ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پافشاری بر حق دادخواهی؛ در گفت و گو با پرستو فروهر

زمانه به مناسبت سالگشت قتل‌های رنجیره‌ای، در یک برنامه رادیویی، گفت‌وگویی با پرستو فروهر در تهران انجام داده است.

امسال شانزدهمین سالگشت قتل‌های زنجیره ای است. پروانه و داریوش فروهر از رهبران حزب ملت ایران، در ادامه کشتار دگراندیشان سیاسی، در اول آذر سال ۷۷ خورشیدی، با ضربات متعدد چاقو در منزل شخصی شان به قتل رسیدند.

پرستو فروهر دختر پروانه و داریوش فروهر که در آلمان زندگی می‌کند، امسال نیز مانند سال‌های گذشته به تهران رفت تا در سالگرد آنان اعتراض خود را به این خشونت دولتی ابراز و بر حق دگراندیشی و خواست دادخواهی پافشاری کند. اگرچه امسال نیز ماموران امنیتی مانع برگزاری این مراسم سالگرد در تهران شدند.

داریوش و پروانه فروهر

پس از کشتار فعالان سیاسی زندانی در دهه ۶۰، فصلی دیگر از کشتار دگراندیشان توسط حکومت ایران آغاز شد و طی آن ده‌ها تن از نویسندگان و پژوهشگران به قتل رسیدند؛ از جمله درسال ۶۸ دکترعبدالرحمان قاسملو رهبر حزب دمکرات کردستان ایران در وین به قتل رسید.

در سال ۷۰ دکتر بختیار، آخرین نخست وزیر دوران پهلوی در پاریس و فریدون فرخزاد خواننده و شاعر در سال  ۷۱ در شهر بن آلمان، هر دو با ضربات چاقو کشته شدند.

پرستو فروهر

سعیدی سیرجانی نویسنده، در سال ۷۳ در زندان به قتل رسید. در سال ۷۱ دکتر صادق شرفکندی با همراهانش در رستوران میکونوس برلین ترور شدند و بالاخره پاییز ۷۷ قتل‌های زنجیره‌ای در داخل ایران به وقوع پیوست و پروانه و داریوش فروهر از رهبران حزب ملت ایران، محمد مختاری، محمد جعفر پوینده هر دو نویسنده، معصومه مصدق نوه دکتر مصدق، مجید شریف مترجم، پیروز دوانی فعال سیاسی، حمید حاجی‌زاده شاعر و دبیر ادبیات و فرزند وی کارون کشته شدند.

در روز پنجم آذرماه ۷۷، سیل جمعیت در خیابان‌های تهران برای خاکسپاری فروهرها جاری شد و به این ترتیب جامعه نسبت به قتل دگراندیشان اولین عکس‌العمل اعتراضی خود را نشان داد.

هر چند پس از این قتل‌ها، رسانه‌ها و افکار عمومی ایران مسئله را پیگیری کردند و قوه قضائی مجبور شد که دادگاهی تشکیل دهد، ولی هرگز دستوردهندگان و عاملان اصلی محاکمه نشدند و تنها کسانی که دستورات را اجرا می کردند، محاکمه شدند؛ کسانی که امروز همه آنان آزاد هستند.

زمانه به مناسبت سالگشت قتل‌های رنجیره‌ای، در یک برنامه رادیویی، گفت‌وگویی با پرستو فروهر در تهران انجام داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.