ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده فیفا برای آزادسازی بخشی از پول‌های فوتبال ایران

رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) به رئیس فدراسیون فوتبال ایران وعده آزادسازی بخشی از پول‌های مربوط به فوتبال ایران را داده است که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی به بانک‌های این کشور حواله نشده‌اند.

به گفته علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، سپ بلاتر، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) به وی وعده آزادسازی بخشی از پول‌های مربوط به فوتبال ایران را داده است که به واسطه تحریم‌های بین‌المللی به بانک‌های ایران حواله نشده‌اند.

پاداش‌های فدراسیون بین‌المللی فوتبال برای صعود تیم ملی ایران به جام جهانی و آماده‌سازی این تیم به حدود ۸ تا ۹ میلیون دلار می‌رسد

علی کفاشیان پس از بازگشت از نشست کنفدراسیون فوتبال آسیا در فیلیپین به مناسبت شصتمین سالگرد تأسیس این کنفدراسیون گفت که در حاشیه این نشست، دیدارهایی با رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) داشته است.

در این دیدارها سپ بلاتر پس از آگاهی از مشکلات ناشی از عدم دستیابی فدراسیون فوتبال ایران به حمایت های مالی فیفا برای آماده‌سازی تیم ملی‌ این کشور، وعده آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده مربوط به فوتبال ایران را داده است.

کمک‌های مالی فدراسیون بین‌المللی فوتبال ازجمله پاداش‌های این نهاد بین‌المللی برای صعود تیم ملی ایران به جام جهانی و آماده‌سازی این تیم به حدود ۸ تا ۹ میلیون دلار می‌رسد که بخش زیادی از آن به سبب تحریم‌های بانکی غرب علیه ایران بلوکه شده است.

دریافت مبالغ حمایتی فیفا به فدراسیون فوتبال، باشگاه‌ها و بازیکنان فوتبال ایران در سال های اخیر همراه با دشواری‌های فراوان توام بوده است.  تحریم بانک مرکزی، مبادلات مالی بین این نهاد بین‌المللی با ایران را توام با مشکلات و محدودیت های فراوان کرده است.

افزون بر این فوتبال ایران از بسیاری از حمایت‌های بین‌المللی غیر نقدی نیز محروم شده است. پیش از این رانگاندان آناتوری، مدیر دپارتمان مسئولیت‌های اجتماعی کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای اف سی) در تابستان سال جاری گفته بود که قرار بود ۵۵۰۰ توپ ازسوی‌ای اف سی برای فستیوال فوتبال معلولان در همدان اختصاص یابد که انتقال آنها به ایران به دلیل تحریم‌های موجود ممکن نشد.

کارلوس کی‌روش نیز چندی پیش در پیوند با آماده‌سازی فوتبال ایران برای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ گفته بود در هر روز کاری خود برای آماده‌سازی تیم ملی جهت حضور در جام جهانی برزیل حتی از حیث پوشاک ضروری ورزشی نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

ابهام در سرنوشت پول‌های بلوکه‌شده ایران

در نخستین ماه سال  ۲۰۱۲ اتحادیه اروپا به دنبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و اعلام برخی محدویت‌ها برای نهادهای مختلف و شخصیت‌های ایرانی دست‌اندرکار در برنامه هسته‌ای ایران، با اعلام نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، چند بانک و نهاد ایرانی ازجمله بانک مرکزی ایران را تحریم کرد و در پی آن دارایی‌های این بانک در اروپا مسدود شد.

یکی از دلایل تحریم بانک مرکزی، کمک به ایران در تأمین مالی حکومت در برنامه هسته‌ای و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور بود.

پس از تحریم بانک مرکزی، اتحادیه جهانی انتقالات بین بانکی (سوئیفت) نیز اعلام کرد که از ارائه خدمات به بانک‌های ایرانی تحت تحریم اتحادیه اروپا خودداری می‌کند. پیش از آن آمریکا نیز نظام بانکی ایران را هدف تحریم‌های خود قرار داده بود.

پس از توافق ژنو در نوامبر/ آذرماه سال گذشته و پس از چند دور مذاکرات کار‌شناسی، سرانجام در سی‌ام دی‌ماه سال ۱۳۹۲ توافق ژنو حالت اجرایی به خود گرفت و بخشی از دارایی های حاصل از فروش نفت ایران آزاد و به حساب بانک مرکزی واریز شد.

در پی این توافق چند دادگاه اروپایی نیز حکم به لغو تحریم برخی از بانک‌های ایرانی ازجمله بانک مرکزی و صادرات دادند، اما هنوز با وجود حکم بدوی دادگاه «اتحادیه اروپا» و احتمال لغو تحریم‌ بانک‌ هایی چون بانک مرکزی ایران و صادرات، هنوز سرنوشت برخی پول‌های بلوکه‌شده ایران نامعلوم است. علاوه بر این هنوز بسیاری از نهادهای بین المللی امکان همکاری با ایران را ندارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    اقایانی که بمب و موشک میخواهند پول بازیکنان را میخواهند بالا بکشند!

  • farid

    میخواهند ان را هم بخورند؟!