ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی و بازداشت روستاییان در یاسوج

اهالی یک روستا در اطراف یاسوج برای دومين بار در اعتراض به کم کردن آب کشاورزی‌شان دست به تجمع اعتراضی زدند. چهار تن از آن‌ها تاکنون بازداشت شده‌اند.

اهالی معترض روستای «گردوکنگگ تنگ سرخ بويراحمد» واقع در اطراف یاسوج، روز سه‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه در زیر باران، در مقابل استانداری تجمع کردند. چهار نفر از آن‌ها در طی دو روز گذشته بازداشت شده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، روستاییان به این معترض‌اند که اداره کل امور آب استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام به صدور مجوز آب از سرچشمه روستا برای طرح پرورش ماهی کرده و این موضوع زندگی روستانشينان را به خطر انداخته است.

این دومین تجمع اعتراضی روستاییان در یک ماه اخیر است اما مسئولان محلی تاکنون پاسخی به آن‌ها نداده‌اند.

در این تجمع روستاییان که تعدادشان بیش از ۵۰ نفر بود، اعلام کردند که تا زمان دريافت نتيجه، محل استانداری کهگيلويه و بويراحمد را ترک نمی‌کنند.

تجمع‌کنندگان همچنین از بازداشت چهار نفر از یاران خود ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی آنان شدند. علت بازداشت این چهار نفر معلوم نشده است.

گفته‌شده که قرار است معترضان با استاندار کهگيلويه و بويراحمد ديداری داشته باشند.

روستاییان معترض صدور مجوز برای افزايش آب طرح پرورش ماهی در روستای خود را «اقدامی عجیب» می‌دانند.

علی حسين فريدونی، یکی از این روستاییان گفت: «متأسفانه اداره کل امور آب استان با موافقت خود، زندگی روستانشينان را به خطر انداخته است.»

وی افزود: «روستای "گردوکنگگ تنگ سرخ بويراحمد" يکی از روستاهای گردشگرپذير شهرستان بويراحمد (یاسوج) است و به ثبت اداره کل ميراث فرهنگی نيز رسيده است.

به‌گفته وی «با اقدام اداره کل امور آب کهگيلويه و بويراحمد شاهد تخريب چشم‌اندازهای گردشگری در اين روستا خواهيم بود.»

یک روستایی دیگر با بیان این‌که باغ‌های روستاییان هم‌اکنون در معرض خطر خشکسالی قرار گرفته است، گفت: «در صورت اجرايی شدن مجوز اداره کل امور آب، يقين داريم محيط زيست اين روستا به‌دليل همين طرح پرورش ماهی تخريب می‌شود.»

یک روستایی دیگر نیز نسبت به وقوع درگیری‌ها و نزاع‌های دسته‌جمعی در پی ادامه این طرح هشدار داد. او گفت مجوز اداره آب برای کسی صادر شده که اهل و ساکن اين روستا نیست.

ایران دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدیدشونده کشور، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر این طی چند دهه اخیر، بخش‌های زیادی از تالاب‌ها و دریاچه‌هایی مانند هامون و ارومیه در ایران خشک شده‌اند.

سرانه آب شیرین کشور در سال ۱۳۴۹خورشیدی حدود ۴۷ هزار و ۷۰ متر مربع بود که در سال ۱۳۸۰ به دو هزار و ۷۹ مترمربع کاهش یافت. حال پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۱۴۰۴ به ۱۵ هزار و ۵۵ مترمربع برسد.

در ایران از ۹۰ درصد آب اختصاصی به بخش کشاورزی نیز ۶۰ درصد هدر می‌رود. قرار است سهم آب کشاورزی در ایران نیز از سال جاری نصف شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سرابي

    شان رسانه شما فراتر از آن است كه چنين خبرسازي را بعنوان واقعيت بپذيريد من ساكن كهگيلويه و بويراحمد هستم مراجعه كنيد به ويكي پديا اين گردو كنگگ كلا ٧٠ نفر جمعيت دارد دعواي انها نيز محيط زيست نيست سهم خواهيست مدعي هستند اگر كسي مجوز طرح ماهي گرفته ديگران هم بايد چنين مجوزي بگيرند لطفا به اين دعواي طايفه اي دامن نزنيد اساسا اين حضرات شغلشان ذغال فروشيست و دركي از منابع اب و محيط زيست ندارند درختان بلوط چند ده ساله را بصورت پنهاني قطع كرده و ذغال درست مي كنند تا بفروشند