ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخریب مجدد جنگل‌های دنا با عملیات گاز رسانی

فعالان محیط زیست می‌گویند با دخالت نکردن سازمان محیط زیست، جنگل‌های بلوط دنا دوباره مورد تعرض ماشین‌آلات عمرانی قرار گرفته‌اند. در سال ۸۸ حدود ۱۴ هزار درخت در این منطقه از بین رفت.

فعالان محیط زیست در استان فارس می‌گویند با آغاز مجدد عملیات احداث خط لوله انتقال گاز، جنگل‌های دنا در معرض تخریب دوباره قرار گرفته است.

جنگل‌های بلوط دنا مورد تعرض ماشین آلات عمرانی قرار گرفته است

جنگل‌های بلوط زاگرسی در منطقه دنا پیش از این و در سال ۱۳۸۸ نیز به دلیل احداث خط لوله گاز مورد تخریب گسترده قرار گرفت اما با اعتراض فعالان مدنی و سازمان حفاظت محیط زیست، از ادامه عملیات جلوگیری به عمل آمد.

در جریان عملیات سال ۱۳۸۸ حدود ۱۴ هزار اصله درخت بلوط که عمر برخی از آن‌ها بیش از صد سال بود قطع شدند و  برای تعریض جاده دسترسی نیز دو هزار اصله بلوط دیگر از بین رفت.

اکنون یک تشکل زیست محیطی به نام «کانون سبز فارس» تایید کرده است که دوباره ماشین‌آلات و تجهیزات راهسازی در آن منطقه مشغول عملیات لوله‌گذاری هستند.

بهمن ایزدی، مدیر این سازمان زیست محیطی به خبرگزاری مهر گفته است که پیمانکار شرکت نفت از جنوب شرق روستای قره، واقع در مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد تا روستای سیندنمک و در ادامه تا رویشگاه جنگلی دشت تلخ آب، با تعریض جاده و ایجاد تراشه‌هایی با ارتفاع حدود ۵۰ متر، باز هم تخریب بخش‌هایی از این مناطق جنگلی را آغاز کرده است. این درست همان مسیری است که احداث جاده انتقال خطوط گاز در آن ممنوع اعلام شده بود.

به گفته این فعال زیست‌محیطی، علاوه بر قطع درختان، تخلیه ضایعات و نخاله‌‌های عملیات عمرانی روی شیب‌های جنگلی نیز باعث از بین رفتن شمار زیادی از درختان در این منطقه شده است.

مدیر کانون سبز فارس می‌گوید گرچه در ماه‌های گذشته اداره محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد بارها سعی کرده که از انتقال خطوط گاز در این منطقه جلوگیری کند، اما با دخالت سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست به نفع پیمانکاران، دوباره تخریب جنگل‌های بلوط دنا با ادامه عملیات جاده‌سازی و لوله‌گذاری آغاز شده است.

به گزارش مهر، رییس سازمان حفاظت محیط زیست از وجود چنین پروژه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرده و خواسته است گزارش و مستنداتی که در این خصوص و درباره آغاز دوباره جاده‌کشی در منطقه حفاظت شده دنا وجود دارد، در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد.

خبر آغاز مجدد عملیات گازکشی در منطقه حفاظت شده دنا در حالی است که در خرداد ماه سال ۱۳۹۳ نیز زمین‌های منطقه حفاظت شده «دلون» در استان کهگیلویه و بویر‌احمد مورد دست‌اندازی برخی نهادها و شرکت‌هایی قرار گرفته بود که قصد ایجاد تاسیسات «غیرقانونی» در این منطقه را داشتند. در بخش‌هایی از این منطقه بکر طبیعی در کوهپایه‌های «دنا» ماشین‌آلات سنگین بدون دریافت مجوز به حفر کانال و خاک‌برداری به قصد ایجاد تاسیسات پرداخته‌ بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.