ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیش‌بینی سعودی‌ها در سقوط بهای نفت تا مرز ۶۰ دلار

نمایندگان اوپک «آستانه تحمل» اعضا در کاهش بهای نفت را ۷۰ دلار اعلام کرده‌اند اما عربستان می‌‌گوید همراه کشورهای حاشیه خلیج فارس، با نفت ۶۰ دلاری هم کنار می‌آید.

در حالی که نمایندگان اوپک «آستانه تحمل» اعضا در بهای نفت را ۷۰ دلار اعلام کرده‌اند، عربستان سعودی می‌‌گوید این کشور و تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس، با نفت بشکه‌ای ۶۰ دلار هم کنار خواهند آمد.

مقامات عربستان سعودی پیش‌بینی می‌کنند که شیب نزول بهای نفت به زودی کمتر می‌شود. وال استریت ژورنال به نقل از  مسئولان سعودی می‌نویسد عربستان و دیگر تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس با نفت بشکه‌ای ۶۰ دلار نیز مشکلی نخواهند داشت.

به گفته یکی از نمایندگان اوپک، «کشورهای خلیج فارش بهای مشخصی را به عنوان هدف تعیین نکرده‌اند و کاهش بهای نفت به کمتر از ۶۰  دلار، وضعیتی موقتی خواهد بود».

عربستان سعودی عملاً رهبری اوپک را در دست دارد و تاکید سعودی‌ها حاوی این پیام است که این کشور، فعلاً و حتی در صورت ادامه روند کاهش بهای نفت، قصد محدود کردن تولید را ندارد. بهای یک بشکه نفت دریای شمال، روز چهارشنبه سوم دسامبر ۲۰۱۴ کمی بیشتر از ۷۰ دلار بود.

منحنی متغیر و ناپایدار بهای نفت موجب شده که کشورهای عضو اوپک به هر تغییر به سرعت عکس‌العمل نشان دهند. بخشی از این تغییرات، ناشی از رونق بازار نفت «شیل» و کاهش تقاضای جهانی است. اوایل ماه نوامبر گذشته بود که نمایندگان اوپک، نفت بشکه‌ای ۷۰ دلار را  «مرز هراس» یا «آستانه تحمل» کشورهای عضو خواندند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع بازار انرژی نوشته است که پیش از دیدار اعضای اوپک در هفته گذشته، قرار بود که عربستان از پیشنهاد ونزوئلا برای کاهش شدید تولید نفت حمایت کند: «اما این طرح به این دلیل ناکام ماند که روسیه با کاهش تولید موافقت نکرد.»

روسیه به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت، عضو اوپک نیست، اما تصمیمات این کشور تاثیری جدی بر بازار انرژی جهان دارد.

در آخرین نشست اوپک، برای عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در خلیج فارس فرصتی فراهم آمد تا استراتژی حفظ سهم بازار را با راهکار مقاومت در برابر کاهش تولید به تصویب برسانند.

این البته گزینه‌ای نامطلوب برای دیگر اعضا بود. در پی این تصمیم، بهای هر بشکه نفت خام برنت، ۹ درصد کاهش یافت.

از ماه ژوئن سال ۲۰۱۴، قیمت نفت خام به دلایلی چند ازجمله، تولید بیش از نیاز بازار، حدود ۴۰درصد کاهش یافته است. کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید این سقوط، روند توسعه در کشورهای صادرکننده نفت همانند روسیه، ایران، ونزوئلا و نیجریه را با دشواری‌های بسیار مواجه می‌سازد. خانم لاگارد تاکید کرده که کشورهای صنعتی و پیش از همه، کشورهای اروپای غربی، آمریکا، ژاپن و چین به عنوان واردکنندگان عمده، از سقوط قیمت نفت سود خواهند برد.

دولت ایران در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴، بهای نفت را بشکه‌ای ۷۰ دلار در نظر گرفته است. این بودجه به دلیل بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای، ادامه تحریم‌ها و سقوط بهای نفت، به صورت انقباضی تدوین شده است و در صورت کاهش دوباره قیمت نفت، دولت را با محدودیت‌های هرچه بیشتر در تامین اعتبار رو به رو می‌سازد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.