ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زندانی کویتی گوانتانامو پس از ۱۳ سال آزاد شد

فوزی العوده، زندانی متهم به همکاری با القاعده پس از ۱۳ سال حبس به کشورش بازگشت. این شهروند ۳۷ ساله پس از ورود به کویت به یک بیمارستان نظامی انتقال یافت.

فوزی العوده، زندانی متهم به همکاری با القاعده پس از ۱۳ سال حبس به کشورش بازگشت. این شهروند ۳۷ ساله پس از ورود به کویت، توسط هواپیمایی دولتی به یک بیمارستان نظامی انتقال یافت.

فوزی العوده در کنار خانواده خود در بدو ورود به فرودگاه کویت

پدر فوزی العوده به خبرگزاری فرانسه گفته است که فرزندش برای نقاهت به یک مرکز دولتی انتقال یافته و تنها بستگان نزدیک امکان دیدار با او را خواهند داشت. طبق توافق آمریکا و کویت، فوزی العوده باید یک‌سال در یک مرکز ویژه بازپروری تحت نظر دولت باشد.

فوزی العوده در فوریه ۲۰۰۲ و بدون تشکیل پرونده به زندان گوانتانانو فرستاده شده بود. مقامات آمریکایی گمان داشتند که او در افغانستان دوره آموزش تروریستی دیده و در کنار القاعده یا طالبان جنگیده است. یک کمیسیون تحقیقاتی، در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسید که العوده در هیچ‌یک از دو گروه یاد شده موقعیت فرماندهی نداشته و رده آموزشی‌اش نیز بسیار پایین بوده است.

العوده نخستین زندانی گوانتاناموست که از ماه مه سال جاری به این سو، آزاد می‌شود. مقامات آمریکایی علت ازادی او را فقدان ادله معتبر در خطرناک بودن وی دانسته‌اند. آنها هم‌چنین تمایل عوده برای بازگشت به اجتماع با کمک دولت کویت و خانواده‌اش را ستوده‌اند.

خالد العوده، پدر این زندانی آزاد شده که مدیر انجمن اقوام زندانیان کویتی گوانتاناموست، موضوع مشارکت فرزندش در کشمکش‌های مسلحانه پاکستان یا افغانستان را رد کرده و می‌گوید که او عمدتا در امور امدادی و آموزش دینی در این دو کشور سرگرم فعالیت بوده است.

بستگان فوزی العوده به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که او همراه با هموطن دیگرش، فاضل الغنداری، در ماه نوامبر ۲۰۰۱ در شمال پاکستان دستگیر شده و پس از تحویل به ارتش این کشور، به آمریکا انتقال یافته است. غنداری همچنان در گوانتانامو نگهداری می‌شود.

در اردوگاه گوانتانامو هم‌چنان ۱۴۸ زندانی محبوس هستند. این اردوگاه در خلیج کوبا، به تصمیم جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در پی سوءقصدهای ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و پیگرد جهانی اعضا و هواداران شبکه تروریستی القاعده تاسیس شد.

شیوه نگهداری و محاکمه متهمان در این اردوگاه، از همان زمان ایجاد آن از سوی کنشگران حقوق بشر مورد انتقاد و اعتراض بوده است.

اوباما در شعارهای انتخابات ریاست جمهوری ‌‌آمریکا در سال ۲۰۰۹ وعده کرده بود که گوانتانامو را ظرف یک سال تعطیل کند. این وعده، شش سال پس از روی کار آمدن اوباما هنوز عملی نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.