ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری نخستین تظاهرات تراجنسیتی‌ها در بنگلادش

در بنگلادش، کشوری که اکثریت آن را مسلمان‌های محافظه‌کار تشکیل می‌دهند یک‌هزار نفر در نخستین تظاهرات تراجنسیتی‌ها شرکت کردند.

یک سال پیش دولت بنگلادش تراجنسیتی‌ها را به‌عنوان جنس سوم به‌رسمیت شناخت. اکنون تراجنسیتی‌ها موفق شدند نخستین تظاهرات خود را در این کشور برگزار کنند.

نخستین تظاهرات تراجنسیتی‌ها در بنگلادش با شرکت یک‌هزار نفر برگزار شد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات روز دوشنبه ۱۰ نوامبر / ۱۹ آبان‌ماه در داکا، پایتخت بنگلادش با شرکت یک‌هزار نفر برگزار شد.

بنا به این گزارش برای برگزاری این تظاهرات رفت و آمد در خیابان‌های شلوغ داکا متوقف شد و تراجنسیتی‌ها که با نام «هجرا» در بنگلادش و جنوب آسیا شناخته می‌شوند با رقص و آواز در برابر مردم تظاهرات کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات «ساری» یا لباس‌های زنان هندو را در رنگ‌های گوناگون به تن کرده بودند و پرچم بنگلادش را با شعاری که روی آن نوشته شده بود «روزهای انگ‌زنی، تبعیض و سلطه ترس پشت سرِ ما هستند»، در دست داشتند.

سونالی، یک «هجرا»ی ۲۵ ساله گفت: «هرگز تصور نمی‌کردم این روز را در عمر خود ببینم.»

وی افزود: «ما همه جا قربانیان تبعیضیم. ما را تنها به دلیل این‌که خود را نه زن و نه مرد حس می‌کنیم مسخره می‌کنند. اما امروز فرق دارد. ما خود را همچون یک انسان عادی حس می‌کنیم.»

برنامه‌ریزی برای مسابقه زیبایی «هجرا»

دولت نخست‌وزیر شیخ حَسینه واجد در ماه نوامبر سال گذشته تصمیم گرفت «هجرا»ها را به‌عنوان جنس سوم به‌رسمیت بشناسد و حقوق آن‌ها را تضمین کند و به آن‌ها اجازه دهد از هویت جنسیتی خود در گذرنامه‌‌ها و تمام اسناد رسمی استفاده کنند.

دولت نخست‌وزیر شیخ حَسینه واجد در ماه نوامبر سال گذشته تراجنسیتی‌ها را به‌عنوان جنس سوم به‌رسمیت شناخت.

دولت بنگلادش معتقد است تعداد تراجنسیتی‌ها در این کشور ۱۵ هزار نفر است اما گروه‌های مدافع حقوق بشر این تعداد را ۵۰۰ هزار نفر می‌دانند. جمعیت بنگلادش حدود ۱۵۶ میلیون نفر است.

روز یکشنبه «هجرا»ها، هم یک مناظره درباره حقوق خود برگزار کردند و هم مسابقه بهترین رقصنده و آوازه‌خوان را به راه انداختند. یک مسابقه زیبایی در بین تراجنسیتی‌ها نیز برای پایان این ماه برنامه‌ریزی شده است.

لئو کِنی، مسئول منطقه‌ای UNAIDS، برنامه مشترک سازمان ملل متحد برای مبارزه با ایدز، تأکید کرد که در زمینه به‌رسمیت شناختن حقوق تراجنسیتی‌ها، به‌ویژه در مورد دسترسی آن‌ها به خدمات اجتماعی، باید جلوتر رفت.

از نشانه‌های گشایش سیاست دولت بنگلادش روی حقوق اقلیت‌های جنسیتی، می‌توان به انتشار مجله جامعه دگرباشان جنسی از آغاز سال جاری میلادی اشاره کرد که هیچ مخالفتی را برنیانگیخت.

شیخ حَسینه واجد یک بار از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ نخست‌وزیر بنگلادش بود و بار دیگر از ۶ ژانویه ۲۰۰۹ نخست‌وزیر این کشور شد و همچنان در این سمت باقی است. او بزرگترین فرزند شیخ مُجیب‌الرَحمن بنیان‌گذار کشور بنگلادش است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میترا

    خسته نباشید. چرا مطلب جدید نمیذارید؟