ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش مصرف، تنها راه مقابله با گرمایش زمین

مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌ و هوایی، گزارش نهایی‌اش را در کپنهاگ ارائه داد. تنها راه مقابله با گرمایش زمین: کاهش مصرف و منابع انرژی‌ پاک به جای انرژی فسیلی.

در ۱۳ ماه گذشته مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌ و هوایی در مجموع سه گزارش از چشم‌انداز دگرگونی‌های اقلیمی منتشر کرده است. یکشنبه ۲ نوامبر/ ۱۱ آبان سازمان ملل متحد جمع‌بندی از سه گزارش مجمع بین‌الملی تغییرات آب و هوایی را در کپنهاگ انتشار داد و به رسانه‌ها معرفی کرد. هدف از این گزارش این است که چشم‌انداز تغییرات آب و هوایی را در اختیار سیاستمداران جهان قرار دهد.

خشکسالی و کمبود آب آشامیدنی فقط یکی از پیامدهای گرمایش زمین است

مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌ و هوایی در گزارش نهایی که در کپنهاگ ارائه داده، از یک سو خطرهای گرمایش زمین را یادآوری می‌کند و از سوی دیگر راهکارهایی برای توقف پدیده گرمایش زمین پیش روی سیاستمداران جهان می‌گذارد.

راجندار کومار پاکوری، رییس مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در کپنهاگ گفت: «وقت زیادی برای توقف گرمایش زمین و نگه داشتن حد گرمایش زمین در حد دو درجه سانتی‌گراد باقی نمانده.»

به گفته پاکوری چنانچه دولت‌های جهان موفق نشوند گازهای گلخانه‌ای را مهار کنند، به زودی گرمایش زمین به چهار درجه سانتیگراد افزایش پیدا می‌کند. در این صورت جهان با پدیده‌هایی مانند گردباد‌ها، طوفان‌ها، سیلاب‌ها و دوره‌های گرمای شدید مواجه خواهد شد.

مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی که ۱۹۵ کار‌شناس جهانی را زیر سقف خود گرد آورده، در گزارش نهایی چشم‌انداز تغییرات اقلیمی یادآوری کرده است که برای توقف پدیده گرمایش زمین، گازهای گلخانه‌ای می‌بایست تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۴۰ الی ۷۰ درصد کاهش پیدا کنند و تا پایان قرن بیست و یکم باید به صفر برسند. برای رسیدن به این هدف جامعه جهانی می‌بایست از منابع انرژی فسیلی صرف‌نظر کند و به انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی، باد و آب روی بیاورد. از سوی دیگر ضرورت دارد که میزان مصرف انرژی در جهان کاهش پیدا کند.

بر اساس محاسبات مجمع بین المللی تغییرات آب و هوایی، چنانچه جامعه جهانی در سیاست‌های انرژی‌اش تجدید نظر کند، رشد اقتصادی در کشورهای جهان کاهش چندانی نخواهد داشت.

در این گزارش آمده است که با کاهش ۶ صدم درصدی مصرف کالا در جهان به خوبی می‌توان در مصرف انرژی صرفه‌جویی و با پدیده گرمایش زمین به طور مؤثر مقابله کرد. در این صورت اقتصاد جهان با کاهشی معادل ۶/۱ درصد مواجه می‌شود. به گزارش مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی، این کاهش در افزایش ثروت به هیچ‌وجه قابل مقایسه با هزینه‌های ناشی از گرمایش زمین نیست.

در گزارش مجمع تغییرات آب و هوایی آمدهاست که غلظت گاز دی اکسیدکربن در اتمسفر به بالا‌ترین حد خود در ۸۰۰ هزار سال گذشته رسیده است. به همین دلیل در فاصله بین سال‌های ۱۸۸۰ تا ۲۰۱۲ به طور میانگین درجه حرارت سطح زمین ۸۲/۰ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده و آب سطح دریا‌ها نیز در فاصله بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۰، ۱۹ سانتی‌متر افزایش داشته است.

مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی به‌زودی در لیما، پایتخت پرو نشستی برگزار خواهد کرد و سپس سال آینده در پاریس با برگزاری نشست دیگری اقدامات مؤثر برای کاهش گرمایش زمین به میزان دو درجه سانتی‌گراد را معرفی خواهد کرد.

کشورهای جامعه جهانی بر سر سهمشان در میزان کاهش گازهای گلخانه‌ای هنوز به توافق دست نیافته‌اند و به همین جهت تلاش‌های مجمع بین‌اللملی تغییرات آب و هوایی نیز تاکنون به ثمر ننشسته است. در این میان فقط رهبران کشورهای اروپایی به توافقی مهم برای کاهش ۴۰ درصدی میزان گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی دست یافته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.