ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمدجواد ظريف: چند روز ديگر به مذاکرات باز می‌گرديم

محمدجواد ظریف، وزير خارجه ايران می‌گويد دور تازه مذاکرات هسته‌ای تهران و کشورهای غربی از هفته آينده آغاز خواهد شد. او می‌گوید سعی دارند مذاکرات را طی حداکثر چهار ماه نهايی کنند.

محمدجواد ظريف‌، وزير خارجه ايران در نشست خبری با کاترين اشتون، مذاکره کننده ارشد گروه ۱+۵ گفت که پس از برگزاری جشن شکرگزاری در کشورهای غربی، «بلافاصله به مذاکرات باز می‌گرديم و منتظر چيز ديگری نمی‌مانيم.»

محمدجواد ظریف: برای رسيدن به چارچوب توافق يا تفاهم سياسی حتما چهار ماه وقت خوبی است

جشن شکرگزاری هر ساله در چهارمين پنج‌شنبه ماه نوامبر در آمريکا برگزار می‌شود. موعد برگزاری اين جشن در سال جاری، پنج‌شنبه ۲۷ نوامبر/ ششم آذر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ظريف در نشست خبری که شامگاه دوشنبه سوم آذر برگزار شد، گفت در مذاکرات آينده، «ديگر ديپلمات‌ها منتظر آخرين لحظه نمی‌مانند تا آخرين کارت خود را رو کنند و به سرعت مذاکرات جدی را آغاز خواهند کرد.»

وزير خارجه ايران افزود: «تصميم گرفتيم مفاد برنامه اقدام مشترک را تا ۹ تير تمديد کنيم تا امکان مذاکره فراهم شود و سعی داريم مذاکرات را طی حداکثر چهار ماه نهايی کنيم و از زمان باقی مانده برای نهايی کردن توافق استفاده کنيم.»

وی گفت: «من فکر می کنم برای رسيدن به چارچوب توافق يا تفاهم سياسی حتما چهار ماه وقت خوبی است و بيشتر از وقت مورد نياز است.»

شب گذشته در پی هفت روز مذاکره در وين، مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در مهلت تعيين‌شده به توافق نهايی نرسيد و بار ديگر مذاکرات تمديد و به اول ژوئيه ۲۰۱۵ / ۹ تير ۹۴ موکول شد.

در همين حال جان کری، وزير خارجه آمريکا نيز در جمع خبرنگاران گفته که «در اين دور از مذاکرات توانستيم به پيشرفت‌های واقعی و محکمی درباره توافق بين‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ايران دست يابيم.»

به گفته کری «ايران در گذشته ۲۰۰ کيلو اورانيوم غنی شده تا ۲۰ درصد داشت اما امروز آن را ندارد و پيشرفت پروژه اراک امروز متوقف شده است. يک سال پيش برنامه هسته‌ای ايران با سرعت داشت به سمت غنی شدن پيش می‌رفت اما امروز ايران اين روند را متوقف کرده و به عقب برگشته است.»

وزير خارجه آمريکا در پاسخ به پرسش يک خبرنگار ايرانی که پرسيد «شما می‌خواهيد همه چيز از جمله پلوتونيوم، غنی‌سازی و غيره را صفر کنيد، پس کی تحريم‌ها را صفر می کنيد؟» گفت: «هنوز که توافق جامع امضا نشده و ايران به سمت توافق حرکت کرده است و ما هم مقداری از تحريم‌ها را برداشته‌ايم. اگر ايران توافق جامع را امضا کند ما هم نگرانی‌های ايران را درباره تحريم‌ها رفع می‌کنيم.»

جان کری: توانستيم به پيشرفت‌های واقعی و محکمی درباره توافق بين‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ايران دست يابيم

جمهوری اسلامی خواهان لغو يک‌جای همه تحريم‌ها، از جمله تحريم‌های سازمان ملل، آمريکا و اروپاست. اين تحريم‌ها از سال ۲۰۰۶ عليه ايران اعمال شدند و در سال‌های اخير تأثيرات منفی بسياری بر اقتصاد آن گذاشتند.

با اين حال، از آن‌جا که هم کنگره آمريکا با اکثريت جمهوری‌خواهان و هم شورای امنيت سازمان ملل و کشورهای گروه ۱+۵ خواهان حفظ ابزار فشار بر جمهوری اسلامی برپايه تمام سفارش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هستند، امکان لغو يک‌باره همه تحريم‌ها ناممکن می‌نمايد و نمايندگان ايران از اين بابت ناراضی‌اند.

مذاکرات هسته‌ای در يک سال اخير

وزيران خارجه ايران و گروه ۱+۵، شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان، به‌همراه کاترين اشتون، مسئول وقت سياست خارجی اتحاديه اروپا، سوم آذرماه سال گذشته در شهر ژنو به توافقی با عنوان «برنامه اقدام مشترک» در مورد برنامه هسته‌ای ايران دست يافتند که اين توافقنامه ۳۰ دی‌ماه وارد مرحله اجرا شد. بهمن‌ماه نيز مذاکرات هسته‌ای برای دستيابی به يک توافق جامع آغاز شد که وين ميزبان هفت دور اين مذاکرات بوده و يک دور نيز در نيويورک و آخرين دور (نهمين دور) نيز چندی پيش در شهر مسقط پايتخت عمان برگزار شد.

با اينکه طرفين در وين کار نگارش متن پيش‌نويس توافقنامه جامع هسته‌ای را آغاز کردند و حتی گفته شد که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن نوشته شده، ولی محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزهای (جاهای خالی) زيادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

ايران و گروه ۱+۵ پس از آن برای ششمين دور در وين گرد هم آمدند و در حدود دو هفته به رايزنی‌های دو و چندجانبه پرداختند تا ۲۹ تيرماه امسال (فرصت شش ماهه از زمان اجرای توافقنامه ژنو) به توافق جامع دست يابند ولی در آخرين روزهای تيرماه، اختلافات، دستيابی به نتيجه را امکان‌پذير نکرد و اين مذاکرات تا ۲۴ نوامبر/ سوم آذر ماه ۱۳۹۳ تمديد شد. اين مذاکرات پس از پايان ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر و به دليل دست نيافتن به توافق، بار ديگر تا ۹ تير ۱۳۹۴ تمديد شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    تا هفتاد ماه هم تمدید شودبه نتیجه نمیرسد چون اینها بمب و موشک میخواهند!!