ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشف ۲۵۰۰ اثر تاریخی قاچاق ظرف ۶ ماه در تهران

یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران در شش ماهه دوم سال ۹۲ تا اوایل سال ۹۳ بیش از ۲۵۰۰ شیء تاریخی را کشف و به موزه رضا عباسی تحویل داده است.

یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۲ تا اوایل سال ۱۳۹۳ بیش از ۲۵۰۰ شیء تاریخی را کشف کرده است.

تهران مرکز اصلی تبادل اشیاء تاریخی است

سرهنگ حسن قسمتی، فرمانده این یگان، با اعلام این آمار گفت اشیاء تاریخی که در تهران کشف شده‌اند به موزه رضا عباسی تحویل داده شدند. او تاکید کرد کارشناسان سازمان میراث فرهنگی اصالت تمام این آثار را تایید کرده‌اند.

او همچنین گفت سال پیش از آن نیز  ۱۵۰۰ شیء از قاچاقچیان عتیقه کشف شده اما در بین آن‌ها تعدادی اثر تقلبی نیز وجود داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران گفت از شهرهای دیگر ایران برای خرید و فروش  آثار عتیقه به تهران می‌آیند و این شهر به عنوان «بارانداز اشیاء عتیقه» شناخته می‌شود.

به گفته سرهنگ قسمتی، اشیاء کشف شده اکنون در اختیار امین اموال موزه رضا عباسی قرار دارند و تصمیم نمایش‌دادن آن‌ها به مردم با مدیریت موزه خواهد بود. او اطلاعات بیشتری در مورد این اشیاء و قدمت آن‌ها اعلام نکرد.

او اطلاع رسانی را عاملی برای برخورد با پدیده قاچاق اشیاء عتیقه دانست و گفت اطلاع رسانی باید به صورت جامع انجام شود تا اگر مردم اطلاعی درباره قاچاق اشیا یا تخریب ابنیه دارند، آن را به ما اطلاع دهند.

با این‌حال به گفته فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران، گاهی اوقات افراد برای به دردسر انداختن کسانی که با آن‌ها مشکل شخصی دارند، اطلاعات غلط به یگان حفاظت می‌دهند.

۲۵۰۰ اثر تاریخی کشف شده به موزه رضا عباسی در تهران تحویل داده می‌شود

او همچنین با اشاره به گسترش پدیده فروش دستگاه‌های فلزیاب که از  آن برای حفاری غیر قانونی و قاچاق استفاده می‌شود گفت در استان تهران فردی مسئول رصد و بررسی سایت‌های مجازی شده است تا اگر سایتی درباره فلزیاب و یا گنج‌یابی تبلیغاتی انجام می‌دهد، با آن سایت برخورد شود.

حفاری قاچاق و خرید و فروش غیرقانونی آثار عتیقه در ایران رواج فراوان دارد. برای جلوگیری از غارت میراث فرهنگی ایران ابتدا قرار بود یگانی به نام «یگان ویژه پاسداران میراث فرهنگی» تأسیس شود. اجرای این طرح اما هزینه سنگینی داشت و دولت یا نمی‌خواست یا نمی‌توانست هزینه یک ارتش کوچک پنج هزار نفره برای حفظ میراث تاریخی ایران را به عهده بگیرد. سرانجام به یک «یگان حفاظت» قناعت کرد. این یگان از کمبود نیرو، کمبود تجهیزات مورد نیاز و ضعف آموزش رنج می‌برد و نمی‌تواند با حفاران، قاچاقچیان و خریداران اشیاء تاریخی غیرقانونی در همه جای ایران برخورد کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.