ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دولت: سال ۹۴ سالی عادی نیست

محمد باقر نوبخت می‌گوید کمتر از یک سوم بودجه سال ۹۴ از درآمد نفت تامین می‌شود. در نشست خبری او اعلام شد نان گران‌تر نمی‌شود و یارانه نقدی افزایش نمی‌یابد.

محمدباقر نوبخت می‌گوید بودجه کل کشور به نسبت سال ۹۳ از رشد ۳/ ۴درصدی برخوردار است و کمتر از یک سوم آن از نفت تامین می‌شود. او گفت نان گران‌تر نمی‌شود و یارانه نقدی هم افزایش نمی‌یابد.

سخنگوی دولت و معاون برنامه‌ریزی حسن روحانی در یک نشست خبری، ابعاد لایحه بودجه سال ۹۴ را تشریح کرد. محمدباقر نوبخت گفت سال ۹۴ سال پایانی برنامه پنجم توسعه است و لایحه بودجه اهداف این برنامه یعنی رشد سرمایه‌گذاری، مهار تورم و افزایش اشتغال را پیگیری می‌کند.

نوبخت گفت سهم نفت در بودجه ۹۴ حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که معادل یک سوم کل بودجه است. او یاد‌آوری کرد که سال ۹۴ سالی عادی نیست و سال سختی است. خبرگزاری مهر به نقل از نوبخت نوشت: «با توجه به کاهش درآمدهای نفتی نسبت به سنوات گذشته، درآمدهای ۱۰۰ میلیارد دلاری که در سال‌های گذشته به دست می‌آمد، نصیب دولت تدبیر و امید نشد.»

بودجه سال ۹۴ با احتساب نفت بشکه‌ای ۷۰ دلار بسته شده است. احتمال می‌رود نفت به بشکه‌ای ۶۰ دلار هم تنزل کند اما نوبخت در نشست خبری خود گفت: «در بودجه امسال تبصره‌ای گنجانده شده که اگر قیمت نفت بالای ۷۲ دلار باشد از منابع مازاد برای طرح‌های خاصی که عمدتا عمرانی خواهند بود هزینه شود.»

سخنگوی دولت با ابراز امیدواری نسبت به رفع تحریم‌ها، از آمادگی برای هر شرایط بدبینانه دیگر هم خبر داد و بار دیگر بر انقباضی بودن بودجه ۹۴ تاکید کرد. او گفت یارانه نقدی در این سال افزایش نمی‌یابد و همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود: «منابع دولت در سال ۹۴ از محل اصلاح قیمت‌ها بالغ بر ۴۸ هزار میلیارد تومان است. ۴۲ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی در جهت حمایت غذایی خانوارها توزیع می‌شود و ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به بخش‌های تولیدی به عنوان مابه‌التفاوت سوخت پرداخت می‌شود.»

نوبخت در مورد اصلاح دهک‌ها گفت هر مقدار صرفه‌جویی در استان‌ها صورت گیرد، به همان نسبت در طرح‌های عمرانی همان استان هزینه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی روحانی تاکید کرد که دولت اجازه افزایش بیشتر قیمت نان را در سال ۹۴ نخواهد داد: «افزایش قیمت نان بعد از مقاومت طولانی دولت در برابر نانوایان شکل گرفت. نانوایان می‌گفتند به خاطر افزایش هزینه کارگر و سوخت، قیمت نان باید بالا برود هرچند الان هم از این افزایش راضی نیستند و می‌گویند باید آزاد باشد.»

نوبخت از افزایش ۱۴ درصدی حقوق و مزایای کارکنان دولت در تناسب با نرخ ۱۴درصدی تورم در سال ۹۴ خبر داد. این در حالی است که رئیس جمهور ایران در زمان ارائه لایحه بودجه، تنها ابراز امیدواری کرد که نرخ تورم در سال آینده به زیر ۲۰ درصد کاهش یابد. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.