ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ولی‌الله سیف: نرخ تورم در سال ۹۵ تک رقمی می‌شود

رئیس بانک مرکزی می‌گوید نرخ تورم در سال آینده به ۱۵ درصد می‌رسد و بعد تک رقمی می‌شود. به تاکید او نوسانات گذشته در بازار ارز و بورس تکرار نخواهند شد.

رئیس بانک مرکزی ایران می‌گوید دولت روحانی در بازگرداندن آرامش به عرصه اقتصاد موفق بوده و نرخ تورم در سال آینده به ۱۵درصد می‌رسد. به تاکید ولی‌الله سیف‌، نوسانات گذشته در بازار ارز و بورس تکرار نخواهند شد.

روابط عمومی بانک مرکزی از قول ولی‌الله سیف می‌نویسد تورم متوسط سالیانه منتهی به پایان مهرماه ۱۳۹۳ معادل ۲/ ۱۸درصد بوده که در مقایسه با عدد ۴/ ۴۰ در مهر سال قبل، از "موفقیت چشمگیر" این بانک در کنترل تورم خبر می‌دهد. وی مدعی است که دولت روحانی در بازگرداندن آرامش به اقتصاد موفق بوده است.

او تاکید کرده که اقدامات دستگاه‌های مختلف دولتی در ۱۵ ماه گذشته به ویژه تلاش وزارت خارجه در سطح بین‌المللی به استقرار نظم و انضباط فعالیت‌های مالی و پولی کمک بزرگی کرده است.

سیف می‌گوید که به دلیل ثبات بازار ارز و اعتدال ایجاد شده، عوامل بنیادی در اقتصاد از تعادل و استحکام لازم برخوردارند و نوسانات گذشته تکرار نخواهد شد: «در زمان شروع به کار دولت یازدهم شرایط اقتصادی بسیار متلاطم و توام با نرخ تورم بالا و شتابان بود، در خرداد ماه نرخ تورم نقطه به نقطه به بیش از ۴۵ درصد رسید. در آن مقطع رشد اقتصادی منهای ۴/ ۶درصد بود و فراز و نشیب‌ها در نرخ ارز نیز فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده بود.»

خبرگزاری فارس به نقل از سیف می‌نویسد که تورم در سال جاری به ۱۷درصد و سال آینده به حدود ۱۵درصد می‌رسد و در سال ۱۳۹۵ تک رقمی می‌شود. رئیس بانک مرکزی ایران پیش‌بینی کرده که نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ حدود ۳درصد باشد.

ولی‌الله سیف در حالی بازار ارز و سرمایه را ارام و متعادل توصیف می‌کند که برخی نرخ‌ها به صورت ساعتی عوض می‌شوند. پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای، بازار ارز ایران دوباره جهش کرد. نرخ برابری دلار که حدود شش ماه ثابت مانده بود تا ۳۳۰۰ تومان بالا رفت.

تمدید مذاکرات عملا به آن معنا بود که شرایط تغییری نکرده و دلیل موجهی برای افزایش دلار وجود نداشت. به تاکید ناظران اقتصادی، برخی سفته‌بازان و صرافان برای کسب سود، دست به شایعه‌پراکنی و ایجاد نوسان در بازار ارز زدند اما ایا همه ماجرا این است؟

خبرگزاری تسنیم می‌نویسد نگرانی از جابه‌جایی‌های نرخ ارز وزیر صنعت و وزیر اقتصاد را نیز نگران کرده است. محمدرضا نعمت‌‌زاده می‌گوید افزایش بهای ارز روانی است و دولت اجازه نمی‌دهد کابوس نوسانات لحظه‌ای این حوزه به خواب فعالان اقتصادی بازگردد. به تاکید وزیر صنعت ایران اگر فاصله نرخ ارز آزاد و دولتی زیاد باشد، زمینه شکل‌گیری رانت‌های ارزی دوباره فراهم می‌شود.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران هم در خصوص نوسانات بهای ارز گفته است که دولت می‌خواهد پایه ارز در بودجه ۱۳۹۴ را به جای ۲۶۵۰ تومان، ۲۸۵۰ تومان قرار دهد و این اثری روانی دارد.

خبرگزاری «مهر‌» به نقل از مجیدرضا حریری، رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نوشت که ریشه نوسانات اقتصادی به ناپایداری و ضعف اقتصاد ایران باز می‌گردد: «زمانی که شاخص بورس ایران افت می کند، نرخ دلار در ایران بالا می رود، در حالیکه در هیچ کجای دنیا این گونه نیست.»

حریری عنوان کرده که مسئله عمده اقتصاد ایران سفته‌بازی است و این که بازار ارز کاملا تحت مدیریت دولت نیست: «متقاضیانی در بازار ارز وجود داشته‌اند که عرضه کافی برای پاسخگویی به نیاز آنها وجود نداشته است.‌»

تضییق منابع از عوامل موثر در نوسانات اخیر نرخ ارز است. دولت ایران به دلیل تحریم‌ها قادرنیست منابع ارزی خود در کشورهایی چون ترکیه، چین‌‌، هند‌، ژاپن یا کره را ترخیص کند و کاهش بهای نفت نیز مزید بر علت شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی کبیری

    نتیجه های ناخوش آیند سیاستهای نابخردانۀ حکومت اسلامی دارند کم کم ظاهر میشوند. اولین آنها گرانی 40 درصدی قیمت نان و سپس افزایش بهای سوخت و درنتیجه افزایش قیمتها در همه مورد. حالا تازه این اول کاراست ومعلوم نیست که پی آمد این افزایش قیمتها به کجا ختم خواهد شد. اگر این جماعت بی هنر وبی سیاست وتدبیر هرچه زودتر گره های سیاسی راهرچه زودتر با دست تدبیرنگشایند، معلوم نیست چه خواهد شد. من آیندۀ خوشی رابرای ملت وکشورم نمی بینم.

  • Majid

    تنها آمار و وعده صادره چه در دولتهای قبلی و چه در دولت  کنونی که همواره ۱۰۰ اعتبار داشته و دارد و تا ابد خواهد داشت نرخ «تک رقمی» مرگ و وداع با دنیاست که : «از هر یک  نفر ایرانی* یک نفر ایرانی میمرد!» بقیه آمارها و وعده های  صادر شده  را لازم است در کوزه گذاشت و آبشان را نوشید! *این نرخ تک رقمی در مورد همه انسانها صادق است ایرانی و غیر ایرانیش هم فرقی نمیکند. چون هیچکس نه ایرانی بدنیا می آید و نه آمریکایی و نه غیره و نه غیره. از دنیا هجرت کردن هم بهمان صورت.