابانی در کوبانی ادامه يافت و تاکنون گفته می‌شود ۸۰۰ نفر در اين درگيری‌ها کشته شده‌اند و بيش از ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان شهر به ترکيه پناه برده‌اند.

انتقاد ترکیه و سوریه از توجه بیش از حد به کوبانی

فعالان سياسی می گويند اکنون ۱۰۰۰ جنگجوی کرد سوريه در برابر ۳۰۰۰ نيروی داعش در حال جنگ در منطقه کوبانی هستند. با اين حال کمک‌های نظامی به کوبانی مورد انتقاد دولت‌های سوريه و ترکيه قرار گرفته است.

دولت سوريه ورود پيشمرگه‌ها به خاک خود را محکوم کرد و آن را تجاوز و دخالت ترکيه در امور داخلی خود دانست.

دولت ترکيه نيز که پس از مقاومت طولانی اجازه داده است که پيشمرگه ها وارد خاک سوريه شوند، در روز جمعه مجدداً کمک و توجه بين المللی به کوبانی را مورد انتقاد قرار داد. اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که در پاريس در جمع يک انجمن بين المللی سخنرانی می کرد گفت که به کوبانی توجه بيش از حد نشان داده شده است و از نيروهای ائتلاف خواست به ساير نقاط سوريه حمله کنند.

دولت ترکيه مدت طولانی مانع از اعزام نيروهای پيشمرگه از طريق خاک خود به کوبانی شد چرا که از نظر مقامات آنکارا «يگان‌های مدافع خلق» در کوبانی با نيروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در ارتباط‌ هستند. پ‌ک‌ک از نظر دولت ترکيه، اروپا و آمريکا به‌عنوان يک گروه «تروريستی» شناخته شده است.

با فشار واشنگتن سرانجام در روز ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر، دولت ترکيه اجازه داد پيشمرگه‌ها از طريق خاک اين کشور از عراق وارد سوريه شوند. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه اما دستور داده بود که تعداد پيشمرگه‌ها از ۱۵۰ نفر تجاوز نکند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مجید

    دولت ترکیه کار درستی را انجام داد چرا که پیشمرگه های عراق تحت لوای یک پرچم که دنیا آن را میشناسد می آیند ولی سایر گروه های کرد که متاسفانه به اقدامات تروریستی چه داخل ترکیه چه ایران(پژاک) دست میزنند امکان دارد که به داخل ترکیه هم حمله ور شوند علی ای حال به دور از هرگونه تعصب، کشتار را به هر نحوی در هر جای جهان را به دور از ذات انسانیت دانسته و دارد وامید به حاکمیت قوانین حقوق بشر را در خاورمیانه دارم.

  • AMIR

    همه میدانند که اردوغان و سایر سیاست مداران اسلام گرای ترکیه حامیان اصلی داعش هستند . نیروهای خارجی داعش از طریق ترکیه به عراق و سوریه میروند . از طریق مرزهای ترکیه سلاح و مهمات و مواد غذائی و غیره به آنها میرسد .مجروحان داعش در بیمارستا نهای ترکیه درمان می شوند . عصبانیت اردوغان از این است که داعش با وجود تمام پشتیبانی های ترکیه نتوانسته حریف مقاومت شیر زنان و مردان استوار کرد شوند . حال که تمامی نقشه های خود برای شکست نظامی کردها را برد باد رفته می بیند . اینجوری صحبت می کند . اردوغات و حزبش دستانشان بخون مسلمان بی گناه سوریه و عراق که بدست داعش کشته شده اند آغشته است . مطمئن باشید روزی تاوان این جنایات خود را می دهند . مرگ بر دژخیمان داعش و سلفی و ترکیه