ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش پاپ در استانبول برای اتحاد با کليسای ارتدوکس

پاپ پس از ديدار با مفتی اعظم ترکيه، بازديد از مساجد مهم، رهبر ارتدوکس‌های کليسای قسطنطنيه و پناهندگان جنگی، سفر سه روزه‌ خود به استانبول را پایان می‌دهد.

رهبر کاتوليک‌های جهان پس از ديدار با مفتی اعظم ترکيه، بازديد از مساجد مهم و عبادت در کنار رهبر ارتدوکس‌های کليسای قسطنطنيه، سفر خود را با ديدار با پناهندگان جنگی خاتمه خواهد داد.

پاپ گفته کلیسای کاتولیک سودای اتحاد با کلیسای ارتودکس را دارد

به گزارش پايگاه خبری «حريت»، سفر سه‌روزه پاپ فرانسيس به ترکيه امروز يکشنبه، ۳۰ نوامبر، با به‌جای آوردن عبادت در کنار رهبر معنوی مسيحيان ارتدوکس جهان، صدور بيانيه مشترک با او، و نيز دیدار با پناهندگان جوان مناطق جنگی سوريه و عراق به پايان می‌رسد.

پاپ به دنبال اتحاد با کليسای ارتدوکس

پاتريارک بارتولمو اول، اسقف اعظم کليسای شرق، امروز در حالی در کليسای جورج مقدس، ميزبان پاپ فرانسيس بود که استقبال رسمی از  این میهمان را نيز او به عنوان اسقف قسطنطنيه، پايتخت تاريخی امپراتوری بيزانس به انجام رسانده بود. نام دوم او «پاتريارک»، صورت ديگری از کلمه «پدر» اما مختص به اسقف اعظم کليسای شرق است.

پاپ فرانسيس در اين مراسم پس از عبادت گفت: «يگانه‌ چيزی که کليسای کاتوليک سودای آن را در سر دارد و من به عنوان اسقف رم آن را دنبال می‌کنم ... اتحاد و يکپارچگی با کليساهای ارتدوکس است.»

کليسای کاتوليک و ارتدوکس در سال ۱۰۵۴ و به دلیل اختلاف در قدرت از يکديگر جدا شدند؛ زمانی که پاتريارک مجبور بود تا پای پاپ را ببوسد.

رهبران مسيحی عليه دولت اسلامی

پاپ فرانسيس و پاتريارک بارتولمو پس از اين ديدار، یک بيانيه‌ مشترک صادر کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آنها در اين بيانيه خواستار پايان خشونت‌ها عليه مسيحيان در سوريه و عراق شدند و از گفت‌و‌گو با مسلمانان دفاع کردند.

پاپ فرانسیس ميهمان رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهوری ترکيه در کاخ او بود

آنها در اين بيانيه از رهبران منطقه خواستند تا کمک‌های خود را به قربانيان مسيحی خشونت‌های «دولت اسلامی» (داعش سابق) شدت بخشند و به‌طور خاص، خواستار کمک به باقی‌ماندن مسيحيان در مناطق اجدادی خود شدند؛ مناطقی که مسيحيان بيش از دوهزارسال است که در آن حضور دارند.

آنها تأکيد کردند که «وضعيت وحشتناک مسيحيان و ديگر افرادی که در خاورميانه در رنج هستند، نه تنها به دعای مداوم ما نياز دارد، بلکه علاوه بر آن نيازمند پاسخی مناسب از سوی جامعه‌ بين‌الملل است».

پاپ فرانسيس علاوه بر اين بيانيه از شماری پناهجوی قربانی جنگ‌های داخلی در سوريه و عراق نيز بازديد و طبق اعلام واتيکان، برای آنها نيز سخنانی ايراد خواهد کرد. ترکيه ميزبان بيش از يک‌ونيم ميليون پناهنده از اين مناطق جنگی است.

تلاش برای نزديکی بيشتر به مسلمانان

پاپ فرانسيس در روزهای پيشين سفر خود نيز تلاش کرد تا اختلاف‌های بين مسيحيان و مسلمانان را کاهش دهد.

پاپ در مسجد آبی

به گزارش روزنامه «گاردين»، پاپ فرانسيس که از مبلغان «گفت‌و‌گوی بين اديان» است، روز شنبه ۲۹ نوامبر و در کنار مفتی اعظم ترکيه، در «مسجد آبی» استانبول با سکوت به آئين عبادت مسلمانان پيوست. واتيکان حرکت پاپ را «دقايقی از حمد و ستايش در سکوت» توصيف کرده‌ بود.

اين سکوت محض از آن رو بود که پاپ پيشين، پاپ بنديکت، در ديدار هشت‌سال پيش خود از استانبول در همين مسجد به مناجات و دعا پرداخته و برخی از مسيحيان و مسلمانان را با اين کار برآشفته بود.

با اين حال، زمانی که پاپ فرانسيس پس از مسجد آبی به «ايا صوفيه» رفت، عده‌ای از مسلمانان با تجمع در برابر اين مسجد، به حضور او اعتراض کردند.

پاپ فرانسيس در سخنرانی روز شنبه خود خواستار مبارزه با افراطی‌گری و بنيادگرايی شد و بار ديگر بر ارتباط بين اديان مختلف تأکيد کرد.

به گزارش گاردين، او که ميهمان رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهوری ترکيه در کاخ او بود، در یک نشست مشترک مطبوعاتی با او گفت: «مهم است که تمام شهروندان، اعم از مسلمان، يهودی و مسيحی، چه در عمل و چه در قانون، از حقوق يکسان برخوردار باشند.»

پایگاه خبری حريت نیز گزارش داد اردوغان، معيارهای دوگانه در برخورد با مسلمانان را در پیوند با مسئله آزادی و حقوق شهروندی، به نقد کشيده است.

همزمان با حضور پاپ فرانسيس در ترکيه، دانشجويان ترک در آنکارا عليه افزايش شهريه دانشگاه‌ها و در اعتراض به مخارج صرف‌شده برای ساختن کاخ اردوغان به خيابان آمدند و پليس ضمن برخورد خشونت‌بار با آنها، ۲۲ نفر را نيز دستگير کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.