ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چین قطع عضو بدن محکومان به اعدام را متوقف می‌‌کند

دولت چین از سال ۲۰۱۵ به بعد از ارگان‌های داخلی بدن محکومان به اعدام، برای عمل پیوند استفاده نخواهد کرد. این تصمیم واکنشی است به اعتراض‌های پیوسته جامعه بین‌المللی و کنشگران حقوق بشر.

دولت چین از سال ۲۰۱۵ به بعد از ارگان‌های داخلی بدن محکومان به اعدام، برای عمل پیوند استفاده نخواهد کرد. این تصمیم واکنشی است به اعتراض‌های پیوسته جامعه بین‌المللی و کنشگران حقوق بشر.

از اول ژانویه سال ۲۰۱۵ دیگر از اعضای بدن اعدامیان برای پیوند‌های پزشکی در چین استفاده نمی‌شود. رسانه‌های چینی این خبر را به نقل از هوانگ ژیفو، مدیر کمیته دولتی پیوند عضو اعلام کرده‌اند.

از مدت‌ها پیش گفته می‌شد که جمهوری خلق چین در صدد متوقف کردن چنین رسمی است، اما نخستین بار است که یک مقام ارشد دولتی از یک زمان مشخص برای پایان دادن به این امر خبر می‌دهد. روزنامه «south china morning post» به نقل از هوانگ می‌نویسد از سال ۲۰۱۵ به بعد، ذخایر بانک پیوند عضو صرفاً از ارگان‌های افراد داوطلب تامین خواهد شد.

روزنامه «southern metropolitan daily» به نقل از هوانگ نوشته برای مردم چین مهم است که بدانند آیا پیوند عضو در این کشور، روندی شفاف و قانونی طی می‌کند یا نه.

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت چین در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده بود که این کشور در مطابقت با موازین اخلاقی بین‌المللی، دست از این کار بر می‌دارد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد در سال ۲۰۱۲ معادل ۶۴ درصد ارگان‌های پیوندی از طریق اعضای بدن زندانیان محکوم به اعدام تامین شده و تعداد اعضای برداشته شده بدن این محکومان تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار مورد بوده است. دولت چین به این منظور بیشتر از روش تزریق برای اعدام زندانیان استفاده می‌کند.

گروه‌های حقوق بشری بارها به دولت چین به خاطر برداشتن کبد‌، قلب و کلیه افراد اعدام شده، آن هم بدون اطلاع و اجازه بستگان آنها اعتراض کرده‌اند، اما دولت چین چنین اتهامی را رد می‌کند.

محافل پزشکی چین و بانک ذخیره ارگان این کشور همواره با کمبود اهداکننده عضو رو به رو هستند و آمادگی شهروندان چینی برای اهدای داوطلبانه عضو بسیار اندک است. بخشی از این وضعیت به سنت‌ها و باورهای چینی‌ها باز می‌گردد که معتقدند مردگان باید با بدنی کامل به خاک سپرده یا سوزانده شوند.

بر پایه اطلاعاتی که نهادهای حقوق بشری داده‌اند، شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۱۳ میلادی در چین ۲۳۰۰ نفر بوده که ۲۰ درصد از ‌آمار سال ۲۰۱۲ کمتر است. بسیاری موارد اعدام نیز ناگفته می‌مانند. سازمان عفو بین‌الملل پیوسته به اعدام‌های مخفیانه‌ای اشاره می‌کند که آمار دقیقی از ‌آنها وجود ندارد.

با وجود کاهش مجازات اعدام، تعداد اعدام‌های سالیانه چین از همه کشورهای دنیا بالاتر است. رکورد اعدام‌ در چین، به سال ۱۹۸۳ با ۲۴ هزار مورد باز می‌گردد. این رقم در سال ۲۰۰۲ نصف شد. از سال ۲۰۰۷ تاکنون، لازم است احکام اعدام به تائید دیوان‌عالی قضائی چین رسیده باشند.

در فهرست کشورهایی که بالاترین میزان سالانه اعدام را دارند، ایران رقیب چین است. ایران و عراق رکورد بیشترین اعدام در خاورمیانه را دارند و در دومین و سومین رده این فهرست جای گرفته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.