ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف نظر شورای شهر و وزارت بهداشت بر سر آلودگی آب تهران به نیترات

رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران گفته است نیترات آب تهران بالاست و نباید از آن‌ نوشید، اما وزیر بهداشت می‌گوید آب تهران کاملا سالم است.

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران، از شهروندان پایتخت خواست دیگر از آب لوله‌کشی استفاده نکنند و فقط آب معدنی و آب بطری بنوشند. رحمت‌الله حافظی می‌گوید سلامت مردم تهران در بسیاری از مناطق به خاطر آب آلوده لوله‌کشی در خطر است.

کمیسیون سلامت در شورای شهر تهران خواهان تشکیل کمیته اضطراری آلودگی آب تهران شده است

با این‌حال وزارت بهداشت سخنان او را تکذیب و  کیفیت آب تهران را کاملا سالم و بهداشتی اعلام کرده است.

این عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۷ آبان در تذکری از وزیر کشور خواسته بود تا کمیته اضطرار آلودگی آب ظرف ۲۴ ساعت آینده تشکیل شود. به گفته حافظی، میزان نیترات آب شرب تهران در برخی از مناطق بیش از حد استاندارد است.

او از مسئولان مربوطه، استانداری و سازمان آب خواست تا زودتر نسبت به تشکیل این جلسه اقدام کنند در غیر این صورت وعده داد مستندات در این زمینه را اعلام خواهد کرد.

او همچنین گفت: «از آن‌جا که آلودگی آب مشهود نیست هنوز کمیته اضطراری آلودگی آب در تهران تشکیل نشده است اما من به عنوان یک پزشک نمی‌توانم منتظر بمانم تا مسئولان از خواب بیدار شوند. سلامت مردم در برخی از مناطق شهر تهران تهدید می‌شود.‌

به گفته رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری در شوراری شهر تهران، دولت یازدهم نسبت به دولت قبل در زمینه سلامت آب مقداری بازتر عمل می‌کند زیرا در گذشته اجازه نمی‌دادند کسی در این مورد صحبت کند. سال گذشته وقتی نتیجه آزمایش‌ها منعکس شد،‌ اعلام کردند آزمایش‌ها، روش‌های استاندارد را طی نکرده است و آن‌ها را زیر سوال بردند اما وقتی مسئولان را دعوت کردیم و آمدند و دیدند که آزمایشگاه‌های معتبر و مجاز،‌ برای انجام این کار فعالیت می‌کنند، پذیرفتند و همراه شدند برای این‌که مداخلاتی انجام شود تا بتوان این مشکل را برطرف کرد.

وزارت بهداشت: آب تهران سالم است

با این‌حال وزارت بهداشت ایران در واکنش به سخنان این عضو شورای شهر تهران گفت که مردم پایتخت نباید نگران سلامت آب آشامیدنی خود باشند.

حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، روز چهارشنبه ۲۸ آبان در جلسه هیئت دولت گفت موضوع آلودگی آب تهران صحت ندارد و تنها چند مورد چاه آب بود که میزان نیترات آنها بیش از حد مجاز بود که به آنها تذکر داده شد. قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد این مساله مربوط به دو ماه پیش است و در حال حاضر آب تهران سالم است.

یک عضو شورای شهر تهران می‌گوید تهرانی‌ها باید فقط آب معدنی بنوشند، اما وزارت بهداشت می‌گوید آب تهران سالم است

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز گفت: «آلودگی آب تهران یک خبر سوخته است. مردم هیچ نگرانی نداشته باشند، آب شرب سراسر تهران کاملا سالم است، میزان نیترات آن هم در کمتر از حد مجاز است.»

او آلودگی آب تهران را شایعه دانست و گفت: «شایعات مطرح شده در مورد آلودگی آب تهران صحت ندارد و مستند نیست، بنابراین مردم با خیال راحت آب شرب تهران را مصرف کنند.»

از سوی دیگر، محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز اعلام کرد بحث کیفیت آب بحثی نیست که بتوان بدون اطلاع کامل از آن صحبت کرد. کیفیت آب تهران شوخی‌بردار نیست.

مدیرعامل شرکت آب و افضلاب تهران می‌گوید رحمت‌الله حافظی نباید بدون مشخص کردن نقطه مورد بحث، کیفیت آب تمام شهر تهران را زیر سوال ببرد و جمعیت ۵. ۸ میلیون نفری تهران را نگران کند. من آماده ارائه گزارش در هر نهادی هستم.

اختلاف نظر جدی بین کمیسیون سلامت و خدمات شهری تهران با وزارت بهداشت و شرکت آب و فاضلاب تهران در حالی است که پیش‌تر استاندار تهران نیز از وزارت نیرو خواسته بود بر کیفیت آب تهران نظارت بیشتری انجام شود.

حسن هاشمی همچنین در تیرماه سال‌جاری از وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست خواسته بود که به صورت مداوم بر منابع آب شور نظارت کند تا مبادا از نظر نیترات و دیگر املاح خطرناک منابع آب، مشکلی داشته باشند.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران هشدار داده بود چنانچه بر اثر کم آبی از آب چاه برای تامین آب آشامیدنی استفاده شود، میزان ابتلا به سرطان افزایش خواهد یافت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از وزیر کشور خواسته است کمیته اضطراری برای بررسی آلودگی آب تهران تشکیل دهد. حافظی که متخصص طب فیزیکی و توانبخشی است، میزان نیترات آب تهران را بیش از حد مجاز اعلام کرده است. رئیس‌ کمیسیون سلامت شورای شهر تهران سه‌شنبه (۱۸ نوامبر/ ۲۷ آبان) در جلسه این شورا هشدار داد وقتی نیترات بالاتر از حد استاندارد باشد، می‌تواند تهدیدکننده و سرطان‌زا باشد. هوای آلوده، غذای ناسالم، آب آلوده و خاک مملو از سموم و کودهای شیمیایی؛ تندرست ماندن در ایران آسان نیست. اما این تمام ماجرا نیست. یکی از مسئولان کشاورزی ایران می‌گوید، هر ایرانی سالانه حدود نیم کیلو سم کشاورزی میل می‌کند.