ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانون نویسندگان ایران: «سانسور همچنان اعمال می‌شود»

۱۳ آذر روز مبارزه با سانسور است. به این مناسبت کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای از اشکال پیچیده و نوظهور سانسور دولتی در ایران انتقاد کرده است.

کانون نویسندگان ایران به مناسبت «روز مبارزه با سانسور» بیانیه‌ای منتشر کرده و از اشکال گوناگون و پیچیده سانسوری که از طریق دولت اعمال می‌شود انتقاد کرده است.

کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران در این بیانیه ابتدا به سانسور کتاب در یک سال گذشته اشاره کرده و نوشته است: «در یک سال اخیر، به رغم وعده‌های انتخاباتی دولت جدید، مانند سال‌های گذشته چه در عرصه کتاب و چه در عرصه هنر و مطبوعات و اینترنت شاهد حضور پدیده ضد آزادی بیان بوده‌ایم. انتشار کتاب همچنان در گرو دریافت "مجوز چاپ" است. طرفه آنکه برخی آثار نویسندگان در خارج کشور ترجمه و منتشر شده اما در داخل به آنها "مجوز چاپ" نداده‌اند.»

کانون نویسندگان سپس به نمونه‌های نوظهور و اشکال پیچیده‌تر سانسور اشاره می‌کند و می‌نویسد: «کاربران، وبلاگ‌نویسان و فعالان اینترنتی همچنان مورد هجوم، دستگیری و بازداشت هستند؛ فیلترینگ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی به قوت خود باقی است و حاکمیت بنا دارد در آینده نزدیک با راه‌اندازی فیلترینگ هوشمند و به کار بردن سانسور نظام‌مندتر استفاده از فضای مجازی را برای مردم دشوارتر و پرهزینه‌تر کند.»

کانون نویسندگان همچنین از بازداشت روزنامه‌نگاران یاد می‌کند: «روزنامه‌نگاران بسیاری در زندان به‌سر می‌برند و شغل روزنامه‌نگاری در ایران با خطر مضاعف همراه است.»

بیش و کم همزمان با انتشار بیانیه کانون نویسندگان ایران، فاطمه اختصاری و مهدی موسوی، دو شاعر به همراه یک مستندساز که نامش فاش نشده به اتهام آنچه «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق همکاری با شاهین نجفی که از او به عنوان «خواننده مرتد» یاد می‌کنند، در دادگاه انقلاب محاکمه شده‌اند.

پیش از آن هم آریا جعفری، عکاس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اصفهان به جرم عکاسی از تجمع مردم در اعتراض به اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان بازداشت شده بود.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌اش به مناسبت ۱۳ آذر به پارازیت‌اندازی بر شبکه‌های ماهواره‌ای هم به عنوان یکی از شکل‌های تازه سانسور اشاره می‌کند و می‌نویسد: «ارسال پارازیت به منظور جلوگیری از فعالیت ماهواره‌ها نه تنها حق مردم برای دیدن و شنیدن آنچه دوست می‌دارند را پایمال کرده بلکه سلامت آنها را نیز به خطر انداخته است.»

کانون نویسندگان ایران، در سال ۱۳۸۷، سیزدهم آذرماه هر سال را به یاد محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، دو نویسنده عضو این کانون که آذرماه سال ۱۳۷۷ در جریان «قتل‌های زنجیره‌ای» کشته شدند، روز مبارزه با سانسور نامگذاری کرد.

در آن زمان کانون نویسندگان در بیانیه‌ای از سانسور به عنوان «قلع و قمع» فرهنگی یاد کرده بود.

در دی ماه سال گذشته مأموران امنیتی از برگزاری جلسه ماهانه کانون نویسندگان ایران جلوگیری کرده بودند و سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بهمن ماه سال گذشته فعالیت کانون نویسندگان ایران را مشروط کرده بود به دگرگونی‌هایی در اساسنامه آن و جدایی کانون از پیشینه‌اش. با این حال سرانجام پس از یک دهه، شهریور ماه سال جاری مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران در مکانی خصوصی، در حیاط یک مجتمع مسکونی در تهران برگزار شد. عده زیادی از اعضای کانون نویسندگان ایران از سراسر ایران در این مجمع حضور داشتند و کانون توانست انتخابات هیأت دبیران را برگزار کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    مگر اتفاق خاصی افتاده که سانسور نشود؟!  اقایان خود را به کوچه علی چپ  زده اند؟!