ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بورکینافاسو: تشکیل دولت موقت پس از کودتا

در بورکینافاسو، نظامیان با نمایندگان نهادهای مدنی و اپوزیسیون به توافق رسیدند که قدرت را به یک دولت موقت واگذار کنند. مهم‌ترین وظیفه این دولت: برگزاری انتخابات آزاد.

پس از سقوط دولت بلیز کومپائوره در بورکینافاسو، تنی چند از نظامیان بلندپایه، نمایندگان اپوزیسیون و نهادهای مدنی، برخی از سران قبایل و همچنین رهبران مذهبی این کشور فقیر در غرب آفریقا بیانیه‌ای منتشر کردند. در این بیانیه به مردم وعده داده شده که در ماه نوامبر سال جاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

اسحاق زیدا، فرمانده گارد و ماکی سال، رییس جمهور سنگال

پس از شورش مردم بر ضد بلیز کومپائوره، رییس جمهور مستعفی بورکینافاسو و به دست گرفتن قدرت توسط اسحاق زیدا، فرمانده گارد، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بورکینافاسو شده بودند. اکنون با پادرمیانی رؤسای جمهور غنا، نیجریه و سنگال، جناح‌های مختلف در بورکینافاسو با فرماندهان ارشد نظامی مذاکره کردند و سرانجام بر سر برگزاری آزادانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طرفین درگیری توافق کردند تا برگزاری انتخابات آزاد یک دولت موقت به ریاست یک شخصیت شناخته‌شده که مورد وثوق همگان باشد، حکومت را در دست بگیرد. اما آن‌ها نتوانستند بر سر یک شخصیت سیاسی به توافق برسند.

جان درامانی ماهاما، رییس جمهور غنا گفته است که امضاءکنندگان بیانیه قصد نداشتند بر سر یک نام مشخص به توافق برسند. رییس جمهور غنا اما اظهار امیدواری کرده که در طی چند روز آینده دولت موقت در بورکینافاسو تشکیل شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که اسحاق زیدا، فرمانده گارد که در حال حاضر قدرت را به دست گرفته از مذاکرات رضایت دارد و امیدوار است به‌زودی راه حلی برای تشکیل دولت موقت یافت شود.

بلیز کومپائوره، رییس جمهور مستعفی که قصد داشت با تغییر قانون اساسی در مقام ریاست‌جمهوری بورکینافاسو ابقاء شود و برای رسیدن به این هدف نمایندگان پارلمان را در هتلی در حصر نگه داشته بود، پس از شورش مردم به ساحل عاج گریخته است.

اسحاق زیدا، فرمانده گارد وعده داده بود که انتخابات ریاست جمهوری را در طی حداکثر سه ماه برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان مذاکرات جناح‌های گوناگون سیاسی با نظامیان بورکینافاسو در فضای پرتنشی آغاز شد و حتی نمایندگان نهادهای مدنی و اپوزیسیون قصد داشتند مذاکرات را نیمه‌کاره رها کنند. آن‌ها از این واهمه داشتند که برخی از وابستگان به رییس جمهور مستعفی در تشکیل دولت موقت مشارکت کنند. یکی از نمایندگان نهادهای مدنی به خبرگزاری آلمان گفته است: «ما هنوز کشته‌شدگانمان را دفن نکرده‌ایم و با این‌حال کسانی که مردم را تحقیر می‌کردند قصد دارند پست و مقام به دست بیاورند.»

در این میان اسیمی کوئاندا، یکی از یاران و همراهان بلیز کومپائوره، رییس جمهور مستعفی بازداشت شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه ظاهراً نظامیان قصد دارند عده دیگری از سیاستمداران حلقه کومپائوره را بازداشت کنند.

بورکینافاسو ۱۷ میلیون نفر جمعیت دارد. مردمان این سرزمین از راه کشاورزی و دامپروری گذران می‌کنند و نیمی از آنان از فقر مطلق رنج می‌برند. بسیاری از جوانان بیکارند و بی‌سوادی هم در این کشور پدیده رایجی است.

پس از استعفای بلیز کومپائوره از مقام ریاست جمهوری بورکینافاسو، اپوزیسیون از «بهار سیاه آزادی» سخن گفته بود.

گالری عکس: شورش مردم بر ضد رییس جمهور در بورکینافاسو

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.