ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک پرونده بی‌انتها؛ تقاضای حبس ابد برای پینار سلک

۱۹ دسامبر نخستین جلسه دادگاه جامعه‌شناس و نویسنده شناخته‌شده ترک برگزار می‌شود. دادگاه عالی ترکیه پیش از این پینار سلک را تبرئه کرده بود.

دادگاهی در ترکیه پینار سلک را محاکمه می‌کند. دادستانی ترکیه برای این جامعه‌شناس و نویسنده سر‌شناس ترک که اکنون در تبعید در فرانسه زندگی می‌کند، تقاضای حبس ابد کرده است. این نخستین بار نیست که دادستانی ترکیه پرونده قضایی پینار سلک را به اتهام همدستی در حادثه انفجار در بازار مصری‌ها که در سال ۱۹۸۸ در استانبول اتفاق افتاد به جریان می اندازد. در سه دادگاه پیشین کار‌شناسان نظر داده بودند که در اثر ترکیدگی لوله گاز، انفجار در بازار مصری‌ها روی داده است. در آن زمان هفت نفر در اثر این انفجار کشته شدند.

پینار سلک، جامعه‌شناس و نویسنده سر‌شناس ترک

یک پرونده بی‌انتها

از ۱۷ سال پیش تاکنون دادرسی پرونده پینار سلک ادامه دارد. در ژوئن سال جاری دادگاه عالی ترکیه در آنکارا این جامغه‌شناس فمینیست و طرفدار حقوق مدنی اقلیت‌های قومی در ترکیه را از همه اتهاماتش تبرئه و حکم حبس ابد او را لغو کرد. اما مدتی نگذشت که روزنامه «حریت» خبر داد که دادستانی ترکیه پرونده پینار سلک را مجدداً به دادگاهی در استانبول ارجاع داده است. اکنون به گزارش خبرگزاری آلمان، پینار سلک یک بار دیگر باز هم به طور غیابی محاکمه می‌شود. نخستین جلسه این دادگاه ۱۹ دسامبر برگزار می‌شود.

دادستانی ترکیه این‌بار هم پینار سلک را به عضویت در حزب کارگران کردستان و تبانی در حادثه انفجار در بازار مصری‌های استانبول متهم کرده است. این نویسنده و جامعه‌شناس ترک در سال‌های گذشته همواره به تأکید گفته که در حادثه انفجار دست نداشته است. پینار سلک همچنین گزارش داده که پس از آنکه نیروهای امنیتی ترکیه او را بازداشت کردند، در بازداشتگاه و در حین بازجویی بارها شکنجه شده است.

ژانویه ۲۰۱۳ دادگاهی در استانبول پینار سلک را به اتهام یاد شده به حبس ابد محکوم کرد. در آن زمان، پیش از آنکه دادگاه رأی‌اش را اعلام کند، عده زیادی از مدافعان حقوق زنان و حقوق مدنی اقلیت‌ها و فعالان حقوق بشر مقابل دادگاه اجتماع کردند و خواهان تبرئه پینار سلک و اجرای عدالت شدند.

عادت به حبس، عادت به مرگ

پینار سلک پس از اعلام حکم محکومیتش به حبس ابد نوشت: «ما در مقابل نظامی قرار گرفته‌ایم که من و همفکرانم را دشمن فرض کرده و مصمم به مقابله با ماست. حکم دادگاه از قبل نوشته شده است. هرگونه بی‌عدالتی را در حق ما اعمال می‌کنند. ما به حبس ابد عادت کرده‌ایم، اما آن‌ها می‌خواهند ما را به مرگ هم عادت دهند. روزهای سختی در انتظار ماست.»

انجمن قلم آلمان با صدور بیانیه‌ای دادگاهی را که در ژانویه ۲۰۱۳ پینار سلک را محاکمه و به حبس ابد محکوم کرد، یک «نمایش مضحک بی‌سابقه» خوانده بود.

پینار سلک به خاطر گزارش‌ها و مقالاتش درباره تبعیض‌های اجتماعی نسبت به تراجنسیتی‌ها و کودکان خیابانی و زنان تن‌فروش در ترکیه به شهرت رسید. او همچنین پیرامون تبعیض‌های قومی نسبت به کردهای ترکیه و درباره حزب کارگران کردستان تحقیقاتی انجام داده است. «مرد کتک خورده، مرد سر به راه؛ هویت مردانه» از آثار شناخته‌شده اوست که به چند زبان نیز ترجمه شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.