ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برآوردهای جدید از درآمدهای نفتی «دولت اسلامی»

بر اساس بررسی‌های سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آلمان درآمد «دولت اسلامی» (داعش) از فروش نفت بسیار کمتر از مقداری است که پیش از این آمریکا اعلام کرده بود.

رسانه‌های آلمان بر اساس اطلاعاتی که از سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آلمان (BND) به‌دست آورده‌اند، نوشته‌اند که درآمد «دولت اسلامی» (داعش) از فروش نفت، به میزان قابل توجهی کمتر از مقداری است که پیش از این آمریکا گفته بود.

به‌گزارش شبکه‌های تلویزیونی NDR و WDR آلمان و همچنین روزنامه زوددویچه تسایتونگ، سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آلمان در یک گزارش محرمانه این موضوع را به اطلاع دولت آلمان رسانده است.

بر پایه گزارش محرمانه سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آلمان، درآمد سالانه «دولت اسلامی» از تجارت نفت، کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا است و «در چشم‌انداز آینده» این درآمد «بسیار پایین‌تر» نیز خواهد آمد.

پیش از این فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح ایالات متحده (CENTCOM) گفته بود درآمد «دولت اسلامی» از فروش نفت حدود یک میلیارد دلار است. برخی کارشناسان حتی تخمین می‌زدند که این درآمد دو تا سه میلیارد دلار باشد.

«ارقامی که کمتر واقعی‌اند»

به‌گفته سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آلمان، تخمین‌های مختلف از درآمد «دولت اسلامی» بر اساس اطلاعات سازمان غیردولتی «مؤسسه انرژی عراق» برآورد شده‌اند، اما این تخمین‌ها «غیرمحتمل» و «غیرواقعی»اند.

پالایشگاه نفت بیجی در عراق ـ ژوئيه ۲۰۱۴

کاوش‌های سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آلمان نشان می‌دهند در مناطقی از سوریه و عراق که تحت کنترل «دولت اسلامی» هستند حدود ۲۸ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌شود که از این میزان ۱۰ هزار بشکه به شکل قاچاق به کشورهای همسایه فروخته می‌شود.

بر اساس تخمین منابع امنیتی، درآمد «دولت اسلامی» از این میزان فروش نفت به کمتر از ۲۵۰ هزار دلار در روز می‌رسد چرا که این گروه شبه‌نظامی از هر بشکه نفت ۲۵ دلار درآمد دارد، رقمی که بسیار کمتر از قیمت بازار جهانی است. در بازار جهانی هر بشکه نفت در حال حاضر نزدیک به ۸۰ دلار به فروش می‌رسد. نفت باقی‌مانده را نیز «دولت اسلامی» خود به مصرف می‌رساند.

این گزارش می‌افزاید در تخمین‌های قبلی، اغلب، مصرف داخلی جنگجویان «دولت اسلامی»، شرکت‌های تحت کنترل آن و همچنین مصرف ساکنان مناطقی که در دست آن‌هاست «به‌طور کامل نادیده گرفته شده‌اند». حتی برای مردم ساکن این مناطق سوخت به اندازه کافی تأمین نشده است. پردازش نفت به بنزین و گازوئیل در مناطق تحت کنترل داعش اغلب به‌شکل ابتدایی و در تأسیسات کوچک صورت می‌گیرد و کیفیت پایین‌تری دارد.

«ثروتمندترین گروه تروریستی تمام دوران‌ها»

در ماه‌های گذشته «دولت اسلامی» کنترل چند میدان نفتی را بار دیگر از دست داد. بر پایه گزارش سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آلمان حملات هوایی ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا بیش از ۵۰ درصد پالایشگاه‌های نفتی تحت کنترل «دولت اسلامی» را نابود کرده است.

افزون بر این، «دولت اسلامی» با فقدان پرسنل واجد شرایط برای تولید نفت نیز مواجه است.

با این حال «دولت اسلامی» به رهبری ابوبکر البغدادی، که خود را خلیفه اسلامی خوانده است، همچنان ثروتمندترین گروه تروریستی تمام دوران‌هاست. کارشناسان سازمان اطلاعات و امنیت خارجی آلمان ثروت «دولت اسلامی» را ۷۰۰ میلیون تا ۲/۴ میلیارد دلار آمریکا دانسته‌اند. این گروه توانسته است هنگام تصرف شهر موصل در شمال عراق در آغاز ماه ژوئن سال جاری، تنها با غارت و چپاول بانک‌ها ۴۲۹ میلیون دلار به‌دست آورد. در همین حال، دریافت مالیات از مردم پس از اعلام خلافت رهبر این گروه و سود حاصل از فروش نفت را نیز باید به این ثروت افزود.

تنها نفت منبع درآمد نیست

به‌جز نفت، منبع درآمد دیگر این گروه تروریستی ربودن و مصادره آثار هنری و عتیقه‌جات و فروش و مبادله آن‌ها با مواد غذایی است.

با این منابع درآمد، «دولت اسلامی» نیازی به کمک‌های خارجی ندارد، موضوعی که کار ائتلاف ضدداعش را برای قطع منابع مالی حدود ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار جنگجو، دشوار می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.