ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ریاست جمهوری تونس به دور دوم کشیده شد

کاندیدای محبوب تونسی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری به اکثریت لازم دست نیافت. سبسی ۸۷ ساله به دور دوم می‌رود. ناظران نگران بروز تنش‌های جدید هستند.

کاندیدای محبوب تونسی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری به اکثریت لازم دست نیافت. سبسی ۸۷ ساله به دور دوم می‌رود. ناظران نگران بروز تنش‌های جدید هستند.

هیچیک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تونس نتوانسته به اکثریت ۵۰ درصدی آرا دست یابد. منصف مرزوقی، رئیس جمهور فعلی و باجی سبسی، رئیس حزب سکولار  «ندای تونس» در دور دوم به مصاف هم می‌روند. طبق آخرین شمارش‌ها، سبسی بین ۴۲ تا ۴۶ درصد آرا را کسب کرده و مرزوقی بین ۳۳ تا ۳۷ درصد.

چهار سال پس از «انقلاب یاس» و سقوط بن علی‌، این نخستین بار بود که مردم تونس امکان انتخاب مستقیم رئیس جمهور را می‌یافتند. با این همه، نرخ مشارکت آنها در انتخابات ۵۴ درصد گزارش شد. در مجموع پنج میلیون شهروند تونسی واجد حق رای بودند.

سبسی ۸۷ سال سن دارد و طرفدارانش او را سیاستمداری باتجربه می‌دانند که می‌تواند امنیت و شکوفایی اقتصادی را به ارمغان آورد اما مخالفان، به پیشینه او در دستگاه قدرت سابق اشاره می‌کنند. سبسی در دولت‌های قبلی تونس جزو مقامات تصمیم‌گیرنده بوده است.

حزب «ندای تونس» در انتخابات پارلمانی ماه اکتبر بیشترین رای را از آن خود کرد و بر حزب اسلام‌گرای «نهضت» پیشی گرفت.

حدود ۱۰۰ هزار سرباز ارتش و مامور پلیس حفظ نظم در زمان رای‌گیری را بر عهده داشتند. مورد معینی از درگیری یا تنش در انتخابات یکشنبه ۲۳ نوامبر گزارش نشده اما تحلیل‌گران سیاسی نگرانند که کشیدن شدن انتخابات به دور دوم، با بروز تنش همراه باشد. علت چنین بیمی آن است که در دور اول‌، مردم به بیش‌تر از ۲۰ کاندیدا رای می‌دادند اما در دور دوم‌، رقابت فشرده بین دو نامزد از دو جبهه کاملا متفاوت متمرکز می‌شود.

هنوز روشن نیست حزب نهضت که یک جریان میانه‌روی اسلامگراست، در دور دوم به کدام نامزد رای دهد. این حزب برای انتخابات، کاندیدایی معرفی نکرد و رای دادن به نامزد معینی را هم توصیه نکرد. این در حالی است که این حزب، دو سوم کرسی‌های مجلس تونس را در اختیار دارد. راشد غنوشی‌، رهبر این حزب علت خویشتنداری آن را پرهیز از تفرقه‌ در تونس خوانده است.

ناظران انتخاباتی محلی در تونس از آرای ساختگی و اعمال نفوذ در برخی حوزه‌ها خبر داده‌اند اما ناظران اروپایی گفته‌اند که روند برگزاری انتخابات از انتخابات پارلمانی این کشور در یک ماه قبل بهتر بود. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری آرام و مسالمت‌آمیز انتخابات تونس ابراز خشنودی کرده و آن را گامی در مسیر دموکراسی در این کشور خواند.

تونس مهد «بهار عربی» شناخته می‌شود. پس از سقوط بن علی در آغاز سال ۲۰۱۱، خیزش‌های مردمی در مصر، لیبی، سوریه و کشورهای دیگر عربی علیه دیکتاتوری و خودکامگی ‌آغاز شد. انقلاب تونس به سیستم تک حزبی بن علی پایان داد و این کشور اینک یک قانون اساسی جدید دارد که قدرت سیاسی را تقسیم می‌کند.

به جز سبسی، «منصف مرزوقی»، رئيس جمهور موقت تونس، و «حما حمامی»، سیاستمدار چپ‌گرا، مهم‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس بودند.

نتیجه نهایی دور اول انتخابات تونس روز چهارشنبه ۲۶ نوامبر اعلام می‌شود. با رسمی شدن این نتیجه، دور دوم انتخابات تونس در ۲۸ دسامبر برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.