ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصوبه افزایش قیمت نان به جریان افتاد

فروش نان با ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش بها در نانوایی‌های تهران آغاز شد. مقامات دولتی این تصمیم را به افزایش کیفیت نان و رقابتی کردن تولید نسبت می‌دهند.

فروش نان با ۳۰ درصد افزایش بها در نانوایی‌های تهران آغاز شد. مقامات دولتی این تصمیم را به افزایش کیفیت نان و رقابتی کردن تولید نسبت می‌دهند. برخی منابع از افزايش حدود ۴۰ درصدی قيمت نان خبر داده‌اند.

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی حسن روحانی و سخنگوی دولت اعلام کرد که از روز دوشنبه به نانوایی‌ها اجازه داده می‌شود تا ۳۰ درصد قیمت نان را گران‌ کنند.

سخنگوی دولت می‌گوید بهای نان در سه سال اخیر ثابت بود، اما هزینه‌های جانبی‌‌ مانند افزایش بهای سوخت و دستمزد باعث افت کیفیت نان شده بودند.

طبق مصوبه جدید دولت از روز دوشنبه قیمت نان سنگک از ۶۰۰ تومان به ۷۸۰ تومان، نان بربری از ۵۰۰ تومان به ۶۵۰ تومان و نان لواش از ۱۶۰ تومان به ۲۰۸ تومان و نان تافتون از ۳۰۰ به ۳۹۰ تومان افزایش می‌یابد.

قیمت نان بربری صنعتی ۹۰۰ تومان، نان باگت ۶۵۰ تومان، نان همبرگری ۶۵۰ تومان و نان برکشن حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ تومان خواهد بود.

نوبخت گفت با وجود آن که قیمت تمام شده گندم به کیلویی ۱۱۶۰ تومان می‌رسد، دولت آن را کیلویی ۴۶۵ تومان به نانوایی‌ها و کارخانه‌های آردسازی می‌دهد، اما «برخی نانواها به دلیل افزایش دستمزد کارگر‌‌‌‌‌‌‌، سوخت و هزینه‌های جانبی دیگر، نانی بی‌کیفیت و با وزن کمتر از میزان مقرر به مشتری می‌فروشند».

معاون روحانی، شامگاه یکشنبه ۹ آذر در پایان جلسه کابینه دولت گفت که در سال ۱۳۹۳، هفت هزار میلیارد تومان برای خرید نان یارانه اختصاص یافته و دولت به پرداخت یارانه ادامه خواهد داد.

خبرگزاری «تسنیم» به نقل از نوبخت نوشت که نانوایی‌ها در استان‌های مختلف اجازه خواهند داشت بر اساس اقتضائات هر استان و به فراخور جبران مابه‌التفاوت هزینه‌های جانبی، نان را تا حداکثر ۳۰ درصد گران‌تر کنند و تصمیم در مورد این زمینه بر عهده متولیان و تولیدکنندگان هر استان خواهد بود.

کاوه زرگران‌، عضو هیات مدیره اتحادیه نان نیز اعلام کرد که قیمت گندم از ۴۶۵ تومان به ۶۶۵ تومان افزایش یافته است. خبرگزاری «ایسنا» به نقل از زرگران می‌نویسد بهای هر کیلو گندم برای دولت ۱۰۵۰ تومان تمام می‌شود و به تدریج این قیمت واقعی خواهد شد: ‌«قرار بود تصمیم افزایش بهای نان اول آذر انجام شود اما به صلاحدید معاون رئیس جمهور اجرای ‌آن ده روز به تعویق افتاد.»

نوبخت و سایر مقامات چیزی در باره چرایی تعویق ده روزه نگفته‌اند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل این صلاحدید، هم‌زمانی اجرای این تصمیم با مذاکرات هسته‌ای و انتظار برای نتیجه آن بوده باشد.

«قيمت نان ۴۰ درصد افزايش يافته نه ۳۰ درصد»

خبرگزاری فارس می‌نویسد: «در حالی که مسئولان صحبت از افزايش حداکثر ۳۰ درصدی قيمت نان می‌کنند، اما نرخ‌های اعلامی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران با يک مقايسه سرانگشتی قيمت‌های جديد نشان می‌دهد که قيمت نان ۴۰ درصد افزايش يافته نه ۳۰ درصد!»

فارس خبر می‌دهد که قيمت هر قرص نان لواش از ۱۶۰ تومان به ۲۲۵ تومان؛ نان بربری از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان، نان تافتون از ۳۰۰ تومان به ۴۲۵ تومان و نان سنگک از ۶۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسيده است.

قاسم زراعتکار، رئيس اتحاديه نانوايان هفته گذشته به خبرگزاری فارس گفته بود که به دليل تورم سالانه و افزايش نيافتن نرخ نان در دو سال اخير پيشنهاد افزايش ۴۰ درصدی نان را داده‌ايم.

افزایش دو مرحله‌ای

مصطفی خسروتاج‌‌، معاون وزارت صنعت اعلام کرده که ساختار صنعت نان در حال حاضر اجازه هیچ‌گونه آزادسازی را نمی‌دهد. خبرگزاری «تسنیم» به نقل از خسروتاج می‌نویسد: «افزایش قیمت نان دو قسمتی است. یک سوم آن بابت افزایش قیمت خرید گندم در سال آینده و افزایش هزینه های آرد و دو سوم نیز بابت افزایش هزینه‌های مختلف نانوایی‌ها است.»

به تاکید خسروتاج، مرحله دوم طرح افزایش قیمت نان، مربوط به نانواهایی است که مایلند با ‌آرد یا گندم غیریارانه‌ای تولید کنند: «محصول تولید شده به این شیوه از قیمت‌‌گذاری معاف است و این ‌آزادسازی باعث می‌شود نانوایی‌ها در مسیر کیفیت نان و خواست مشتری حرکت کنند.‌»

خبرگزاری مهر می‌نویسد مردم تهران از صبح دوشنبه ۱۰ آذر، نان را با قیمت‌های جدید خریده‌اند. تصمیم‌گیری در باره بهای نان در خارج از تهران به استانداری‌ها و مقامات محلی محول شده و رسانه‌ها هنوز گزارشی در باره اجرایی شدن این مصوبه در شهرستان‌ها نداده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.