ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش ايران برای تغيير مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران ابراز اميدواری کرده که با تغيير قانون اعدام، شمار اعدام‌های مربوط به مواد مخدر تا ۸۰ درصد کاهش پيدا کند.

محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران می‌گويد تلاش‌هايی در جريان است تا مجازات اعدام در خصوص مواد مخدر در اين کشور تغيير کند و شمار اعدام‌ها کمتر شود.

محمدجواد لاريجانی از احتمال کاهش ۸۰ درصدی شمار اعدام در ایران خبر داد

روزنامه «شهروند» روز شنبه ۱۵ آذر گزارش داد که لاريجانی در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ گفته که «هيچ‌کس دوست ندارد که شمار اعدام‌ها بالا باشد. اين موضوع غمباری است که ما شاهد شمار زياد اعدام‌های مرتبط با جرايم موادمخدر براساس قانون موجود هستيم.»

او افزوده: «ما در تلاشيم که اين قانون را تغيير دهيم و اگر در تصويب اين قانون در پارلمان موفق شويم، آن‌گاه ٨٠‌ درصد اعدام‌ها از بين خواهد رفت و اين می‌تواند خبر مهمی باشد.»

بر پايه قوانين ايران فروش مقدار معینی از مواد مخدر مجازات اعدام در پی دارد. نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به شمار این اعدام‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

خبرنگاران از طراف مأموران اطلاعاتی متهم می‌شوند

لاريجانی همچنين در خصوص افزايش شمار روزنامه‌نگاران بازداشتی در ايران و از جمله جيسون رضائيان، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست در تهران نيز گفته: «برخی از خبرنگاران از طرف مأموران اطلاعاتی به جرايمی متهم می‌شوند.»

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران می‌گويد: «در ابتدا قضات جرايم افراد را تفهيم می‌کنند و بازجو‌ها اين‌که اين افراد مجرم هستند يا نه را بررسی می‌کنند و اگر جرايم آن‌ها ثابت شود، آن‌گاه به‌طور رسمی اتهامات به آن‌ها تفهيم می‌شود و آن‌گاه قاضی در پايان تصميم‌گيری می‌کند.»

لاريجانی ابراز اميدواری کرده که پرونده جيسون رضائيان «هرچه سريع‌تر» در دادگاه مطرح شود و «در تمامی موارد از او رفع اتهام شود.»

شمار زيادی از روزنامه نگاران در ايران در زندان به سر می برند. احمد شهيد گزارشگر ويژه کميسيون حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران، اکتبر سال جاری ميلادی در گزارش جديد خود در مورد وضعيت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران، تأکيد کرد که بازداشت خبرنگاران در ايران ادامه دارد و «دست‌کم ۳۵ روزنامه‌نگار در حال حاضر در کشور در حبس به سر می‌برند و بر اساس گزارش‌های موجود روزنامه‌نگاران بسيار ديگری نيز تحت آزار، بازجويی و تعقيب قرار دارند.»

وضعیت جیسون رضائیان

لاريجانی در خصوص وضعيت جيسيون رضائيان در زندان گفت: «بار‌ها وضع وی را از سازمان زندان‌ها جويا شده‌ايم، وضع سلامتی وی در حال حاضر خوب است و به حمايت‌های قضايی لازم دسترسی دارد.»

جيسون رضائيان سه‌شنبه ۲۲ ژوئيه / ۳۱ تيرماه سال جاری در تهران بازداشت شده بود

به گفته او «هرگونه آزادی او تنها در گرو تصميم قاضی خواهد بود.»

محمدجواد لاريجانی يک ماه پيش نيز جيسون رضائيان را متهم کرده بود که «اقداماتی فراتر از خبرنگاری انجام داده و در اقداماتی ايفای نقش کرده که به عقيده نهادهای امنيتی ايران، اقداماتی فراتر از خبرنگاری است.»

جيسون رضائيان و همسرش يگانه صالحی که خبرنگار نشريه «نشنال» است و  يک عکاس و همسر او، سه‌شنبه ۲۲ ژوئيه /۳۱ تيرماه سال جاری در تهران بازداشت شدند.

در جريان دستگيری این زوج روزنامه‌نگار، نيروهای امنيتی خانه آن‌ها را جست‌وجو کردند وسائل شخصی، از جمله لپ‌تاپ، کتاب و يادداشت‌های آن‌ها را توقيف کردند.

غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه ايران، روز دوشنبه، ۲۷ مردادماه در نشست خبری خود گفت اتهام جيسون رضائيان و دو روزنامه‌نگار ديگر «امنيتی» است و پرونده اين افراد در مرحله «تحقيقات مقدماتی» است.

اژه‌ای از بيان جزئيات بيشتر در اين زمينه خودداری کرد و در پاسخ به پرسشی که آيا اتهام آن‌ها «جاسوسی» است، گفت: «به لحاظ قانونی بنده از بيان جزئيات پرونده و اتهامات متهمان معذورم و مسلما قاضی اتهامات را به خود متهم اعلام می‌کند.»

مدتی بعد دو نفر از بازداشت‌شدگان و سپس در مهرماه يگانه صالحی از زندان آزاد شدند اما جيسون رضائيان همچنان در زندان به‌سر می‌برد.

پيش از اين نيز مری بريم رضائيان، مادر جيسون رضائيان با انتشار ويدئويی از مقام‌های ايرانی خواسته بود که پسرش را آزاد کنند. او گفته بود که پسرش از بيماری فشار خون رنج می‌برد و دستگيری و بازداشت او می‌تواند سلامتش را به خطر بيندازد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.