ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم تظاهرات ضد دولتی در مکزیک

پایتخت مکزیک هم‌چنان صحنه خشم و خشونت جوانانی است که نرده‌های کاخ ملی را در اعتراض به سرنوشت ۴۳ دانشجوی ربوده شده از جا کندند.

پایتخت مکزیک هم‌چنان صحنه خشم و خشونت جوانانی است که نرده‌های کاخ ملی را در اعتراض به سرنوشت ۴۳ دانشجوی ربوده شده از جا کندند.

تظاهرات علیه دستگاه قضایی در مکزیکوسیتی، یکشنبه ۹ نوامبر

پس از اذغان دادستانی مکزیک به دخالت پلیس در ماجرای ربایش دانشجویان معترض و قتل آنها توسط باندهای مبادله مواد مخدر، موجی از اعتراضات خشونت‌‌آمیز علیه مقامات دولتی و قضایی این کشور به راه افتاده است. پیدا شدن شواهدی از جنازه سوخته شده دانشجویان، آتش اعتراض و خشم جوانان را دامن زد.

در حمله جوانان به کاخ ملی در مکزیکوسیتی و کندن در کاخ و آتش زدن نرده‌های چوبی آن، ۱۸نفر دستگیر شدند. دانشجویان معترض می‌گویند به تظاهرات ضد دولتی ادامه خواهند داد تا جزییات دیگر ماجرا و نقش مقامات دولتی در این جنایت روشن‌تر شود.

تشنج کنونی در مکزیک موجب شد که انریکه پنا نیه‌تو، رئیس جمهور این کشور سفر چند روزه خود به کشورهای آسیایی را ناتمام بگذارد. او در راه بازگشت به کشور، حمله به کاخ ملی را محکوم ساخت و گفت: «ماجرای آیوسیناپا باید راهی به سوی دادخواهی، صلح و اتحاد باشد نه خشونت و جبهه‌بندی.»

رسانه‌های وابسته به دولت مکزیک می‌نویسند تظاهرات و درگیری‌های کنونی در پایتخت و ایالت گوئه‌‌ره‌رو، عمدتا از سوی یک اقلیت رادیکال و کوچک هدایت می‌شوند اما واقعیت آن است که خشم و اعتراض در شهرهای دیگر این کشور نیز قابل رویت است. پرسش شهروندان از دستگاه قضایی این است که چرا تنها به اعلام قتل ۴۳ دانشجو بسنده کرده و جنبه‌های دیگر این موضوع و زوایای فساد و همکاری پلیس با باندهای قاچاقچی را مسکوت گذاشته است. آنها موضع‌گیری دادستان کل را به چالش می‌کشند که با اعلام خبر قتل دانشجویان، صرفا ابراز تاسف کرد.

مردم مکزیک در شبکه‌های اجتماعی، این موضع‌گیری را به انواع مختلف بازنشر کرده‌اند. کارزاری در توئیتر راه افتاده که کاربران به تاسی از ابراز تاسف دادستان می‌نویسند: «از زندگی در کشور جنایتکاران متاسفیم.»

حمله دانشجویان خشمگین به کاخ ملی و کندن نرده‌های مقر دولت

۴۳ جوان ناپدید شده، دانشجویان تربیت معلم بودند که در روزهای پایانی سپتامبر برای شرکت در یک تجمع اعتراضی علیه دستمزد کم معلمان روستاها اتوبوس عازم ایگوالا شدند اما پلیس به روی آنها آتش گشود. پس از کشته شدن سه دانشجو در تیراندازی و گریز و فرار عده‌ای دیگر، مابقی ناپدید شدند. دادستان مکزیک روز جمعه ۸ نوامبر اعلام کرد که به احتمال زیاد، یک گروه تبهکار، دانشجویان را کشته، آن‌ها را سوزانده، و سپس باقی اجساد را در رود ریخته است.

دادستان کل مکزیک گفته است که همسر شهردار ایگوالا با یک باند محلی مواد مخدر ارتباط داشته است. چند افسر پلیس در شهرداری که به دلیل همین درگیری‌ها دستگیر شدند، اعتراف کرده‌اند که دانشجویان را به این باند تحویل داده‌اند.

گوئه‌ره‌رو، یکی از خطرناک‌ترین ایالات مکزیک محسوب می‌شود. نرخ سالانه قتل در این ایالات ۶۲ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است. ساحل توریستی آکاپولکو نیز در این ایالت قرار دارد.

ایگوالا شهری در ایالت فقیر گوئه‌ره‌رو است؛ جایی که قاچاقچیان مواد مخدر تحرک زیادی دارند. این ناحیه مرکز داد و ستد مواد مخدر و کانون فعالیت قاچاقچیان است.

پیدا شدن گورهای جمعی در مکزیک امری معمول است. از سال ۲۰۰۷ تا کنون و در رقابت‌های باندهای رقیب در قاچاق مواد مخدر، حدود ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. در مکزیک همواره از ارتباط میان نیروهای امنیتی این کشور و تبهکاران یاد می‌شود.

رسانه‌های مکزیکی می‌نویسند که از آغاز سال جاری تاکنون، جنازه بیش از ۶۰۰ نفر در گورهای جمعی یافته شده‌اند. ۲۰ هزار نفر در سال گذشته در این کشور به سادگی ناپدید شده‌اند و هرگز پرونده‌ای برای مفقود شدن آنها گشوده نشده و تلاشی هم برای یافتن آنها انجام نگرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.