ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولین فرود بر سطح یک دنباله‌دار در حال حرکت

پروژه آژانس فضایی اروپا

آژانس فضایی اروپا روز چهارشنبه ۲۱ آبان توانست برای اولین بار در تاریخ، فضاپیمایی را بر سطح یک دنباله‌دار در حال حرکت فرود آورد. مأموریت بلندمدت کاوشگر روزتا بالاخره به سرانجام رسید و این دستاورد بی‌سابقه‌ترین پروژه تحقیقاتی دانشمندان بر روی دنباله‌دارها تلقی می‌شود.

طرحی از مدارگرد روزتا و سطح‌نشین فیله (پس از جداسازی). طول پنل‌های خورشیدی روزتا، از دو طرف به ۳۲ متر می‌رسد. دلیل این ابعاد غیرمتعارف، ضعف شدت نور خورشید در فاصله‌ای‌ست که کاوشگر از آنجا تعقیب دنباله‌دار را شروع خواهد کرد / سازمان فضایی اروپا (اسا)

کاوشگر ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی «روزتا»، با گذشت حدود ده سال از زمان پرتاب خود، بالاخره به نزدیکی سطح هسته دنباله‌دار مورد نظرش، یعنی دنباله‌دار ۶۷/پی چورمیوف-گراسیمنکو، رسید و کاوشگری کوچک‌تر را بر سطح این دنباله دار فرود آورد.

فرود بر روی دنباله‌دار ۶۷/پی چورمیوف-گراسیمنکو امروز در ساعت ۱۹ به وقت تهران صورت گرفت. فضاپیمای روزتا، کاوشگر فیله را که به کوچکی سایز یک ماشین لباس‌شویی است بر سطح این دنباله‌دار فرود آورد.

شبیه‌سازی جداشدن فیله از روزتا و فرود آن بر سطح دنباله دار ۶۷/پی چورمیوف-گراسیمنکو:

دنباله‌دارها عموماً صخره‌های منجمد و سرگردانی از جنس یخ و سنگ و غبار هستند، که از قلمرو دوردستی در مرزهای منظومه‌مان – موسوم به «ابر اورت» – نشأت می‌گیرند. دنباله‌دار ۶۷/پی چورمیوف-گراسیمنکو، یک دنباله‌دار دوره‌ای‌ست که هر ۶ سال و نیم یک‌بار به گرد خورشید می‌چرخد.

کاوشگر فیله قصد دارد که برای اولین بار از سطح دنباله دار ۶۷/پی چورمیوف-گراسیمنکو عکس‌برداری کنند. اهداف دورتر فیله نمونه‌برداری از سطح پر از یخ و غبار این دنباله‌دار است که می‌تواند پرسش‌های فرضیات نظریه‌هایی را که در آن ستاره‌های دنباله‌دار آورنده عناصر حیات به زمین محسوب می‌شوند، بررسی کند.

دنباله‌دارها به رغم جثه نسبتاً کوچکشان – به‌طوریکه قطر ۶۷/پی چورمیوف-گراسیمنکو، حداکثر ۴ کیلومتر است – با عمری در حدود ۴. ۵ میلیارد سال، قدیمی‌ترین اجرام منظومه شمسی به شمار می‌روند. بسیاری معتقدند این دنباله‌دارها بودند که عناصر آلی زمینه‌ساز ایجاد حیات زمینی را از فواصل دوردست منظومه شمسی – که گرمای خورشید آنقدرها کفاف شکستن پیوندهای مولکولی را نمی‌دهد – به زمین آوردند.

برای فرود موفقیت‌آمیز، فیله باید بر سطحی از دنباله دار می‌نشست که نسبتاً مسطح باشد و شیب تند نداشته باشد. در لحظات نهایی فرستادن فیله به سمت دنباله‌دار، روزتا همراه با این دنباله‌دار و با سرعت حرکت این دنباله‌دار یعنی ۶۶ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد و فرود نهایی فیله بر منطقه‌ای از قبل مشخص‌شده انجام شد. به دلیل کوچکی این دنباله دار، نیروی گرانش آن نیست ضعیف است و به همین دلیل فرود فیله با سرعت کم، حدود ۷ ساعت به طول انجامید.

پائولو فری، رئیس عملیات روزتا در آژانس فضایی اروپا گفت «فرود بر روی دنباله‌دار ۶۷/پی چورمیوف-گراسیمنکو کاملاً موفقیت‌آمیز بود»؛ او در ادامه با خوشحالی گفت که همه تیم پژوهشی روزتا اشک شوق ریختند.

پیام خوشحال‌کننده بعدی این بود که فیله به روزتا پیام فرستاده و ارتباط با روزتا برقرار است.

فضای شادی در آژانس فضایی اروپا پس از فرود فیله:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.