ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فروش ۸ میلیارد دلاری علی‌بابا در ۲۴ ساعت

روز ۱۱ از ماه ۱۱ میلادی، روز افراد یکه و مجرد در چین و روز هدیه دادن آنها به همدیگر است. کنسرن علی‌بابا در این روز به رکورد جدیدی دست یافت.

روز ۱۱ از ماه ۱۱ میلادی، روزی با چهار یک به نشانه افراد یکه، روز مجردها در چین و روز هدیه دادن آنها به همدیگر است. کنسرن فروش آنلاین علی‌بابا در این روز به رکورد جدیدی دست یافت.

چین روز مجردها را با هیجان و بی‌قراری جشن گرفت. پیشینه این روز و بهره‌مندی کنسرن‌های فروش آنلاین، به یک "شوخی دانشجویی" باز می‌گردد. همه چیز بی سر و صدا آغاز شد: در دهه نود میلادی گروه اندکی از دانشجویان "بدون همدم" چینی، روز یازده نوامبر را برای دادن کادو به همدیگر انتخاب کردند. برگزیدن این تاریخ با معنی بود: یازده نوامبر (۱۱-۱۱)؛ روزی که همه اعدادش از ۱ تشکیل شده است.

این ایده به سرعت حامیان بسیاری پیدا کرد. به تدریج، احساس خشنودی از دادن هدیه به افراد مجرد، از محیط‌ دانشگاهی به سراسر کشور گسترش یافت و طبیعتا هدیه اصلی نصیب کسبه و تجار شد.

از سال ۲۰۰۹ غول خرید و فروش اینترنتی "علی‌بابا"، این روز را به جشن فروش با تخفیف‌های ویژه مبدل کرد. این کنسرن آنلاین که پلاتفرم‌های فروش اینترنتی بسیاری مانند Tmall یا AliExpress و Tabao را در اختیار دارد و سهمی ۸۰ درصدی در فروش آنلاین چین به خود اختصاص داده، از "روز مجردها" و تخفیف‌های مخصوص این روز‌، به عنوان ترفندی تجاری استفاده می‌کند. عرضه‌کنندگان کالا در بازارهای اینترنتی علی‌بابا، کالاهای خود را در این روز‌، تا ۷۰ درصد ارزان‌تر می‌کنند. تنها در Tmall نزدیک ۲۷ هزار عرضه‌کننده کالا فعال هستند.

ارقام دستکاری‌شده؟

فروش رویایی علی‌بابا اما قابل بحث است. رقم ذکر شده تنها ارزش کل سفارش‌ها را نشان می‌دهد. اما چه میزان آنها نهایتا فروخته می‌شوند روش نیست. یکی از متخصصان موسسه "گارتنر" به وال‌استریت ژورنال گفته است که سال گذشته حدود ۲۵ درصد سفارش‌های روز مجردها پس فرستاده شده‌اند. اما مسئولان علی‌بابا می‌گویند رقم اجناس برگشتی بسیار کمتر است.

بدبین‌ها می‌گویند که علی‌بابا از ترفند دیگری هم برای چنین آماری استفاده می‌کند: بسیاری از فروشندگان در پلاتفرم‌های علی‌بابا از اواسط ماه اکتبر اجناس خود را برای روز مجردها پیش‌فروش می‌کنند که نهایتا این ارقام جزء فروش روز یازده نوامبر محسوب می‌شوند.

اما علی‌رغم مسائل یاد شده، رکورد فروش علی‌بابا رقم بسیار بالایی‌ست، برای مقایسه در آخرین روزهای فروش ویژه آمریکا (Black Friday and Cyber Monday) میزان کل فروش هر دو روز بالغ بر ۲،۹ میلیارد دلار بود.

کنسرن علی‌بابا همچنین تلاش بسیار می‌کند تا در بازارهای بین‌المللی سهم بیشتری بدست آورد، به همین دلیل در پلاتفرم "علی‌اکسپرس" برای اولین بار سفارش‌های خارج از چین پذیرفته شدند و مارک‌های معروفی مانند "گپ، نایکی و آدیداس" هم مشمول تخفیف قرار گرفتند. رکورد فروش در روز یاد شده موجب افزایش ۴ درصدی سهام علی‌بابا شد و ارزش هر سهم آن به حدود ۱۲۰ دلار رسید.

علی‌بابا در میانه سپتامبر ۲۰۱۴ وارد بازار سهام نیویورک شد و سهامی به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد دلار فروخت. بسیاری از کارشناسان، آن زمان فروش بی‌سابقه سهام این کنسرن را "تب" زودگذر نامیدند اما در عمل از آن زمان تا کنون ارزش سهام «علی‌بابا» حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

ارزش کل سهام علی‌بابا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود یعنی به اندازه ارزش سهم سه کنسرن آلمانی "بایر"، "فولکس‌واگن" و "زیمنس".

سال گذشته در کل سایت‌های زیرمجموعه علی‌بابا، معاملاتی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار انجام شده است. طبق اظهارات مدیران علی‌بابا، درآمد این کنسرن بسیار بیشتر از مجموع کل درآمد دو شرکت آمریکایی "آمازون و ای‌بی" است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    من دیروز تو علی با با اکسپرس بودم ولی تفاوت قیمت چندانی روی اون  جنسی که دنبالش بودم ندیدم.