ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پليس ايران با «بدپوششی زمستانی» برخورد می‌کند

پليس ايران به زنان هشدار داده که استفاده از کلاه در زمستان را به عنوان «حجاب» نمی‌پذيرد و با استفاده‌کنندگان از آن برخورد خواهد کرد.

محمد مسعود زاهديان، رئيس پليس امنيت اخلاقی نيروی انتظامی ايران، آنچه را که «مصاديق بدپوششی» ناميده به رسانه‌ها اعلام کرده و خبر داده که در زمستان ۱۳۹۳ با استفاده‌کنندگان از اين مصاديق برخورد می‌شود.

پلیس ایران مانتوهای کوتاه، تنگ و منقش به تصاوير نامأنوس و همچنین ساپورت‌های بدن‌نما را از مصادیق بد حجابی دانسته

زاهدايان هشدار داده که پليس با «استفاده‌کنندگان از مانتوهای کوتاه، تنگ و منقش به تصاوير نامأنوس با فرهنگ ايرانی و ساپورت‌های بدن‌نما و دارای طرح‌های مبتذل» نيز برخورد می‌کند.

روزنامه ايران روز يکشنبه ۱۶ آذر به نقل از اين مقام پليس گزارش داد که استفاده از کلاه توسط زنان «حجاب کاملی» نيست و با استفاده‌کنندگان از آن برخورد می‌شود.

او گفت: «در صورت مواجهه گشت‌های پليس، اين افراد برای اصلاح وضع ظاهری خود به مقرهای تعيين شده، هدايت می‌شوند.»

برخورد پليس با پوشش زنان و پسرانی که از نظر مقام‌های حکومتی «بدحجاب و بدپوشش» به شمار می‌آيند، يکی از فراگيرترين فشارهايی است که توسط ماموران پليس و نيروهای لباس شخصی عليه شهروندان ايرانی اعمال می‌شود.

اوايل آذرماه جاری در پيوند با همين سياست‌ها، پليس تهران دست‌کم ۲۶ کافه را به دليل اينکه زنان «بدحجاب» مشتری‌شان بوده‌اند يا اينکه «دختران و پسران کنار هم می‌نشسته‌اند»، پلمب کرد.

با وجود تبليغات رسمی برای کنترل پوشش زنان اما آمار برخوردهای نيروهای انتظامی نشان می‌دهد که اين تبليغات تاثيری بر جامعه زنان ايرانی نداشته است. از جمله سعيد منتظرالمهدی٬ معاون اجتماعی نيروی انتظامی ايران ارديبهشت امسال خبر داد که پليس به حدود دو ميليون و ۹۱ هزار و ۷۹۸ تن از زنان و دختران به دليل نوع پوشش‌شان «تذکر شفاهی» داده و ۲۲۵ هزار و ۱۳۴ زن نيز به مراجع قضايی سپرده شده‌اند يا از آن‌ها برای الزام به رعايت حجاب رسمی، تعهد گرفته شده است.

به گفته اين مقام پليس ايران در اقداماتی که از سوی گشت ارشاد برای «مقابله با خانم‌های بدحجاب» صورت می‌گيرد، «تلاش می‌شود تا پرونده آن‌ها به‌جز در مواردی خاص به مراجع قضايی ارجاع داده نشود.»

«پژوهش» بسيج درباره وضعيت حجاب در ايران

«پژوهشکده مطالعات و تحقيقات بسيج» تيرماه امسال نتايج تحقيقات در مورد وضعيت حجاب در ايران را منتشر کرد. بر اساس اين تحقيق ۳۰ درصد از زنان ايران در وضعيت «بدحجابی» به‌سر می‌برند.

بر اساس اين تحقيقات «حدود ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان دارای حجاب برتر، ۲۵ درصد حجاب معمولی و ۳۴ درصد دارای حجاب ضعيف هستند.»

بسيج «داشتن تجربه دوستی با جنس مخالف، تمايل به دوستی با جنس مخالف، قانون‌پذيری و رضايت از هويت فردی» و همچنين «غرب‌گرايی، گرايش به فيلم‌های مبتذل، استفاده از ماهواره و استفاده از فيس‌بوک را از مهم‌ترين عوامل سياسی و فرهنگی مؤثر بر ميزان «بدحجابی» زنان و دختران ايرانی دانسته است.

اين در حالی است که به‌گفته بسيج، زنان با «حجاب برتر» کمتر تجربه داشتن دوست جنس مخالف دارند، «هويت ملی قوی‌تری دارند، نظام را بيشتر قبول دارند، کمتر مُدگرا هستند، استفاده بهتری از فضای مجازی دارند، گرايش فمينيستی کمتری دارند و کمتر با رفتارهای پرخطر درگير هستند»»

بسيج از اينکه تعداد زنان «بدحجاب» ايران رو به افزايش است اظهار تأسف کرده و گفته است: «افرادی که دارای حجاب معمولی هستند و تحت عنوان وضعيت ميانه محسوب می‌شوند با گذر زمان و شرايط کنونی جامعه مستعد گرايش به سمت بدحجابی هستند و می‌توان از آن‌ها به عنوان جامعه در معرض خطر بدحجابی نام برد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیدارزنی پلیس ایران با «بدپوششی زمستانی» برخورد می‌کند | بیدارزنی

    […] رادیوزمانه: محمد مسعود زاهدیان، رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی ایران، آنچه را که «مصادیق بدپوششی» نامیده به رسانه‌ها اعلام کرده و خبر داده که در زمستان ۱۳۹۳ با استفاده‌کنندگان از این مصادیق برخورد می‌شود. […]