ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«جزئيات پيشنهادات هسته‌ای آمريکا به ايران در مذاکرات مسقط»

يک نماينده مجلس ايران می‌گويد که آمريکا در مذاکرات مسقط خواهان برقراری محدوديت‌هايی در برنامه هسته‌ای ايران شده است.

ابراهيم کارخانه‌ای، رئيس کميته هسته‌ای مجلس ايران می‌گويد آمريکا در مذاکرات اخير هسته‌ای که در مسقط  پايتخت عمان برگزار شد، پيشنهادی هشت صفحه‌ای به ايران داده که به‌گفته اين نماينده مجلس «تيم مذاکر‌ه‌کننده هرگز زير بار آن نخواهد رفت.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی هفته گذشته در مسقط برگزار شد

به گزارش خبرگزاری تسنيم، کارخانه‌ای در مورد پيشنهادهای آمريکا در مذاکرات مسقط گفت: «طرح آمريکايی‌ها شامل محدودکردن تعداد سانتريفيوژها در حد چرخش دکوری و حيات نباتی، توقف تحقيق و توسعه در حد سانتريفيوژهای نسل کهنه (نسل يک)، تعطيلی طولانی‌مدت آب سنگين اراک به بهانه بازطراحی و تغيير ماهيت به آب سبک و اعلام بازرسی‌های نامحدود و سرزده از تمامی تأسيسات هسته‌ای و در امتداد آن از تأسيسات نظامی» می‌شود.

به‌گفته اين نماينده مجلس «اين پيشنهادها پس از يک سال مذاکره فشرده و توقف کامل پيشرفت فعاليت‌های هسته‌ای و نابود کردن بخش قابل توجهی از ذخاير هسته‌ای، پيشنهاد ظالمانه‌ای است که بر اين اساس آمريکا مذاکرات را به نقطه صفر رسانده و در بازی جديد در اقدامی زورگويانه قصد تحميل آن را دارد.»

تيم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران هنوز در مورد درستی يا نادرستی سخنان رئيس کميته هسته‌ای مجلس ايران اظهارنظری نکرده است.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی، هفته گذشته در مسقط برگزار شد. گفت‌وگوهای ايران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين، به همراه کاترين اشتون، رئيس پيشين سياست خارجی اتحاديه اروپا بر سر برنامه هسته‌ای ايران هنوز به فرجام نرسيده است.

وزیران خارجه ايران و گروه ۱+۵ به همراه کاترين اشتون مسئول وقت سياست خارجی اتحاديه اروپا، سوم آذر ماه سال گذشته در شهر ژنو به توافقی با عنوان «برنامه اقدام مشترک» در مورد برنامه هسته‌ای ايران دست يافتند که اين توافقنامه ۳۰ دی‌ماه وارد مرحله اجرا شد. بهمن‌ماه نيز مذاکرات هسته‌ای برای دستيابی به يک توافق جامع آغاز شد که وين ميزبان هفت دور اين مذاکرات بوده و يک دور نيز در نيويورک و آخرين دور (نهمين دور) نيز هفته گذشته در شهر مسقط پايتخت عمان برگزار شد.

با اينکه طرفين در وين کار نگارش متن پيش‌نويس توافقنامه جامع هسته‌ای را آغاز کردند و حتی گفته شد که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن مورد نگارش قرار گرفته، ولی محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زيادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

ايران و گروه ۱+۵ پس از آن برای ششمين دور در وين گردهم آمدند و در حدود دو هفته به رايزنی‌های دو و چندجانبه پرداختند تا ۲۹ تيرماه (فرصت شش ماهه از زمان اجرای توافقنامه ژنو) به توافق جامع دست يابند ولی در آخرين روزهای تيرماه، اختلافات، دستيابی به نتيجه را امکان‌پذير نکرد و اين مذاکرات تا ۲۴ نوامبر /سوم آذر ماه ۱۳۹۳ تمديد شد.

اکنون نيز ديپلمات‌ها می‌گويند با وجود گذشت يک سال از دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای تهران و غرب، ممکن است اين مذاکرات در مهلت تعيين‌شده در ۲۴ نوامبر به سرانجام نرسد و به همين دليل احتمال تمديد مذاکرات تا چند ماه ديگر وجود دارد.

در همين حال محمدجواد ظريف و تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران قرار است بامداد فردا سه‌شنبه برای شرکت در دهمين دور مذاکرات هسته‌ای و انجام گفت‌وگوهای دو و چندجانبه راهی وين شوند و با کاترين اشتون ديدار کنند.

مذاکرات هسته‌ای ايران با کشورهای ۱+۵ برای رسيدن به توافقی جامع انجام می‌شود که از يک سو ايران بتواند به برنامه هسته‌ای صلح‌آميز ادامه دهد و از سوی ديگر کشورهای مذاکره‌کننده اطمينان يابند برنامه‌های ايران نظامی نخواهد بود.

در صورت به موفقيت رسيدن اين مذاکرات، تحريم‌های اقتصادی عليه ايران متوقف و سپس به تدريج برطرف خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    توقع داشتند که جان کری بدون توقف غنی سازی و بستن فردو وپارچین و نطنز و اراک و تهران اعلام توافق و لغو تحریمها  و پیروزی برای اینها کند؟!!  و سند سوریه و عراق و  بحرین و یمن و.....را هم در سینی تحویلشان دهند ؟!

  • farid

    به‌گزارش وب‌سایت «تاگس‌اشپیگل» آلمان، دفتر جنایی گمرک این کشور (ZKA) اعلام کرده است که ایران در ماه‌های اخیر برای تهیه اجزاء برنامه هسته‌ای خود به بازار آلمان رجوع کرده است. نوربرت دروده، رئیس دفتر جنایی گمرک آلمان در این‌باره گفت: «ما همچنان بر گسترش فعالیت‌های خرید غیرقانونی نظارت داریم.» بنا به این گزارش، واسطه‌ها و شرکت‌های پوششی در ده‌ها مورد تلاش کرده‌اند کالاهای مورد تحریم قرارگرفته را به‌شکل غیرقانونی به ایران صادر کنند و در برخی موارد نیز موفق بوده‌اند. در رابطه با نقض قوانین تجاری، مقامات رژیم ایران برای مأموران گمرک آلمان «آشناهای قدیمی» محسوب می‌شوند. به‌گفته نوربرت دروده، بیش از یک‌سوم از ۲۶۴ پرونده‌ای که برای معاملات غیرقانونی در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۲ در گمرک آلمان تشکیل شده، به ایران مربوط می‌شوند!!. دروده می‌گوید: «انتظار می‌رود که تعداد پرونده‌های تحقیقاتی در سال جاری به اندازه دو سال گذشته باشد، چرا که ما همچنان علایق و منافع تجاری هم‌سطحی را نسبت به گذشته شاهد هستیم.» بر اساس تحقیقات دفتر جنایی گمرک آلمان در فهرست خریدهای ایران، فن‌آوری‌هایی که می‌توانند برای تولید سلاح‌های هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی و سیستم‌های موشکی مورد استفاده قرار گیرند در صدر قرار دارند!!

  • بهنام

    به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید . متاسفانه .