ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فراز و فرود احساس رضایت از زندگی

بر اساس پژوهش سازمان بهداشت جهانی، احساس رضایت از زندگی به اقلیم زندگی انسان بستگی دارد.رضایت از زندگی با افزایش سن، کاهش پیدا می‌کند.

نتایج پژوهش سازمان بهداشت جهانی درباره احساس رضایت از زندگی در سراسر جهان در نشریه «لنست» منتشر شده است. موضوع این پژوهش، نوسانات احساس رضایت از زندگی در طول عمر انسان است.

نارضایتی در جوانی و میانسالی

پژوهشگران سازمان بهداشت جهانی ۱۵۰ هزار انسان در سراسر جهان را موضوع پژوهش احساس رضایت قرار داده‌اند. واحد اندازه‌گیری احساس رضایت از زندگی، از صفر تا ۱۰ بوده است.

بر اساس پژوهش سازمان بهداشت جهانی، احساس رضایت از زندگی به اقلیم زندگی انسان بستگی دارد. بر اساس این پژوهش احساس رضایت با افزایش سن، کاهش پیدا می‌کند. در میانسالی، انسان‌ها صرف‌نظر از کشوری که در آن زندگی می‌کنند، از کمترین احساس رضایت از زندگی برخوردارند، اما از ۵۰ سالگی به بعد در آن‌ها به‌تدریج احساس رضایت بیشتری از زندگی شکل می‌گیرد. در ۶۰ سالگی احساس نارضایتی کاهش پیدا می‌کند و بحران میانسالی کاملاً از بین می‌رود.

پژوهشگران به این نتیجه دست یافته‌اند که احساس رضایت از زندگی در کشورهای گوناگون جهان متفاوت است. در کشورهای غربی، مردم در سنین ۴۰ تا ۴۵ سالگی از زندگیشان ناراضی‌اند. اما احساس نارضایتی آن‌ها به تدریج کاهش پیدا می‌کند. در قاره آفریقا اما احساس رضایت از زندگی همواره در طول زندگی اندک است و منحنی آن فراز و نشیب چندانی ندارد. در اروپای شرقی، آمریکای لاتین و روسیه احساس رضایت از زندگی، در طول زندگی مدام کاهش پیدا می‌کند و هنگام پیری به حداقل ممکن فرومی‌کاهد.

پژوهشگران گمان می‌کنند که مسائل اقتصادی نقش مهمی در شکل‌گیری احساس رضایت از زندگی ایفا می‌کند. در سنین بازنشستگی اگر فرد از نظر اقتصادی تأمین باشد، به این دلیل که فشار اقتصادی کمتری را تحمل می‌کند، احساس رضایت بیشتری هم از زندگی‌اش دارد. این امر بیش از همه در کشورهایی که از دولت رفاه برخوردارند و دولت نسبت به تأمین اجتماعی شهروندان احساس مسئولیت می‌کند، تحقق پیدا می‌کند.

احساس رضایت از زندگی در ایران

برنامه «توسعه سازمان ملل» پیش از این در مرداد ماه سال جاری گزارشی تحت عنوان «توسعه انسانی ۲۰۱۴؛ ترقی پایدار بشر: کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش جهش‌ها» منتشر کرد. بر اساس این گزارش، ایران در میان ۱۵۴کشوری که شاخص‌های رضایت از زندگی در آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته بود، جایگاه ۱۱۲ را به دست آورد. نمره ایران در این گزارش ۴/۶ بود.

در این گزارش آمده بود که سوئیسی‌ها با نمره ۷/۸ بیشترین احساس رضایت از زندگی را داشتند. نروژ با نمره ۷/۷ در رتبه‌ دوم قرار گرفته بود.

شهروندان عربستان با نمره ۶/۵، امارات ۷/۲، بحرین ۵، کویت ۶/۲، پاکستان ۵/۱ و عراق ۴/۷ از احساس رضایت بیشتری از زندگی نسبت به ایرانی‌ها برخوردار بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 73

    […] هشدار گورباچف نسبت به وقوع «جنگ سرد جدید» بیش از ۱۰۰ نظامی سابق اسراییلی از نتانیاهو خواستند برای صلح بکوشد جنگ و محیط زیست سازمان ملل: به استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی باید پایان داده شود سازمان ملل: در مبارزه با تغییرات جوی، زمان به سود ما نیست فراز و فرود احساس رضایت از زندگی […]

  • سارا صادقی

    بالاخره سوئیس اول شد یا سوم؟ :)))