ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکارم شیرازی: مبارزه نظامی با تکفیر کافی نیست

کنگره "بررسی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" در قم، با حضور ۴۰۰۰ نیروی انتظامی آغاز شد. امام جمعه نیویورک جزو مدعوین اجلاس است.

کنگره "بررسی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" صبح یکشنبه دوم آذر در قم و با حضور ۴۰۰۰ نیروی انتظامی آغاز شد. امام جمعه نیویورک جزو مدعوین اجلاس است.

مدرسه علمیه امام کاظم در شهر قم، میزبان کنگره‌ای است که دستور کار آن، بررسی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری اعلام شده است. این همایش از سوی ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی و با حمایت مراجع تقلید دیگر تدارک دیده شده و هدف آن "اتحاد علمای اسلامی در مقابله با جریانات تکفیری" عنوان می‌شود.

چهار هزار نفر از پرسنل نیروی انتظامی تامین امنیت کنگره را در اطراف خیابا‌ن‌های ورودی به محل همایش برعهده دارند. خبرگزاری تسنیم نوشته بود روز نخست کنگره شخصیت‌های "طراز اول" سیاسی و مذهبی جهان اسلام سخنرانی می‌کنند. امام جمعه نیویورک، نماینده دبیرکل حزب‌الله لبنان و تاج‌الدین هلالی، عالم دینی از مصر در شمار این سخنرانان بودند.

محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه‌ای، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، مولوی عبدالرحمن سربازی، امام جمعه چابهار از حاضران در مراسم افتتاحیه این همایش بودند.

خبرگزاری ایسنا می‌نویسد، علمای فرقه‌های مختلف اسلامی از ۸۳ کشور جهان در این نشست (۲ تا ۳ آذر) حضور دارند. نامی از علمای کشورهای دیگر برده نشده اما قائم‌مقام دبیر علمی کنگره گفته است که واتیکان نیز خواستار شرکت در این نشست و دریافت دعوت‌نامه بود.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق از جمله شرکت‌کنندگان در این اجلاس است. او گفت ارتش عراق و گروه‌های مردمی به یکدیگر پیوسته‌اند تا جلوی تکفیری‌ها را بگیرند: «در عراق، بیشترین جنایات تکفیری‌ها میان اهل‌سنت بود. ۲ درصد مسیحی و ۱۴درصد شیعه از کشتگان بودند و بقیه از اهل‌سنت بودند. بعد از این جنایات، همه عراقی‌ها از شیعه و سنی با هم متحد شدند تا با داعش مبارزه کنند.»

سید ابراهیم امین السید، فرستاده ویژه دبیرکل حزب‌الله لبنان و رئیس شورای سیاسی این تشکیلات نیز در سخنرانی خود تاکید کرد که تکفیری‌ها "قدرت و وحدت" مسلمانان را هدف گرفته‌اند.

تنی چند از مدعوین همایش قم

محمود وزیری، معاون بین‌الملل کنگره یاد شده می‌گوید، ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان را شیعیان و ۶۰ درصد دیگر را اهل تسنن تشکیل می‌دهند. او در روز دوم آذر در حاشیه برگزاری مراسم افتتاحیه کنگره گفت: «این نشست با توجه به حوادث مهم و فوق‌العاده‌ای که در ۴۰ ماه گذشته در منطقه خاورمیانه و به ویژه در محدوده کشورهای عربی و به طور خاص در سوریه، عراق و یمن اتفاق افتاد، در دستور کار قرار گرفت.»

مهدی علیزاده موسوی، قائم‌مقام دبیر علمی کنگره در مراسم افتتاحیه همایش گفت: «برخی از افرادی که از کنگره استقبال کردند به ما می‌گفتند شما که دغدغه حضور تکفیری‌ها در کشورتان را ندارید. در پاسخ به آنها می‌گفتیم که ما دغدغه همه جهان اسلام را داریم و از طرف دیگر می‌خواهیم پیشگیری کنیم.»

آیت‌الله مکارم‌شیرازی، بانی این کنگره در سخنرانی افتتاحیه خود در همایش قم تاکید کرد که برای مبارزه با جریان‌های تکفیری، مبارزه نظامی کافی نیست بلکه برای نابودی آنها، باید از راه تبلیغی و علمی ریشه‌های عقیدتی و فکری آنها را بخشکانیم تا بتوانیم آن‌ها را نابود کنیم. او افزود که دوری از مسائل سیاسی مورد اختلاف و بحث در مسئله تکفیر، دوری از مسائل اختلاف انگیز مذهبی و احترام به مقدسات همه مذاهب اسلامی، خطوط قرمز اجلاس هستند.

به نظر می‌رسد این کنگره، واکنشی به ائتلاف بین‌المللی‌ علیه داعش باشد که ساز و کارش نظامی، سیاسی و امنیتی است. از قرار، چهره‌های مذهبی ایران می‌خواهند در پاسخ به این ائتلاف یا در تکمیل آن، نقشی در ایجاد یک جبهه عقیدتی و فکری در جهان اسلام علیه "جریان‌های افراطی و تکفیری" بر عهده بگیرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    و چه بسا که این پارادوکسی را که سردسته مکاران آن را «تکفیر» عنوان میدهد جنبشی باشد بر حق که بر علیه این نمایشات و مکر معظم این اولیای شیطان که عبا و عمامه بر تن دین پوشانده و کنگره براه میاندازند باشد؟ که اگر اینچنین باشد نیروی نظامی که هیچ بلکه تمام نیروهای عالم را کافی برای مباره با حق و حقیقت نیست. و سئوال از مکار شیرازی این است که ایشان و دیگر کنگره داران کجا بودند هنگامیکه نیروهای خارجی در ۱۰-۱۲ سال پیش دو  کشور مسلمان عراق و افغانستان را اشغال کرده و آن دو کشور را به آشغالدانی از جنایت و کشت و کشتار تبدیل نمودند؟ و خدا را نیازی نیست از کنگره های مکاران بر روی زمین برای اطلاع از اینکه چه میگذرد. که خود بر همه امور واقف است  و دیریا  زود گره بر کنگره قم و قوم پیروان آن خواهد زد و حق را بر باطل پیروز خواهد نمود.